Yang & Yin – Antiteza aparenta
Dimensiune font:
Yang & Yin – Antiteza aparenta
Desi este unul din cele mai cunoscute simboluri ale omenirii, simbolizat grafic prin imaginea Tai Ji, este de regula interpretat gresit. De la “modul de viata” pe care unii il adopta conform acestui simbol si pana la tatuajele admirate si vanate care il reprezinta, Tai Ji ramane deseori vazut si rareori inteles. Intrebati despre simbolismul sau, multi oameni raspund laconic “noaptea si ziua, albul si negrul, intunericul si lumina, binele si raul” incercand totodata sa isi aduca aminte de cat mai multe opozitii cunoscute de ei.
Simbolul Yin Yang este grafic reprezentat printr-un cerc despartit de o linie sinuoasa. Impartit in doua jumatati egale,una este alba iar cealalta neagra, reprezentand doua aspecte care, la prima vedere, se arata ca fiind anti-estetice. Fiecare parte contine un cerc plin de culoarea partii opuse – acesta fiind semnul interdependentei celor doua determinari.
Din cele mai vechi timpuri observatia naturii si a tuturor miscarilor materiei i-a preocupat pe chinezi. Simbolul Tai Ji devine astfel “axul central”, prima origine a tot ceea ce este. Filozoful Zhung Xi din dinastia Song interpreteaza simbolul ca ratiunea de a fi a fiintelor, lucrurilor si fenomenelor. Yang reprezinta in acest stadiu nasterea sau ziua si Yin moartea sau noaptea.Nefiind niciodata una fara cealalta aspectele apar mai mult ca fiind complementare decat opuse. De aceea nu ar trebui sa se intepreteze distinctia dintre lumina si intuneric ca fiind aceeasi cu aceea dintre bine si rau,deoarece aici intunericul e jumatatea complementara si esentiala, nu un aspect nedorit sau nefast. Pentru ca aceste doua contrarii se echilibreaza perfect, simbolul a fost denumit si “Ultimul principiu al tuturor lucrurilor”. Partii yang ii revine natura cerului,prin urmare a partii fecundative si masculine, iar lui yin corespunde pamantului – partea fecundata si feminina. Din acest complementarism se dezvolta toate celelalte complementarisme. Aceasta dezvoltare a dus la creatia cartii Yi Jing – Cartea Schimbarilor.
Androginia si reintegrarea
Daca se considera in mod special aspectele sub forma de masculin si feminin atunci se poate spune despre orice fiinta ca este androgina intr-o masura anume,si este asa cu atat mai mult cu cat mai echilibrate sunt aspectele in ea. Mircea Eliade ne-a prezentat in eseurile sale “Mefistofel si Androginul” si “Mitul Reintegrarii” incercarea unor popoare si culturi de reintegrare in total prin unirea aspectelor sau abolirea lor. Opera lui Balzac – Seraphita contine tot aceasta idee preluata din ideile si credintele swedenborgiene. Personajul principal o iubeste si este iubit de Minna, care il vede ca pe un barbat, Seraphitus. El e iubit si de Wilfred, care il vede ca pe o femeie, Seraphita. Rezultatele proceselor alchimice erau reprezentate tot printr-un androgin.Conform lui Platon omul originar era sferic – din nou,simbol al perfectiunii, continand cele 2 sexe,feminin-masculin dar si masculin-masculin si feminin-feminin.Ruperea acestora in doua jumatati, ca o razbunare a zeilor, i-a adus pe oameni in stadiul vesnicei cautari a “jumatatii”. Este o nostalgie a starii “paradisiace” in care fiecare fiinta reprezenta un “tot” perfect si nu “o jumatate”. Totusi, trebuie inteles ca inclusiv aceasta “jumatate” contine ambele aspecte in fiinta sa. Conform credintelor cartii Dao de Jing, echilibrul unui om este sustinut de aspectele sale polare:
Cel ce-si cunoaste puternicia sa barbateasca
Dar ramane in slabiciune feminina
Acela este albia lumii.
Pe acela nu-l paraseste viata vesnica,
Acela poate sa se intoarca
Si sa devina iarasi copil.”
In aspectul cosmogonic, tenebrele, identificate cu haosul sunt “la inceput” si lumina, ordonand acest haos pentru a scoate din el Cosmosul, apare “dupa tenebre”. Insa acest haos nu este un concept si nici macar un adevarat nume, ci doar o imagine sonora ce incearca sa prezinte o stare confuza, nediferentiata, un “Unu multiplu”. Conform credintelor chinezesti si daoiste, lumea intotdeauna s-a guvernat singura. Cerul naste fapturi si lucruri, pamantul le hraneste, anotimpurile vin si pleaca, cele cinci elemente se inlocuiesc reciproc, Yin si Yang alterneaza mereu. Tot ce exista functioneaza de la sine. Formula de baza a daoismului este non-actiunea (wu-wei), altfel, celui care ar vrea sa dirijeze lumea, i-ar veni totul anapoda, conform lui Zhaung Zi. Aceasta este sursa tuturor nenorocirilor omului – el insusi. O vreme yin, o vreme yang; cine vrea sa cucereasca lumea o pierde – acesta este Dao.
Diferitele combinatii ale acestor doua aspecte si transformarea continua in care se afla, explica dezvoltarea si nasterea tuturor fiintelor. Astfel ca autorii cartii Yi Jing, al carei intreg continut si idei reprezinta o dezvoltare a Tai Ji-ului, au impartit simbolul intai in 4 imagini construite prin dublarea elementelor yin (simbolizat printr-o linie intrerupta – - ) si yang (simbolizat printr-o linie continua -). Aceste 4 imagini arata alaturarea sub 4 raporturi diferite ale celor 2 aspecte: alb-alb = marele Yang; negru-negru = marele Yin; alb-negru = micul Yang si negru-alb = micul Yin. Mai trebuie specificat ca alb-negru nu este asemenea cu negru-alb deoarece aceste patru imagini se raporteaza la timp, si ordinea e importanta. Cele 4 imagini pot reprezenta cele 4 anotimpuri, elementele (aerul, pamantul, apa si focul) sau punctele cardinale cu reprezentarile lor animale. Prin adaugarea unui element yin sau yang la cele 4 imagini se obtin 8 trigrame: cerul, pamantul, tunetul, vantul, apa, focul, muntele si lacul. Acestea se afla doua cate doua in reactie de atractie si respingere. Cele 8 trigrame, reprezentand nasterea lumii, creaza cele 64 de hexagrame reprezentand tot atatea simboluri ale devenirii lumii. O hexagrama e compusa din doua trigrame suprapuse. Esenta acestor reprezentari o constituie aspectul intunecat si aspectul luminos al oricarui lucru si proportiile acestora, astfel ca una din cele 4 imagini,una din cele 8 trigrame si una din cele 64 de hexagrame reprezinta Yang perfect construit prin 2,3 sau 6 linii neintrerupte si o alta imagine,trigrama si hexagrama reprezinta Yin perfect construit prin 2,3 sau 6 linii intrerupte. Aspectele care raman – 2 imagini, 6 trigrame si 62 de hexagrame reprezinta stari si alternante ale celor perfect Yang sau Yin. Prin aceste categorii numerologice tot mai complexe se articuleaza un sistem vast de corespondente ce constituie descrierea universului.
Importanta golului
Daca Yin si Yang reprezinta doua aspecte in aparenta contradictie dar si atrase neincetat unul de celalalt pentru a putea exista, atunci golul primeste o valenta importanta. Lao-Zi echivaleaza dao cu golul. Acest gol este si exista prin raporturi:
“Treizeci de spite se intalnesc in butucul unei roti;
Pe golul din el se intemeiaza folosul carului.
Framanti lutul si faci din el vase;
Pe golul din el se intemeiaza utilitatea ulciorului.
Spargi peretii facand usi si ferestre;
Pe nimicul lor se intemeiaza folosul casei.
De aceea existenta da proprietate iar neexistenta da folos.”
{Dao De Jing }
In aspectul cosmogonic al Tai Ji-ului am vazut cum partea Yin corespunde negrului si lipsei de forma, sau a haosului. Aici corespunde golului – care obtine forma doar prin raport cu plinul. Insa plinul fara de gol ar fi fara un folos real. Faptul ca se pune accent pe gol desemneaza dorinta gandirii chineze de a se ridica deasupra conceptualizarii si dualitatii, intr-un spatiu care nu corespunde nici timpului dar nici eternitatii, nici infinitului dar nici finitului, nimicului dar in acelasi timp si totului.
http://www.descopera.org
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau