Ce prevede reorganizarea transportului public din Iaşi
Dimensiune font:
Reorganizarea RATP ar urma să se facă în nouă direcţii, cea mai importantă fiind transformarea regiei în societate comercială pe acţiuni, cu asociat unic Municipiul Iaşi. Planul propus de administratorul special şi cel judiciar mai prevede o etapă obligatorie: accesarea fondurilor europene pentru retehnologizarea şi modernizarea infrastructurii activităţii de transport public de persoane. Reabilitarea altor tronsoane cu şină din oraş, introducerea unui sistem simplificat şi flexibil, bazat pe tarifare orară şi modernizarea staţiilor sunt alte măsuri prevăzute în planul de reorganizare al RATP
În această săptămână, pe masa aleşilor locali se va afla planul de reorganizare al RATP Iaşi, document cerut de judecătorul sindic la începutul lunii. „Odată finalizat, planul va fi supus validării de către Consiliul Local, apoi de Adunarea Generală a Creditorilor. Dacă va fi acceptat, sunt mari şanse ca, la termenul din luna ianuarie, magistraţii să decidă intrarea RATP în reorganizare”, au declarat şefii regiei.
În linii mari, planul porneşte de la premisa că toţi creditorii RATP îşi pot recupera mult mai rapid banii de la o regie aflată în reorganizare, decât de una aflată în faliment. „Unul dintre scopurile prezentului plan este asigurarea pentru creditorii societăţii a unui nivel al recuperării creanţelor superior celui de care aceştia ar avea parte în cadrul unei ipotetice proceduri de faliment. Principala modalitate de realizare a acestui scop, în concepţia modernă a legii, este reorganizarea debitorului şi menţinerea regiei în viaţa comercială, cu toate consecinţele sociale şi economice care decurg din aceasta”, se arată în document.
Reorganizare în nouă paşi
Potrivit reprezentanţilor firmei Capital Insol, cei care au elaborat planul, reorganizarea RATP ar urma să se facă în nouă direcţii. În primul rând, este vorba de transformarea regiei în societate comercială pe acţiuni, cu asociat unic Municipiul Iaşi, de conversia creanţei pe care Municipiul Iaşi o are asupra Regiei Autonome de Transport Public SA Iaşi, la valoarea înscrisă în tabelul de creanţe (69 milioane lei) şi de cesiunea către ANAF a creanţei RATP faţă de Municipiul Iaşi cu menţinerea graficului de plăţi actual, în acest fel realizându-se o diminuare a duratei planului de reorganizare de la 3 ani la câteva luni. Planul mai conţine şi măsuri care cad strict în atribuţiile acţionarului majoritar, cum ar fi constituirea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru transport public local, care să aibă competenţele legale doar în domeniul transportului public local şi extinderea atribuţiilor Asociaţiei Zona Metropolitană Iaşi, prin preluarea atribuţiilor ce vizează şi serviciile de transport public şi de încheierea cu viitoarea entitate a contractului de servicii publice conform Regulamentului Parlamentului European nr. 1370 / 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători. În fine, dincolo de acţiunile pe linia eficientizării activităţii prin creşterea veniturilor şi reducerea costurilor, de cele vizând recuperarea creanţelor şi de extinderea activităţii de formare a personalului specific transportului public, planul prevede o nouă etapă obligatorie: accesarea fondurilor europene pentru retehnologizarea şi modernizarea infrastructurii activităţii de transport public de persoane în vederea rentabilizării regiei prin Programul Operaţional Regional 2014-2020. Aici ar fi vorba de modernizarea a 106 vagoane de tip GT4 şi de achiziţia a 50 de autobuze noi.
Şină reabilitată şi staţii confortabile
Practic, în următorii trei ani, va trebui continuat procesul de modernizare sau reabilitare a liniilor de tramvai pe tronsoanle nereabilitate. Aici ar fi vorba de tronsoanele Tepro-Ţuţora, Cinci Drumuri-Baş Ceauş, Bucşinescu -T. Vladimirescu - BauMax (intersecţie cu Calea Chişinăului), P.Roş – Ţesătura, Doi Băieţi - Pod Sf. Ioan, investiţii ale căror costuri de apropie de 13 milioane de euro.
O altă direcţie este cea vizând modernizarea staţiilor de îmbarcare în vederea creşterii atractivităţii sistemului de transport public de călători. Astfel, ar urma să fie montate copertine şi panouri de afişaj cu LED-uri în 187 din cele 331 de staţii din Iaşi.
Apar noi automate şi biletele cu tarifare orară
Nu în ultimul rând, se urmăreşte extinderea reţelei cu automate de eliberare a legitimaţiilor de călătorie având ca principal argument reducerea timpului de aşteptare în staţii şi reducerea timpului de tranzacţie, prin acces facil şi non-stop la automatele de eliberare a legitimaţiilor de călătorie, cu impact asupra creşterii mobilităţii persoanelor din municipiul Iaşi. „Implementarea noului sistem va fi efectuat în mai multe etape: la 8 dispecerate se vor introduce automate de eliberare a biletelor de călătorie, 3 dispecerate (cu funcţionalitate dublă: gestionare flotă în trasee şi vânzare titluri de călătorie) urmând a fi închise integral. După punerea în funcţie a sistemului de management al traficului vor fi montate 12 automate şi închise 17 dispecerate (cu dublă funcţionalitate). De asemenea, în oraş, în diverse locaţii, vor fi alte introduse 20 automate şi vor fi create 10 centre de cartier cu rolul de a elibera/ aviza abonamente şi legitimaţii speciale”, se mai arată în plan. În acelaşi timp, se va urmări reintroducerea sistemului de vânzare a biletelor prin SMS.
Simultan, se va acţiona în direcţia introducerii unui sistem tarifar mai simplificat şi flexibil, bazat pe tarifare orară (bilet orar) ce conduce la creşterea mobilităţii călătorilor prin folosirea oricărui mijloc de transport pentru a ajunge la destinaţia dorită (posibilitatea folosirii titlurilor de călătorie pe orice mijloc de transport în comun şi pe o anumită perioada de timp, indiferent de traseul parcurs). Tudor DAMASCHIN
* * *
Nu pleacă nimeni
În planul de reorganizare nu sunt propuse măsuri de restructurare a personalului, însă, corelativ implementării investiţiilor menţionate mai sus, se vor putea dispune şi măsuri de reducere a numărului de angajaţi. Personalul va fi menţinut sub limita stabilită de către Consiliul Local Iaşi, cu precizarea că în anul 2015 numărul mediu de salariaţi a fost de 1227, faţă de 1434 de posturi probate prin H.C.L. nr. 198 / 31.05.2015
* * *
Totalul pasivului RATP conform tabelului definitiv de creanţe este de 244.053.653,09 lei. Cele mai mari datorii ale RATP sunt către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală Bucureşti - 162.617.559,00 lei şi Primăria Iaşi - 69.604.337,19 lei
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau