1oprisanu

Dimensiune font:

Adevărurile nespuse din spatele scandalului de la „Socola” (I)

| 15-02-2017 17:17

Poate cea mai reprezentativă instituţie medicală din oraş, Institutul de Psihiatrie „Socola” Iaşi a constituit, în ultimele luni, subiectul mai multor articole incendiare. Au fost vizaţi, deopotrivă, conducerea instituţiei şi angajaţii care, în opinia unora, i-ar fi extrem de apropiaţi managerului Gabriel Oprişanu. De altfel, fostul consilier personal al Ministrului Sănătăţii a avut parte de contestatari încă din momentul în care acesta a preluat interimatul institutului (aprilie 2015), conflictul acutizându-se pe măsură ce deciziile noului manager i-au scos din zona lor de confort pe salariaţii care, ani la rând, au ars, cum se spune, gazul pe banii statului!
„Evenimentul Regional al Moldovei” vă propune, începând de astăzi, un serial despre intriga care s-a ţesut în jurul şefilor de la „Socola”, urmând a-i scoate în faţă pe cei care au alimentat şi, ulterior, au declanşat un scandal menit a discredita întreaga activitate de la Institut. Este vorba aici atât de angajaţi ai institutului, dar şi de persoane din exterior, extrem de influente.

În funcţie din octombrie 2015, managerul Institutului de Psihiatrie „Socola”, Gabriel Oprişanu şi-a atras, încă de la prima decizie, antipatia unor subalterni. A fost vorba de o măsură vizând mutarea lor din secţiile mici, în cele mari, cu mai mulţi pacienţi şi implicit de un volum mai mare de muncă. „Au fost nevoiţi să pună osul la muncă, nu să stea cu ochii pe ceas, aşteptând ora de plecare“, îşi aminteşte Oprişanu. Antipatia s-a extins şi asupra altor şefi, mai precis asupra celor care, în viziunea angajaţilor obişnuiţi, ar fi putut influenţa deciziile managerului. Printre ei, Amalia Iuraşcu, director de îngrijiri la Institutul de Psihiatrie, a cărei ascensiune n-a fost bine văzută de o parte din fostele colege, asistentele din spital. „De fapt, a fost vorba de o singură persoană. Tot scandalul se învârte în jurul ei. Este vorba de Mirela Popeanu, asistent medical principal. Ne cunoaştem de 30 de ani, i-am botezat un copil, ne leagă, pardon, ne legau relaţii de familie, de prietenie, lucru absolut normal atât timp cât lucrăm împreună din 1990. În acelaşi spital, nu acelaşi pavilion”, povesteşte Amalia Iuraşcu.
Pentru unii, invidia a atins cote egale cu demenţa!
Potrivit directorul de îngrijiri, Mirela Popeanu s-a arătat în permanenţă iritată de faptul că, din luna mai 2015, buna sa prietenă are un alt statut în cadrul spitalului. A suspectat-o că stă în spatele deciziilor managerului Gabriel Oprişanu, refuzând să le accepte pe acelea care, într-un fel sau altul, ar fi afectat-o. Oprişanu spune că a remarcat acest lucru în momentul în care a hotărât ca secţia în care activa asistenta Mirela Popeanu să se mute în alt pavilion. „Îngrijirile paleative aveau loc într-o locaţie improprie pentru acest tip de servicii: clădirea Winkler. Nu mă refer aici din punct de vedere medical, ci doar la faptul că acest spaţiu diferea total de restul spitalului, fiind amplasat în apropierea unei păduri. S-a întâmplat ca la începutul anului trecut, în ianuarie 2016, să dispară un pacient (n.r. – Dan Marandu, dispărut de la Socola pe 21 ianuarie 2016). Acesta nu a fost găsit nici până acuma, nimeni nu mai ştie unde este. L-am căutat, am anunţat Poliţia, am parcurs toate procedurile legale, însă fără niciun rezultat. Logic, atât Poliţia, cât şi DSP Iaşi, au dispus măsuri pentru ca astfel de cazuri să nu se mai repete, mai ales că vorbim de pacienţi cu demenţă. Ne-au impus să facem schimb cu alt pavilion. Am decis să mutăm bolnavii din Winkler în pavilionul Post Cură, unde erau internaţi bolnavii cronici. Deci, am dus paleativele în zona centrală a spitalului, iar bolnavii cronici, care sunt persoane cu care se poate comunica, la periferie. Mirela Popeanu, care era asistent coordonator la Post Cură, a luat-o ca pe o chestiune personală. M-a întrebat de câteva ori dacă Amalia Iuraşcu ar fi intervenit pe lângă mine pentru această decizie. Era extrem de afectată de schimbare. Apoi a spus că dacă directorul de îngrijiri, care este cumătra mea, ar fi pus un cuvânt pe lângă tine, tu cu siguranţă ai fi ţinut cont şi ne-ai fi lăsat acolo. I-am explicat că aceasta nu este o decizie luată la rugămintea unei persoane, este o măsură pur managerială şi impusă de Poliţie şi DSP”, spune Gabriel Oprişanu. „A luat-o ca o chestie personală, că i-am plătit o poliţă mai veche. Nu-mi aduc aminte care ar fi putut fi această poliţă. Însă probabil că în capul ei, aşa ar fi lucrurile. Îi cunosc trecutul, ştiu cum a colaborat cu ceilalţi manageri. Considera că trebuie întrebată la o eventuala decizie a acestora. Pe scurt, mi-a pus în cârcă mutarea. Plus alte lucruri: că nu am idea cât o costă pe ea funcţia mea şi câtă mizerie înghite de la colegi, care îi spun ţi-a făcut-o cumătra ta. Repet, măsura a fost luată pentru pacienţi şi din raţiuni de securitate. În plus, rolul meu ca director de îngrijire este să dau curs deciziilor, nu să le întorc”, explică Amalia Iuraşcu.
Nu a fost singurul exemplu de angajaţi nemulţumiţi. Luând în calcul rezultatele controalelor efectuate de ITM şi DSP, Gabriel Oprişanu a propus înlocuirea şefei RUNOS (n.r. - Serviciul Resurse Umane, Normare, Organizare şi Salarizare), Adriana Tărăboanţă, mutând-o pe alt post. „La fel am procedat şi cu alţi angajaţi din acest compartiment. De aici a început iureşul. Doamna Tărăboanţă a ameninţat-o pe directoarea economică, Alina Aştefănoaie, că dacă vreţi război, o să aveţi război”, mai descrie managerul atmosfera de la „Socola.
Surse din cadrul spitalului spun că acesta a fost momentul în care s-a început incitarea la revoltă, iniţial fiind angrenat în acest joc şi sindicatul. (Va urma)
 Dan CONSTANTINESCU

* * *
În episodul viitor puteţi citi cum a inflamat spiritele concursul pentru posturile de asistentă şefă şi cum s-a amestecat un politician ieşean în bucătăria celor de la „Socola”

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

ULTIMA ORA

 

 

ANUNŢ DE VÂNZARE Subscrisa, S.C. MASTER WOOD S.R.L. cu sediul în loc. Comănești, str. Combinatului, nr. 9, jud. Bacău, C.U.I. 12014190, nr. de înreg. O.R.C. J4/493/1999, prin lichidator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., anunţă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2006 şi ale hotărârilor Adunării Creditorilor din data de 13.09.2017, scoaterea la vânzare prin licitaţie publică la data de 24.11.2017, ora 13.00, a activelor: Nr. crt. – Denumire activ – Valoarea de evaluare (lei fără T.V.A.) – Valoare de pornire licitație (70% din val. evaluare) (lei fără T.V.A.) 1 – Fabrică cherestea functionala (2001) Sc. 4.388,60 mp, cu Echipament prelucrare lemn si mijloace transport, amplasata pe teren intravilan st. 30.379,81 mp in oraș Comănești, str. Combinatului, nr. 9, jud. Bacău (zona periferica, vis-a-vis a serele Comanesti si de cartierul Vernesti). Fabrica este compusa din: Cladire administrativa, P cu Sc. 141mp; hala gater P cu Sc. 595mp; ateliere P+1E partial si Sc. 376mp; depozit cherestea P si Sc. 660mp; soproane de uscare si aburire P si Sc. 2.155,60mp, capacitate de 100mc/celula (marca Baschild); locuinta P+1E, sc. 90mp; hala banzic P si Sc. 252mp; sera cu centrala termica cu Sc. 119mp. Fabrica este dotata cu echipament prelucrare lemn (functional) si mijloace de transport, dispune de utilitati (energie electrica, apa) si este pretabila pentru activitati industriale specifice prelucrarii lemnului. Proprietatea are deschidere frontala la str.Combinatului (cca. 100m). (CF nr. 60399, nr. cad. 763) si dispune de plaforma betonată (11.010,90 mp) – 2.633.005,60 Lei – 1.843.103,92 Lei 22 – Fabrică cherestea Sc. 2.933,81mp cu Echipamente si Utilaje pentru fabricare lemn situate pe teren intravilan st. 85.488,635 mp în sat Agăș, com. Agăș, jud. Bacău (zona ocupata de constructii rezidentiale si terenuri virane). Fabrica este compusa din: hala productie cu Sc. 2.296,89 mp avand in dotare echipamente (platforme uscatoare 6 buc; uscator; camera uscare; instalatie aer comprimat; instalatie exhaustare; post trafo; pupitru comanda uscator; actionare electrica; instalatie electrica hg); magazie Sc. 152,56 mp; 2 soproane cu Sc 393 Fabrica este dotata cu stocuri mărfuri și materii prime, echipamente și utilaje pentru prelucrarea lemnului și a metalelor, dispune de utilitati (energie electrica, apa, canalizare) si este pretabila pentru activitati industriale specifice prelucrarii lemnului. Proprietatea are deschidere frontala la DN 12A (cca. 500m) si drum satesc pe doua laturi. (CF nr. 60112/, cu nr.cad. 39). – 1.965.769,40 Lei – 1.376.038,58 Lei Poate participa la licitatie orice persoana fizica sau juridica care depune pana la data de 23.11.2017, ora 16.00, la sediul lichidatorului judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L. din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, documentele prevazute in Regulamentul de vanzare si caietul de sarcini. Relatii suplimentare se pot obtine la telefoanele: 0232/243864, 0757545545
ECOPIAŢA S.A. IAŞI organizează licitaţii publice cu strigare pentru închirierea următoarelor terenuri şi spaţii comerciale: - teren 16mp – Piaţa Podu de Piatră, pe 05.12.2017 - ora 9.00; - teren 25mp – Piaţa Podu de Piatră, pe 05.12.2017 - ora 9.15; - terenul nr. 4 (20mp) din Bazar, destinat amplasării unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 05.12.2017 - ora 9.30; - spaţiul comercial S7 (907mp) - Piaţa Independenţei, pe 05.12.2017 - ora 10.00 (acest spaţiu se poate închiria şi fracţionar); - spaţiul comercial S2 (41,28mp) - Piaţa Tătăraşi Sud, pe 05.12.2017 - ora 10.30; - spaţiul comercial S4 (38mp) – Piaţa Independenţei, pe 05.12.2017 – ora 11.30; - spaţiul comercial S9 (48,21mp) - Piaţa Independenţei, pe 05.12.2017 - ora 12.00; - spaţiul comercial S6 (28,65mp) – Piaţa Hala Centrală, pe 05.12.2017 – ora 12.30; - spaţiul comercial S22 (32,24mp) - Piaţa Hala Centrală, pe 05.12.2017 - ora 13.00; - spaţiul comercial S25 (30mp) – Piaţa Hala Centrală, pe 05.12.2017 – ora 13.15; - spaţiul comercial S11 (38,43mp) – Piaţa Hala Centrală pe 05.12.2017 – ora 13.30; - spaţiul comercial S1 (80,4mp) – Talcioc, pe 05.12.2017 – ora 14.00. Licitaţiile vor avea loc la sediul firmei din str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpăra de la secretariatul societăţii, unde se va depune documentaţia pentru înscriere până la data şi ora de începere a fiecărei licitaţii. Informaţii suplimentare la tel. 0372/767837.
Acţiune de împădurire în zona C. A. Rosetti
18/11/2017 06:23

Sambătă, 18 noiembrie, de la ora 9.00, in zona C. A. Rosetti va avea loc o acţiune de impădurire in cadrul căreia se intenţionează plantarea a aproximativ 9.000 de arbori. Acţiunea este inclusă in proi ...

 Se îngroaşă gluma: Funcţionarii APIA continuă protestele
18/11/2017 05:28

Angajaţii Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură Iaşi s-au manifestat din nou in faţa instituţiei in semn de nemulţumire faţă de condiţiile de muncă şi salariile discrimin ...

 Anunţul unui primar a creat panică: „Nu beţi apă din fântăni”
18/11/2017 05:00

Cetăţenii dintr-o comună ieşeană au fost luaţi pe nepregătite de anunţul făcut de edilul-şef, in urmă cu două zile. Primarul comunei Probota, Constantin Zamisnicu a declarat că, in urma analizelor ...

 Continuă protestele la Valea Lupului
18/11/2017 04:45

Locuitorii din comuna Valea Lupului sunt, in continuare, nemulţumiţi de măsurile luate de autorităţi in cadrul ultimei şedinţe organizate săpămana aceasta la Instituţia Prefectului, pentru prevenirea ...

Un nou termen în dosarul „Albumul”!
18/11/2017 04:30

Procesul in care mai mulţi funcţionari publici au fost trimişi in judecată in urmă cu peste doi ani a avut recent un nou termen de judecată. Astfel, magistraţii din cadrul Tribunalului Iaşi au decis din ...

Nemţii, invitaţi să investească în Iaşi!
18/11/2017 04:21

Zilele trecute, reprezentanţii conducerii Primăriei Municipiului Iaşi s-au intalnit, la Palatul Roznovanu, cu reprezentanţii Camerei de Comerţ Romano-Germane din Romania (AHK Romania). Primarul Mihai Chiri ...

Marcaje rutiere pe Bulevardul Dimitrie Cantemir
18/11/2017 04:12

Începand de ieri, 17 noiembrie, se realizează marcaje rutiere pe Bulevardul Dimitrie Cantemir. Într-o primă etapă se marchează trecerile de pietoni şi se continuă cu marcajul axului longitudin ...

Hală nouă de lactate în Piaţa Alexandru cel Bun
18/11/2017 03:17

Odată cu apariţia proiectului vizand actualizarea tarifelor pentru serviciul public de intreţinere, administrare şi exploatare a pieţelor, targurilor, bazarului, talciocului şi Hotelului Municipal, practi ...

Intervenţie a pompierilor în zona Cetăţuia, din municipiul Iaşi
17/11/2017 18:11

 Cu puţin timp in urmă, pompierii au intervenit in zona Cetăţuia, din municipiul Iaşi, pentru salvarea unei persoane blocate in apartament. Intervenţia vine in urma unui apel telefonic, prin care se ...

CELE MAI NOI PROIECTE IMOBILIARE DIN IASI
17/11/2017 16:52

                                            90% dintre dezvoltatorii imobiliari din judetul Iasi su ...