Autostrada Iaşi – Târgu Mureş este blocată de... urşi
Dimensiune font:
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere ar putea rezilia contractul privind revizuirea studiului de fezabilitate pe unul dintre segmentele Autostrăzii Iaşi – Tg. Mureş * motivul, spun specialiştii, este că autostrada nu prevede pasaje pentru... urşii care tranzitează zona * studiile de fezabilitate care au fost realizate în perioada 2009 – 2010 nu mai corespund realităţii, consideră reprezentanţi ai organismelor din domeniu * între timp, pe segmentul Ditrău – Tg. Mureş s-au dat autorizaţii pentru construirea de noi locuinţe, fapt ce nu a fost prevăzut în vechiul studiu * secţiunea Tg. Neamţ – Iaşi – Paşcani este în aer, deşi a fost promisă pentru finanţare în actualul exerciţiu financiar
Autostrada Iaşi – Târgu Mureş continuă să rămână o himeră pentru dezvoltarea unui infrastructuri care scoată regiunea de Nord-Est dintr-o amorţeală economică. Intenţia Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) de reziliere a contractului pentru revizuirea studiului de fezabilitate în cazul Autostrăzii A8 Iaşi – Tg. Mureş, pe segmentul dintre Tg. Mureş şi Ditrău, a pus pe jar comunitatea din zona Moldovei şi nu numai, iar reacţiile din partea specialiştilor au apărut imediat. Potrivit Asociaţiei Pro Infrastructură, săptămâna trecută a avut loc o întâlnire informală cu societatea civilă, autorităţi locale şi experţi de mediu, ocazie cu care CNAIR a anunţat rezilierea contractului. „Acest contract este, în acest moment, suspendat, ca urmare a unui raport al Curţii de Conturi care spune că revizuirea unor studii de fezabilitate este nejustificată. Raţionamentul lor era pur financiar, neluând în considerare factorul tehnic care justifică în cele mai multe cazuri revizuirea acestor studii de fezabilitate. CNAIR fuge astfel de răspunderea pe care o are în soluţionarea acestei situaţii şi alege drumul mult mai comod, dar nociv, pentru desfăşurarea adecvată a proiectului autostrăzii în faza de execuţie”, arată Asociaţia Pro Infrastructură.
Autostrada nu prevede... tuneluri pentru urşi!
Organismul analizează atent evoluţia acestei investiţii mult aşteptate, arătând faptul că CNAIR riscă să repete scenariul blocării lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, acolo unde organizaţiile de mediu au cerut modificarea soluţiei tehnice prevăzute de studiul de fezabilitate, mai precis, execuţia unor „tuneluri pentru urşi”. „Nici până în acest moment nu este rezolvată situaţia contractuală, fiind imposibilă scoaterea la licitaţie a segmentului de autostradă care conţine aceste tuneluri. În ciuda acestei experienţe, CNAIR riscă să repete exact acelaşi blocaj, de această dată pe Autostrada A8 Târgu Mureş-Iaşi. Organizaţiile de mediu au identificat, prin metode ştiinţifice bazate pe date serioase din teren, în cadrul unui proiect pan-european de proiectare a autostrăzilor verzi, numeroase trasee folosite de urşi care intersectează sau chiar se suprapun perfect peste traseul Autostrăzii A8, între Târgu Mureş şi Ditrău. Pe acest segment, în studiul de fezabilitate din 2010, nu există ecoducte care să permită trecerea urşilor dintr-un habitat în altul. Tunelurile şi viaductele, conform datelor culese de experţi, nu sunt suficiente sau nu sunt bine amplasate”, mai arată reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.
Studiile pe segmentele Ditrău – Iaşi, în aer
Concluziile specialiştilor după întâlnirea organizată săptămâna trecută arată că reprezentanţii CNAIR vor să renunţe complet la actualizarea studiilor de fezabilitate şi pentru restul autostrăzii de la Ditrău până la Iaşi, lansând licitaţiile de proiectare şi execuţie pe baza studiilor de fezabilitate din anii 2009-2010. „Cea mai importantă componentă a studiului de fezabilitate este studiul geotehnic, cel care realizează o radiografie a rocilor prin care va trece autostrada. Un studiu geotehnic complet într-o zonă de munte este extrem de costisitor. Forajele sunt mult mai scumpe decât cele obişnuite, realizându-se la mari adâncimi, astfel încât să se propună soluţii corespunzătoare pentru lucrările de artă precum tunelele şi viaductele foarte înalte. Valoarea mică a contractelor pentru realizarea studiilor de fezabilitate pe această autostradă din 2010 este îngrijorătoare, ridicând mari semne de întrebare referitoare la calitatea studiului geotehnic realizat atunci, motiv pentru care revizuirea acestor studii de fezabilitate la o calitate corespunzătoare este mai mult decât necesară. În plus, chiar autorităţile locale prezente la întâlnire au ridicat o altă problemă foarte gravă. Simplu spus, au permis cetăţenilor să construiască locuinţe şi alte investiţii pe aliniamentul autostrăzii, construcţii care, evident, nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi. Astfel, vom avea nevoie de exproprieri suplimentare şi există riscul de blocaje majore în momentul execuţiei”, este un alt semnal de alarmă tras de Asociaţia Pro Infrastructură.
* * *
Contractul de servicii pentru Proiectul „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu – Mureş – Ditrău”, a fost semnat în data de 20 mai 2015. În perioada 15 iulie 2015 – 30 septembrie 2016, contractul a fost suspendat din cauza lipsei de finanţare
* * *
Costurile de realizare a autostrăzii Iaşi – Tg. Mureş se ridică la 4,07 miliarde euro fără TVA, făcând-o cea mai scumpă autostradă din România
* * *
Conform Master Planului General de Transport, lucrările la secţiunile Tg. Mureş – Ditrău şi Ditrău – Tg. Neamţ vor începe în următorul exerciţiu financiar al UE, anume în 2021. Pentru actualul exerciţiu este planificată doar începerea lucrărilor la secţiunea Tg. Neamţ – Iaşi – Paşcani (2016-2019)
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau