Credit de 20 de milioane de lei pentru Aeroport
Dimensiune font:
Consilierii judeţeni băcăuani au aprobat contractarea unui împrumut de 20 de milioane * banii sunt împrumutaţi pentru modernizarea Aeroportului Internaţional „George Enescu”
În ciuda faptului că la capitolul trafic Aeroportul Internaţional „George Enescu” din Bacău a reuşit să depăşească aerogările din Iaşi sau Suceava, la capitolul dotări şi infrastructură situaţia este diferită. Modernizarea Aeroportului Internaţional băcăuan a fost „brăzdată” de scandaluri şi cancanuri politice cu iz penal, ţinând primele pagini ale publicaţiilor media locale în ultimii 8 ani.
După ce a fost „curtat” de chinezi şi investitori de alte naţii mai puţin exotice, din Europa, aeroportul băcăuan a ajuns „pe mâna” lui Nelu Iordache care este cercetat de către procurorii DNA într-un dosar ce vizează o deturnare de fonduri în valoare de 6 milioane de euro, respectiv pentru că ar fi cumpărat un avion cu banii europeni alocaţi pentru construirea autostrăzii Arad-Nădlac. Mai precis, Consiliul Judeţean (CJ) Bacău a angajat pe bani grei un consultant, care să realizeze un studiu aferent modernizării aerogării băcăuane, care a fost scoasă apoi la licitaţie. Procedura nu a fost una fără „cântec”, celelalte firme participante la licitaţie acuzând faptul că firma câştigătoare- Blue Aero, cu acţionar unic Blue Air şi cu Nelu Iordache patron-, a fost favorizată. În cele din urmă contractul de concesiune pe 35 de ani a fost încheiat cu Blue Aero care se angaja ca până la data de 30 septembrie 2013 să realizeze investiţii în valoare de aproximativ 45 de milioane de euro pentru modernizarea aeroportului. Prin contract erau 18 obiective asumate. Doar 13% din aceste obiective au fost realizate, respectiv platforma, a cărei valoare se ridică la circa 2.737.000 euro. Cât despre pistă, aceasta trebuia finalizată conform contractului pe data de 1 martie 2013, însă nu a fost nici măcar atinsă. Pista este nu doar cel mai costisitor obiectiv, al cărei valoare totală se ridică, conform datelor studiului, la circa peste 13 milioane de euro, ci şi motivul principal pentru care modernizarea aerogării băcăuane s-a impus imperativ. Episodul „falimentar”, s-a încheiat cu intrarea în insolvenţă a concesionarului şi rezilierea contractului de concesiune încheiat cu CJ Bacău în vederea modernizării aerogării. În 2014 preşedintele Consiliului Judeţean Bacău, Dragoş Benea, şi primarul Bacăului, Romeo Stavarache, anunţau public încheierea unui parteneriat în vederea realizării în comun a acestui obiectiv-modernizarea aeroportului din Bacău. Nici acest episod nu s-a finalizat cu succes, ci dimpotrivă, parteneriatul fiind rupt definitiv la începutul anului 2015. În cele din urmă, după un deceniu de la data la care se impunea modernizarea aerogării, Consiliul Judeţean Bacău şi-a asumat modernizarea obiectivului extrem de important pentru municipiul şi judeţul Bacău..
Pista aeroportului nu suportă traficul aeronavelor mari
Capacitatea portantă redusă a pistei şi a căilor de rulare este cea care restricţionează traficul aerian la zborurile low cost cu aeronave cu 130- 220 de pasageri. „Astfel, pentru dezvoltarea activităţii aeroportului este necesară mărirea capacităţii portante a suprafeţelor de mişcare la un indice de portanţă de 65, pentru a putea permite accesul tuturor aeronavelor de clasa C, inclusiv a celor de clasa D. (…) Din concluziile celor două studii existente s-a desprins necesitatea demolării construcţiilor existente şi modernizarea suprafeţelor de mişcare aeroportuare la un indice de portanţă de 65 în vederea asigurării unei dezvoltări durabile şi moderne a Aeroportului Internaţional, care să răspundă totodată standardelor europene în materie de siguranţă şi protecţie”, a precizat Oana Chelaru, directorului R.A. Aeroportul Internaţional Bacău.
În septembrie 2013 autorităţile judeţene au reziliat contractul de concesiune pista fiind într-o stare şi mai avansată de degradare decât în anul 2008. Dacă pentru restul obiectivelor autorităţile judeţene au demarat modernizarea, pista zace în aceeaşi stare. În schimb, s-au pregătit documentele necesare licitaţiei pentru modernizarea pistei, pe care autorităţile judeţene speră să o realizeze cu bani europeni din bugetul european 2014-2020.
Stadiul modernizării aeroportului
La acest moment lucrările de modernizare a aeroportului Bacău, respectiv a celor 4 obiective: terminal, turn, garaj şi parcare sunt în curs de derulare. „Avem un stadiu fizic de realizare a lucrărilor de 35-45%. Terminalul, undeva la sfârşitul lunii martie, va fi vizibil ca structură. Se lucrează şi la turn şi la garaj. Lucrările ar trebui finalizate la sfârşitul acestui an, dar probabil vor fi gata în toamnă, constructorul având un ritm de lucru susţinut, ca să spun aşa”, a declarat Dragoş Benea, preşedintele CJ Bacău.
Sonia PAVELESCU
20 de milioane de lei
Aceasta este suma pe care au aprobat-o ieri consilierii judeţeni din Bacău.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau