Cum îţi poţi schimba furnizorul de energie electrică

default

Dimensiune font:

| 12-01-2015 09:51

Deşi plătesc fără să crâcnească facturile la curent, puţini ieşeni cunosc faptul că îşi pot schimba furnizorul de energie electrică. Anul trecut a apărut un nou ordin al ANRE, care simplifică această procedură. Cu toate acestea însă, trecerea la un alt furnizor este aproape imposibilă, dat fiind faptul că nimeni nu doreşte să se încurce cu clienţi casnici

Încă din toamna anului trecut, ANRE a aprobat un ordin legat de procedura de schimbare a furnizorului de electricitate, care prevede, printre altele, posibilitatea înlocuirii firmei de furnizare în orice zi calendaristică, scurtarea procedurii şi eliminarea condiţiei privind plata facturii. „Documentul reprezintă o îmbunătăţire a procedurii privind schimbarea furnizorului de energie electrică aprobată prin Ordinul ANRE nr. 88/2009, cu modificările şi completările ulterioare şi a fost elaborat în scopul armonizării regulilor de schimbare a furnizorului aplicate în România cu legislaţia Uniunii Europene”, se arată într-un comunicat al autorităţii de reglementare.


Printre modificările aduse în favoarea consumatorilor prin acest ordin sunt eliminarea posibilităţii suspendării procesului de schimbare a furnizorului de energie electrică ca urmare a neachitării facturilor de energie electrică, precum şi prevederea explicită a faptului că procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea etapelor specifice.


„Evadare” în patru paşi!
Concret, primul pas pe care un ieşean trebuie să-l facă în acest demers îl constituie contactarea mai multor furnizori pentru a obţine oferte diferite, lucru similar pe care agenţii economici îl realizează prin intermediul licitaţiilor. Lista furnizorilor este disponibilă pe pagina de internet a ANRE (www.anre.ro), unde găseşti în jur de 200 de furnizori. Prin lege, furnizorul de energie este obligat să transmită o ofertă de furnizare în maximum 30 de zile. Urmează evaluarea ofertelor comparând preţul energiei, durata contractului, condiţiile de încetare a contractului, termenele şi modalităţile de plată. Odată ales noul furnizor, trebuie semnat un contract cu acesta. În paralel, vechiul furnizor va fi notificat cu 30 de zile înainte de încetarea contractului, prin care îi aduceţi la cunoştinţă că aţi optat pentru un alt furnizor. Noul furnizor vă va spune dacă se impune schimbarea contorului de energie electrica, caz în care veţi suporta costurile aferente (în jur de 400 lei).


În fine, noul furnizor va contacta toate părţile implicate în vederea citirii indexului contorului aferent datei efectuării schimbării furnizorului. Această citire are drept scop stabilirea indexului pentru decontarea finală (indexul de reziliere contract) cu vechiul furnizor, index ce constituie totodată şi indexul de la care decurg obligaţiile de plată a consumului de energie electrică către noul furnizor.

Schimbarea furnizorului nu implică modificări de ordin tehnic, deci nu poate afecta calitatea sau continuitatea alimentării cu energie electrică. Practic, după ultima citire a contorului, consumul dumneavoastră nu va mai fi transmis către vechiul furnizor, ci către cel nou ales, de către distribuitor.

Indiferenţă şi necunoaştere
Din sondajele pe care reporterii „Evenimentului Regional al Moldovei” le-au făcut în rândurile ieşenilor reiese însă că foarte puţini ştiu de posibilitatea optării pentru un nou furnizor. „Ştiam că pe Moldova E.ON deţine monopol. Acum aud pentru prima dată că se poate schimba furnizorul”, spune Nicolae Petrescu, pensionar. Alţii, în schimb, auziseră de acest lucru, însă nu deţineau alte informaţii. „Nu ştiu cui aş putea să mă adresez. Spuneţi că sunt 200 de firme care dau curent? Unde le găsesc?”, întreabă D.P, mecanic. În fine, o a treia categorie o constituie ieşenii care ar schimba furnizorul dacă ar obţine un preţ mai bun. „Aş putea să iau în calcul această variantă, însă doar dacă voi fi tarifat la un preţ mai mic. Din câte ştiu, furnizorii nu-şi prea bat capul cu clienţii casnici, pe considerentul că vorbim de un consum mic, nerelevant”, spune Dan Melinte, profesor.


Ceea ce ieşenii nu conştientizează, iar ANRE nu se oboseşte să o spună în Ordinul 105/2014, este că renunţarea la furnizorul lui de energie electrică înseamnă, de fapt, renunţarea consumatorului la preţul reglementat. Altfel spus, factura lui va fi calculată pe baza preţului din piaţă care în prezent este de 210-220 lei/megawatt oră, cu mult peste preţul reglementat. Atenţie, însă, acest preţ reglementat va dispărea în 2017!


Legea există, dar nu ajută!
Din păcate, ordinul ANRE are o aplicabilitate redusă, întrucât, în realitate, găsirea unui nou furnizor rămâne o misiune imposibilă. O spune un ieşean care a încercat să scape de E.ON. „Am contactat diverşi furnizori cerându-le oferte de preţ. Unii nu au răspuns. Alţii au răspuns, dar au făcut precizarea că nu colaborează cu persoane fizice. Explicaţia este simplă: pentru a livra energie la consumatorii casnici, furnizorii privaţi au nevoie de o infrastructură, care nu există în acest moment decât la cei patru furnizori impliciţi (n.r. - Electrica, E.ON, CEZ şi Enel)”, spune Mihai A. Potrivit specialiştilor, în acest moment nu se poate vorbi decât de schimbări de clienţi între cele, însă, în viitor, furnizorii privaţi îşi vor dezvolta infrastructura pentru a prelua din activitatea celor patru „mari”. Dan CONSTANTINESCU

* * *
Curentul s-a ieftinit, facturile rămân la fel de mari
O altă noutate o constituie hotărârea Comitetul de Reglementare al ANRE, care a decis ca de la 1 ianuarie preţul reglementat al energiei electrice să scadă de la 137 de lei/MWh la 133 de lei. 55% din curentul din coşul pentru populaţie va fi asigurat de sursele nuclear şi hidro, restul fiind achiziţie de energie de pe piaţa liberă. Însă ca şi la anterioarele ieftiniri de tarif, cetăţenii nu vor simţi această diminuare, întrucât se vor ajusta în sus tarifele de distribuţie, la care se adaugă impactul taxei pentru construcţii speciale (stâlpi), astfel încât preţul final la consumator va rămâne acelaşi.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:09

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei