20 de ani fără autogară
Dimensiune font:
In aproape două decenii de la demolarea Autogării Iaşi, edilii nu au reuşit să refacă acest obiectiv * în schimb, an de an, ieşenii au fost ameţiţi de planurile edilitare care au aruncat proiectul autogării în toate colţurile Iaşului, la fel cum sunt aruncaţi acum călătorii prin cele5-6 minuscule şi mizerabile puncte de îmbarcare * de 6 ani de zile, şefii Primăriei stau cu proiectul autogării aruncat prin sertare şi aşteaptă să le pice sursă de finanţare
De aproape 20 de ani, Iaşul nu are o autogară adecvată. Deşi proiectul tehnic a fost finalizat încă de acum 6 ani, şefii Primăriei au trecut acest proiect de pe o listă de rezervă pe alta, pierzându-se astfel dorinţa de a obţine finanţare europeană pentru un proiect trâmbiţat ca fiind prioritar, dar tratat superficial. Deşi în ultimii 6 ani s-au tot menţionat sintagme cu „oraş european” în coadă, Iaşul a rămas să gestioneze cele mai mizerabile autogări din ţară.
2010 - Primăria pierde finanţarea pentru Autogara Iaşi
În urmă cu 6 ani, firmele Eden Consulting SRL şi EC-ITS BVBA, din Belgia, au contestat la Curtea de Apel Bucureşti decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor în ce priveşte licitaţia pentru proiectarea Autogării Iaşi. Consecinţa acestei contestaţii a fost pierderea de către municipalitate, a finanţării proiectului Autogării Iaşi, în valoare de 20 milioane euro. Firma declarată câştigătoare, Relians Corp SRL, în asociere cu Search Corporation SRL, ar fi urmat să semneze contractul în valoare de un milion de lei pentru întocmirea proiectului tehnic pentru Autogara Iaşi, ce urma să fie construită pe amplasamentul autobazei RATP din Tudor Vladimirescu.
Primăria Iaşi vrea să desfiinţeze Autogara Codreanu
În acelaşi an, la câteva săptămâni de la semnarea parteneriatului între Primăria Iaşi, Poliţia Comunitară şi cea naţională, în vederea armonizării transportului din Autogara Codreanu, reprezentanţii municipalităţii s-au declarat dezarmaţi de situaţia de acolo şi au avansat ideea desfiinţării autogării. „Noi ne-am luat obligaţiile prin acel protocol, dar nu putem merge mai departe dacă nu suntem ajutaţi. Primim din ce în ce mai multe reclamaţii din partea locatarilor din zonă, care acuză comportamente antisociale atât din partea operatorilor, cât şi din partea călătorilor, mirosul de WC, ar şi gălăgia zilnică. Trebuie desfiinţată această autogară, pentru că oamenii din zonă nu mai suportă”, spunea pe atunci Mihai Chirica, în calitate de director tehnic al Primărei Iaşi. În tot acest timp, nicio activitate a vreunei autogări nu a fost suspendată, în ciuda miilor de reclamaţii.
2011 - Autogara Iaşi ia drumul ADRNE pentru finanţare
Proiectul „Centrul Intermodal de Transport Iaşi” (Autogara Iaşi) a făcut obiectul unei reactualizări a studiului de fezabilitate şi a indicatorilor tehnico-economici. În urma modificărilor aduse, valoarea finală a acestui obiectiv de investiţii a ajuns la suma de 93,7 milioane de lei. Potrivit datelor tehnice, viitoarea autogară ar fi urmat să se întindă pe o suprafaţă totală de teren de 35.597 metri pătraţi, în zona Tudor Vladimirescu, cu un regim de înălţime de 3 nivele, corpul central al autogării urmând a fi construit pe o suprafaţă de 2.348 mp, parcarea subterană pentru autoturisme pe 3.893 mp, parcarea pentru autobuze pe 1.346 mp iar adăposturile pe 452 metri pătraţi.
Şanse minime ca Iaşul să aibă o autogară modernă
La începutul acestui an, Direcţia Generală a Finanţelor Publice pune sechestru pe două clădiri din incinta depoului din Tudor Vladmirescu, care aparţin RATP, fapt ce conduce la o acţiune în instanţă din partea Primăriei. Din cauza acestui proces, care blochează un proiect de 20 de milioane de euro, şefii Primăriei Iaşi au introdus proiectul „Centrul intermodal de transport - Autogara Iaşi” pe lista de rezervă, fiind înlocuit deja pe lista de priorităţi cu două proiecte, unul privind modernizarea liniilor de tramvai de la Bazar -Calea Chişinăului - B-dul Metalurgiei- Tătăraşi şi celălalt privind realizarea reabilitării liniei de tramvai Iaşi - Dancu, a trotuarelor şi a părţii carosabile, unul în valoare de 90 de milioane de lei, iar celălalt de 80 de milioane de lei.
2013 - Autogara Iaşi are stabilită valoarea, lipseşte finanţarea
Chiar dacă are finalizaţi indicatorii tehnico-economici, care au fost aprobaţi în plenul Consiliului Local în anul 2012, proiectul Autogării Iaşului nu este introdus nici în acest an pe o linie de finanţare. Potrivit şefilor Primăriei Iaşi, acest proiect se doreşte a fi introdus în planul pe care Primăria l-a depus pe polul de creştere, dar se aşteaptă identificarea unei rubrici eligibile pe nouă linie de finanţare 2014-2020, pentru a se identifica sumele necesare de bani.
2014 – Autogara se mută, pe hârtie, în curtea Fortus
Viceprimarul Mihai Chirica declara că Autogara Iaşi ar putea fi ridicată în zona Fortus.
„Zona Gării este una cu locuinţe, iar zona Fortus este mai accesibilă în ceea ce priveşte partea de reparaţii pe materialul rulant. În momentul de faţă, posibilitatea de a duce această activitate la Fortus este oportună, ulterior, zona Gării putând deveni o zonă atractivă chiar şi pentru transportul de călători”, declara Mihai Chirica. Potrivit reprezentantului municipalităţii, pe terenul din faţa Gării ar putea fi făcută o parcare subterană şi construit un pasaj subteran care să facă legătura cu zona Vama Veche şi cu actualul depou RATP.
2016 - „Cu autogara nu este nimic nou”
Trecând de la depoul din Tudor Vladimirescu, la cel de la Gară şi apoi la Combinatul de Utilaj Greu, de vreo doi, şefii Primăria au renunţat la a mai plimba acest obiectiv prin Iaşi, interesul acestora fiind canalizat spre alte proiecte. „Cu autogara nu este nimic nou. E vorba de proiectul iniţial, care presupune materializarea Centrului Intermodal în zona Tudor Vladimirescu. Proiectul este finalizat, urmează să-l depunem în momentul în care va fi deschisă Axa de Finanţare şi publicat Ghidul Solicitantului. Dacă e ceva de corelat, funcţie de ceea ce cere în noul Ghid, atunci vom corela documentaţia”, a declarat primarul Mihai Chirica, zilele trecute.
Cum demolatorul autogării Iaşului, în persoana fostului edil Constantin Simirad, a intrat de curând în echipa primarului Chirica, poate va găsi străfulgerarea de geniu care să ducă la repararea greşelii de acum aproape două decenii. Nelu PĂUNESCU
„Cu autogara nu este nimic nou” – Mihai Chirica, primarul Iaşului
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau