„Autostrada A 8 are toate condiţiile pentru a fi realizată”
Dimensiune font:
Politicienii din regiunea Moldovei îi somează pe reprezentanţii Guvernului Tudose să demareze cât mai repede cu putinţă lucrările la autostrada A8, tronson de drum promis de mai bine de 10 ani. În timp ce moldovenii cer cu disperare să fie scoşi din izolare, un ieşean ajuns la Ministerul Transporturile susţine că în Regiunea de Nord- Est se vor face două autostrăzi, îndemnându-i pe politicieni să renunţe la „canibalismul” pentru finanţări
Politicienii din regiunea Moldovei s-au întâlnit ieri la Iaşi, pentru a readuce în atenţia decidenţilor de la Bucureşti necesitatea construirii autostrăzii Ungheni- Iaşi-Târgu Mureş. În cadrul acestei dezbateri, Gheorghe Flutur, preşedintele Consiliului Judeţean Suceava şi fost ministru al Agriculturii, a atras atenţia asupra faptului că lucrările la acest tronson de drum rapid sunt singurele care pot scoate Moldova din izolare, în condiţiile în care suma alocată Regiunii de Nord-Est pentru dezvoltare este infimă. „Am venit aici din disperare! Sunt foarte îngrijorat că se desenează doar cu carioca pe hartă autostrăzi. Mai nou, am văzut că nici acele drumuri desenate cu carioca nu mai sunt valabile, pentru că se doreşte să merg la Viena, ca cetăţean al Moldovei de Nord, prin Braşov. Adică, să mai merg vreo 300 de kilometri în plus, ceea ce nu este în regulă. Va trebui să luptăm, să convingem că şi Nordul ţării are nevoie de legături rapide Est-Vest. Foarte urgent trebuie să atacăm această autostradă şi mai ales zona de munte, mai grea, pentru că există bani europeni”, a declarat Gheorghe Flutur. Preşedintele PNL Suceava a povestit şi despre o întâlnire pe care acesta a avut-o cu reprezentanţii Camerei de Comerţ germane, din vară, în urma căreia au existat investitori care şi-au arătat disponibilitatea de a se reloca în Moldova, însă din cauza lipsei unei reţele de infrastructură rutieră rapidă, s-au răzgândit. „Am fost la Munchen, la Expo Real, acolo unde am avut o întâlnire cu reprezentanţii Camerei de Comerţ germană, unde unul dintre investitori mi-a zis că i-am prezentat frumos Bucovina, aeroportul de la Suceava, şi că aterizează la noi la început de săptămână, într-o luni. Din următoarea zi ne-a spus că vrea să transporte tiruri cu marfa şi ne-a întrebat dacă avem autostradă. I-am răspuns că nu, motiv pentru care ne-a îndemnat să ne ducem acasă şi să ne convingem guvernul să ne facă un drum rapid. Ce era să-i spun neamţului ca să vină să investească?”, a povestit Flutur, reliefând faptul că prima autostradă construită în zona Moldovei trebuie să taie neapărat Carpaţii Orientali.
În viziunea Bucureştiului, moldovenii sunt nişte „canibali”
În timp ce moldovenii au stat mai bine de 10 ani cu mâna întinsă spre Bucureşti, pentru a obţine finanţarea necesară autostrăzii Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş, un ieşean propulsat la Palatul Victoria îşi permite să-i acuze pe locuitorii ajunşi la capătul răbdării că se comportă ca nişte „canibali”. Mai mult, acesta dă asigurări că în Regiunea de Nord-Est se vor construi două autostrăzi: „Autostrada A 8 are finanţare din fonduri europene, care sunt nerambursabile, este cuprinsă în MasterPlanul General de Transport pe reţeaua TNT şi are toate condiţiile pentru a fi realizată. Autostrada care urmează să plece din Bacău şi să ajungă la Braşov, pe o legătură care e aceeaşi cu Iaşul, va avea opt surse de finanţare alternative, de la instituţii financiare internaţionale, urmând să se facă eventual o analiza pe terenul de parteneriat public-privat, când legea va avea şi normele metodologice de aplicare”, a declarat Cătălin Bălan, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Acesta a mai declarat că Executivul duce în prezent tratative cu băncile europene pentru finanţarea tronsonului Bacău- Braşov. „Suntem în discuţii avansate pentru autostrada care trece prin Bacău spre Braşov cu băncile străine, cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, iar asta arată că nu ar trebui să existe un canibalism între cele două autostrăzi, atâta vreme cât sursele de finanţare sunt diferite”, a conchis Cătălin Bălan.
Reamintim că la începutul acestei săptămâni premierul Mihai Tudose a făcut publice planurile în ceea ce priveşte infrastructura rutieră în zona Moldovei, scoţând autostrada A8 în afara priorităţilor guvernamentale. „Ministrul Transporturilor, Felix Stroe, a fost la Londra, a vorbit cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare şi avem deschisă oportunitatea de a lua între 7 şi 10 miliarde euro pentru următoarele tronsoane: pe de-o parte, de la Ungheni, adică ieşirea sper Chişinău, Ungheni- Iaşi- Bacău- Valea Oituzului- Braşov, apoi de la Suceava către Focşani şi Focşani-Buzău-Ploieşti-Bucureşti şi, tot de la Focşani, legătura din nordul Moldovei până la Tulcea şi Constanţa”, a declarat Tudose. Anca BURNICHE
* * *
„Marii absenți, atunci când vine vorba despre această autostradă, sunt Liviu Dragnea și premierul României. Sunt singurele persoane care puteau face ceva pentru această Autostradă A8. Nu văd nicio soluție viabilă în 2018 pentru acest proiect. Îmi este rușine că în sală au fost mai mulți parlamentari PSD care au semnat pentru autostradă, dar au votat împotriva ei. Au votat un buget împotriva Regiunii de Nord – Est” - Mihai Chirica, primarul municipiului Iaşi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau