Cauzele care duc la abandonul şcolar
Dimensiune font:
Potrivit unei statistici oferite de Ministerul Educaţiei, judeţul Botoşani are o rată a abandonului de 1,8 la sută, faţă de media naţională de 0,13 la sută * cele mai mari probleme sunt în învăţământul postliceal şi de maiştri
Fostul cadru didactic, senatorul Costel Şoptică, preşedintele PNL Botoşani, a primit răspuns din partea ministrului Educaţiei Naţionale, la interpelarea parlamentară adresată pe tema situaţiei copiilor neşcolarizaţi din judeţ. „Organizaţiile non-guvernamentale din educaţie şi-au propus realizarea unei hărţi a serviciilor sociale în toate judeţele ţării, în vederea soluţionării problematicii reducerii fenomenelor absenteismului şi prevenirii abandonului şcolar. Potrivit informaţiilor furnizate de ONG-urile din sistem, România este ţara cel mai mare număr de analfabeţi din Europa, iar 6% dintre români nu ştiu carte”, a declarat parlamentarul botoşănean în documentul oficial trimis conducerii MEN.
Pentru a primi informaţii pertinente, senatorul liberal l-a întrebat pe ministrul Pavel Năstase care este rata reală a abandonului şcolar în România şi punctual, în judeţul Botoşani şi ce strategie are Ministerul Educaţiei Naţionale pentru acest an de prevenire a abandonului şcolar, a reducerii numărului copiilor neşcolarizaţi şi a diminuării absenteismului.
Ce spun statisticile
În răspunsul său, ministrul Educaţiei a prezentat cauzele cel mai des întâlnite pentru care abandonul şcolar persistă în rândul elevilor: situaţia materială precară, divorţul, dezinteresul părinţilor, implicarea şi responsabilizarea elevilor în treburile gospodăreşti în detrimentul activităţilor educative. „Potrivit Anuarului Statistic al României din 2016, realizat de Institutul Naţional de Statistică, în anul şcolar 2014-2015, la nivel naţional, rata abandonului şcolar în învăţământul primar şi gimnazial a fost de 2,0% - 1,8% în învăţământul primar şi 2,1% în învăţământul gimnazial”, au spus oficialii MEN.
Cea mai mare valoare a ratei abandonului s-a înregistrat în învăţământul postliceal şi de maiştri, respectiv 10,7%, iar la nivelul învăţământului liceal şi profesional, a fost de 3,5%. Pentru anul 2016, conform datelor din Sistemul Informatic Integrat al învăţământului din România (SIIIR), rata abandonului şcolar, la nivel naţional, este de 0,13%. „În judeţul Botoşani, conform evaluărilor posibile în această etapă a anului şcolar, rata abandonului şcolar este de 1,8%”, a arătat conducerea MEN în răspunsul oferit senatorului Costel Şoptică.
Sărăcia, principala cauză
În ceea ce priveşte a doua întrebare a parlamentarului botoşănean, oficialii MEN au subliniat că se au în vedere anumite măsuri în cadrul Pachetului integrat pentru combaterea sărăciei: „Ne propunem reducerea sărăciei în comunităţile marginalizate, prin punerea în centrul lor a copilului şi a nevoilor sale, precum şi înlăturarea obstacolelor care îl împiedică să meargă la şcoală (servicii destinate copilului şi familiei), precum şi transformarea mediului şcolar într-unul prietenos, capabil să atragă şi să menţină copilul (activităţi destinate şcolii şi cadrelor didactice)”, a mai arătat ministrul Educaţiei, în răspunsul la interpelarea parlamentarului botoşănean.
Alina CALINIUC
„Acest răspuns nu este deloc îmbucurător, nici pentru mine, nici pentru situaţia de ansamblu a învăţământului românesc” -- Costel Şoptică
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau