Boala secolului afectează tot mai mulţi copii şi adolescenţi EXCLUSIV
Dimensiune font:
Psihologii atrag atenţia asupra numărului tot mai mare de cazuri de depresie apărute la vârste fragede * cauza este trecută în dreptul părinţilor, care nu reuşesc să se adapteze situaţiilor stresante, iar copiii preiau un model parental de victimizare * o soluţie ar fi introducerea programelor naţionale de educaţie pentru sănătate mintală încă de la clasa pregătitoare
Depresia constituie o provocare redutabilă la adresa sistemelor de sănătate din Europa, fiind considerată boala secolului. Costurile personale, sociale şi economice ale acestei maladii, precum şi faptul că peste 50% dintre persoanele afectate nu beneficiază de tratament, deşi acesta este ieftin şi disponibil, fac din depresie o problemă de sănătate publică majoră, cu atât mai mult cu cât afecţiunea este un puternic factor de risc pentru suicid.
Depresia ameninţă copiii
Problema este că au început să apară din ce în ce mai multe cazuri la copii şi adolescenţi. În opinia psihologilor, depresia are drept cauză incapacitatea persoanelor de a se adapta la situaţiile stresante, mediul socio-economic punându-şi amprenta. „În societatea noastră este mult mai uşor să externalizăm cauza pentru care nu ne putem adapta la situaţii stresante. Cred că mai este vorba şi de necunoaştere în a găsi propriile răspunsuri astfel încât să ne adaptăm situaţiilor. Mulţi nu ştiu cum să facă acest lucru, iar o vizită la specialist i-ar ajuta mult”, a fost de părere Liliana Chiroşcă, psiholog principal clinician la Institutul de Psihiatrie „Socola”. Ea crede că este nevoie de măsuri de prevenţie primară, care să fie la îndemâna tuturor. „Din păcate, depresia afectează din ce în ce mai mult adolescenţii şi copiii şi mă gândesc la modelul parental pe care îl au copiii. Asta nu înseamnă neapărat că oamenii nu ştiu să-şi crească urmaşii, ci doar că promovează un model emoţional de victimizare”, a punctat Liliana Chiroşcă.
Problemele pot fi depăşite prin apelarea la specialist, însă şi aici există reticenţă din cauza stigmatizării, a etichetei care se asociază celor care apelează la psihologi şi psihiatri. Oamenii încearcă să depăşească singuri, dar nu mereu reuşesc, iar acest lucru se reflectă şi asupra copiilor, care pot deveni labili. Copiii sunt foarte competitivi, au foarte multe calităţi, dar nu ştiu să le valorifice. O soluţie ar fi un program naţional de prevenţie primară, de a introduce educaţia pentru sănătate mintală de la vârste foarte mici, chiar de la clasa pregătitoare.
Copiii ar trebui instruiţi să facă faţă eşecului, pierderilor, din care să aleagă partea pozitivă. Cei mai mulţi sunt educaţi să fie mereu primii, să nu piardă nimic, dar nu mereu se poate şi de aici vine teama de eşec, cu frustrările asociate. Dacă ar fi educaţi de mici, atunci ar înţelege că o ierarhie înseamnă mereu un singur om şi fiecare poate fi în acea poziţie, dar şi în altele. „Este nevoie ca specialiştii din domeniul sănătăţii mintale să colaboreze cu cadrele didactice, să există rezultate, să fie parteneriate funcţionale şi cu siguranţă lucrurile ar sta mult mai bine. Dacă omul ar înţelege că este firesc să ai emoţii, că sunt pozitive şi negative, ce facem cu ele atunci când le reţinem, cu siguranţă ar fi mai conştient de el însuşi, ar mai pierde din nesiguranţă (de la care apar atitudinile agresive – n.r.) şi ar reuşi să se adapteze mai uşor chiar şi mediilor ostile. Din punctul meu de vedere, incapacitate de adaptare duce la depresie. Este important să-i învăţăm pe copii cum să fie mereu optimişti”, a punctat Liliana Chiroşcă, a cărei sugestie este să-i învăţăm pe cei mici să fie optimişti.
Arta de a trăi
Ideea a fost împărtăşită şi de specialiştii din Moldova, dar şi de părinţi. „În unele cazuri este necesară învăţarea artei de a trăi de la specialişti pentru că părinţii, cei care ar trebui «să predea» această artă a vieţii, nu sunt potriviţi sau în unele cazuri sunt total nepotriviţi. De aceea fiecare copil are dreptul de a învăţa această artă. Psihoterapeut fiind, nu pot decât să afirm că importanţa este vitală, mai ales luând în calcul cazurile cu care mă confrunt zi de zi în cabinet”, a declarat psihologul Hortensia Tupiluş, din Botoşani. Maria Popa are un băieţel de 8 ani şi este conştientă că îl solicită mult prea mult, „dar aşa le cere la şcoală. Teme peste teme concursuri, competiţii. Uneori nu mai are când să fie copil, dar ce să facem dacă astea sunt cerinţele?”, spune ieşeanca.
Organizaţia Mondială a Sănătăţii estimează că, la nivel mondial, există mai mult de 300 de milioane de persoane afectate (reprezentând 4,4% din populaţia globului). Pe continentul european, peste 40 de milioane de persoane suferă de tulburări depresive, iar în România, prevalenţa este estimată la 5% din populaţia generală (931.000 de cazuri).
Maura ANGHEL
„Incapacitatea de adaptare duce la depresie. Este important să-i învăţăm pe copii cum să fie mereu optimişti” - Liliana Chiroşcă, psiholog principal clinician la Institutul de Psihiatrie „Socola”
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau