Autogară modernă la Vaslui, proiect înghiţit de praf şi indiferenţă la Iaşi
Dimensiune font:
În cel mai sărac judeţ al regiunii va fi inaugurat, în scurt timp, sediul noii autogări * intermodalul din Vaslui este finalizat în proporţie de 99%, în timp ce la Iaşi şefii Primăriei se laudă cu un proiect încă din 2009 * documentaţia a fost blocată din cauza contestaţiilor şi s-a pierdut finanţarea europeană * acum, oficialii speră să ia bani în următorul exerciţiu financiar * până atunci, călătorii care ajung în capitala Moldovei sunt alergaţi prin autogările private încropite în toate colţurile oraşului în care condiţiile sunt demne de un cătun
Din această toamnă, vasluienii vor avea o autogară modernă. Autorităţile locale au dat ieri asigurări că, în câteva săptămâni, va fi dat în folosinţă intermodalul care este finalizat în proporţie de 99%.
Autogara era un punct foarte important pe harta investiţiilor. „Niciodată nu au avut un spaţiu atât de modern şi de bine pus la punct. Până acum, cei care aşteptau autobuzele stăteau pe peron, de multe ori în condiţii improprii. Acum au tot confortul. O sală de aşteptare spaţioasă dotată cu tot ce e nevoie, un dispecer care anunţă la ce peron vin cursele, când sosesc, când pleacă. Autogara este lângă gară, iar cei ce vor sosi cu trenul nu vor avea nicio problemă în a aştepta autobuzul spre destinaţia dorită. Pot sta în condiţii civilizate”, a spus Sebastian Buhuş, directorul SC Transurb SA Vaslui, societate care va administra autogara.
La Vaslui se poate, la Iaşi nu
Spre deosebire de Vaslui, Iaşul nu are nici până în acest moment o autogară modernă. Motivele sunt multiple: de la contestaţii care au ţinut licitaţiile în loc, până la situaţia neclară a terenului pe care ar fi trebuit realizată investiţia. „Telenovela” Autogării Iaşi, cea care ar fi trebuit ridicată în Tudor Vladimirescu, pe locul actualului garaj al RATP, a început în 2009, când firma Relians Corp SRL în colaborare cu Search Corporation SRL a fost desemnată câştigătoarea licitaţiei organizate de Primărie pentru realizarea proiectului tehnic. O altă firmă participantă la licitaţie, Eden Consulting SRL în colaborare cu belgienii de EC - ITS BVBA (cei care au realizat studiul de fezabilitate la acelaşi obiectiv), au contestat licitaţia, blocând-o pentru aproape un an.
Probleme cu Fiscul la Iaşi
La finele lui 2010 a fost semnat contractul cu Relians Corp SRL şi Search Corporation SRL, numai că, între timp a apărut o altă problemă: un sechestru pus de Fisc pe clădirile de la actualul garaj al regiei de transport. Cum două dintre aceste clădiri ar fi trebuit demolate pentru a face loc Autogării, s-a ajuns în instanţă, Primăria aducând drept argument suprem faptul că respectivele clădiri nu au aparţinut niciodată RATP-ului, prin urmare Fiscul nu avea cum să le pună sub sechestru. „Partea tehnică a început să se lămurească, dar mai avem probleme cu partea juridică ce ţine de sechestrul pus de Finanţe pe clădirile de la actuala bază RATP din Tudor”, declara, la acea vreme, Mihai Chirica, pe atunci directorul tehnic al Primăriei.
Finanţare pierdută „la mustaţă”
În cele din urmă, instanţele au dat câştig de cauză municipalităţii, numai că termenul până la care putea fi depusă documentaţia la ADR Nord-Est fusese depăşit. „Proiectul Autogării l-am pierdut pentru două săptămâni. Decizia instanţelor care ne dădea câştig de cauză a venit la două săptămâni după data la care trebuia depus proiectul”, îşi aminteşte Cosmin Coman, şeful Direcţiei Dezvoltare şi Proiecte Europene din cadrul Primăriei Iaşi
Punct şi de la capăt
În prezent, proiectul „Centrul Intermodal de Transport Iaşi” a făcut obiectul reactualizării studiului de fezabilitate şi a indicatorilor tehnico-economici. În urma modificărilor aduse, valoarea proiectului care urmează a fi depus în vederea obţinerii finanţării în noul exerciţiul financiar (2014-2020) este de circa 16 milioane de euro.
Potrivit proiectului, Centrul Intermodal de Transport - Autogara Iaşi va fi amplasat în apropierea campusului studenţesc Tudor Vladimirescu, la intersecţia a doua artere importante ale municipiului: B-dul Tudor Vladimirescu şi str. Splai Bahlui Mal Drept. Centrul va asigura legătura între transportul inter şi intrajudeţean şi transportul public local prin stabilirea unor linii de transport directe cu Gara Iaşi, Gara Internaţională Iaşi, Aeroportul Internaţional Iaşi şi autogările private din oraş.
Simona POP, Tudor DAMASCHIN
„Proiectul «Reabilitare, extindere troleu în municipiul Vaslui şi crearea unui intermodal» va veni în sprijinul activităţii de transport public în municipiul Vaslui. La această oră, clădirea este finalizată în proporţie de 99%. În această toamnă va fi dată în funcţie pentru ca vasluienii să beneficieze de condiţii moderne de îmbacare –debarcare şi un sediu nou pentru firma care prestează activitate de transport în municipiul Vaslui, SC Transurb” -- Daniel Neacşu, viceprimarul de Vaslui
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau