EXCLUSIV Iaşul îi întâmpină pe moldoveni printre ruine şi bălării

default

Dimensiune font:

| 09-10-2015 06:00

Lipsa dotărilor din Gara Socola, un peron prea scurt, căi de acces inadecvate, la care se adaugă timpul pierdut în punctele vamale, constituie elemente care descurajează folosirea legăturii feroviare directe Iaşi - Chişinău

Bucuria realizării unei conexiuni directe între Chişinău şi Iaşi, prin introducerea în circulaţie a cursei denumite sugestiv Trenul „Unirea”, este umbrită de atmosfera apăsătoare pe care o întâlnesc cei ce coboară în Gara Socola. Staţia se află se află într-o zonă mărginaşă a Iaşului, deloc primitoare şi lipsită de elementele de infrastructură necesare bunei funcţionări pentru o gară de călători, inferioară din toate punctele de vedere până şi gărilor Călăraşi, Şipoteni şi Bahmut, din Republica Moldova, puncte tranzitate de cea mai nouă cursă feroviară spre Iaşi.

Vegetaţia crescută în exces, o alee pietonală cu dale măcinate de vânt şi ploi şi o clădire cu un aspect sărăcăcios amplifică senzaţia de loc uitat de timp. Mai mult, decât atât, căminele groazei din sinistrul cartier ieşean Bularga induc călătorului percepţia că a nimerit în cel mai sumbru loc din Iaşi. Evident, toate aceste aspecte le-au scăpat autorităţilor locale, care, conform unei tradiţii împământenite de ceva vreme, nu văd decât partea plină a paharului. „Dorinţa noastră este ca acest tren să nu rămână un tren internaţional, ci vrem să fie o cursă naţională, românească, europeană”, spunea primarul interimar Mihai Chirica, la momentul inaugurării cursei, uitând probabil semnificaţia cuvântului european.


Peron prea scurt
Dacă Primăria Iaşi a mai încercat cât de cât să dreagă busuiocul prin asfaltarea la foc automat a drumului de acces către Gara Socola, de fapt o fostă uliţă sinistră de legătură cu strada Trei Fântâni, cei de la CFR Infrastructură nu au făcut nimic. Nici măcar un peron adecvat, astfel încât călătorii din ultimele vagoane să nu fie nevoiţi să debarce în bălării. „Peronul improvizat în gara Socola pentru noua linie abia ajunge pentru a acoperi cele patru uşi ale primelor două vagoane ale trenului, deci călătorii din celelalte două vagoane fie se aşează la rând şi aşteaptă să coboare pe primele patru uşi, fie sar de la înălţime printre pietre şi buruieni, pe ultimele patru uşi”, susţin cei care au călătorit cu acest tren.


Amenajări de tot râsul
Amatorismul edililor nu se opreşte aici. Prin bunăvoinţa şefilor RATP au fost introduse curse de autobuz care fac legătura între staţia Socola şi restul oraşului (pe traseul Socola - Casa Sindicatelor - Tudor Vladimirescu - Moldova - Sala Polivalentă – Palas), numai că acestea sunt nevoite să intre în curtea unei firme private pentru a putea întoarce. „Ar trebui realizat un rond de întoarcere şi o staţie corespunzătoare suficient de mare şi amenajată corespunzător, cu copertină, bănci, alveolă la gara Socola, pentru preluarea în condiţii optime a pasagerilor sosiţi cu acest tren”, mai cred ieşenii. Concluzia le aparţine tot călătorilor: „Oricum ai da-o şi orice ai face acolo, totul e de un românism înfiorător. Acolo nu există şi nu vor exista vreodată condiţii decente pentru o astfel de cursă!”. Dan CONSTANTINESCU

* * *
125 de km, în 4 ore şi 11 minute!
Automotorul diesel pleacă din Chişinău la ora 6:17. După aproape o oră opreşte, în ordine, la Călăraşi, Şipoteni şi Bahmut (în total 12 minute de staţionare), iar peste încă o oră, la 8:27, ajunge la graniţă, în gara Ungheni. Urmează 40 de minute de staţionare pentru controlul vamal, apoi încă 3 minute în dreptul unităţii de grăniceri de dinaintea podului peste Prut, după care trenul trece pe malul drept şi opreşte imediat după pod, în punctul vamal de la Ungheni Prut. Aici, încă o aşteptare de 50 de minute şi, după 99 de minute de bătut pasul pe loc prin vămi, trenul îşi reia cursa spre Iaşi la 10:06. La 10:14, încă o oprire, de un singur minut de această dată, la Cristeşti Jijia. Astfel, deşi este planificat să sosească la ora 10:28, în fiecare din zilele scurse de la inaugurare, trenul 821 (indicativul CFM)/IR 1065 (indicativul de circulaţie în România) ajunge în gara Socola în jurul orei 10:45, din cauza vitezei scăzute de deplasare şi celor două opriri în punctele vamale.

* * *
Preţurile biletelor pentru trenul "Unirea", în lei moldoveneşti, sunt: 173 de lei la clasa I, 148 de lei la clasa a II-a şi 132 de lei la clasa a III-a (copiii beneficiază de reducere 50%). Biletele pot fi plătite şi în lei româneşti (36, 32, respectiv 28 de lei).

* * *
Directorul general al Căilor Ferate din Republica Moldova, Iurie Topală, a susţinut că se poartă tratative pentru instituirea unui punct comun de trecere a frontierei, iar trenul să ajungă până la Gara Iaşi. Pentru aceasta, ar fi  nevoie de încă aproximativ 6 km de ecartament larg pe teritoriul Iaşului

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
FOTO-VIDEO: Reportaj la
02/08/2022 14:54

Într-un colţ de rai, pe ţinuturile Bucovinei, este situat varful Dadu. Pentru a ajunge la el, am ajuns pană in Iacobeni, iar de acolo am virat la dreapta pană la Carlibaba. Într-o zi de iulie, ...

Liberalii, ținta atacurilor unui deputat PSD
18/12/2019 10:54

    Deputatul social-democrat Răzvan Rotaru are o sumă de reprosuri pentru liberalii din Botosani care in urmă cu un an au votat impotriva bugetului de stat, iar acum se laudă cu alocările fina ...

Marea grijă a şoferului beat: să nu-i agite poliţistul petul cu bere
25/11/2019 18:53

 O nouă culme a impertinenţei manifestată de un conducător auto depistat la volan sub influenţă bahică a fost atinsă cu ocazia turului doi al alegerilor prezidenţiale. I.C., in varstă de 28 de an ...

„ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede”, la BNR Iaşi
22/11/2019 00:00

  * Sucursala Regională Iaşi şi Muzeul Băncii Naţionale a Romaniei au inaugurat, ieri, expoziţia „ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede” * proiectul este iniţiat in parteneria ...

Mecanica, marele pariu al învăţământului profesional ieşean
21/11/2019 00:00

  * domeniile cu cele mai mari solicitări din partea operatorilor economici pentru includerea in planul de şcolarizare 2019-2020 au fost cele de mecanică - 910 locuri * totodată, s-au format 5 noi cla ...

Puterea şi opoziţia din CJ se pun la aceeaşi masă, pentru a soluţiona soarta a 46 de proiecte
19/11/2019 00:00

  Consilierii judeţeni se vor intruni din nou maine, avand in dezbatere 46 de proiecte de hotărare. Printre acestea se află şi proiectul privind solicitarea de trecere din administrarea Consiliului Lo ...

Începe Postul Crăciunului
15/11/2019 11:11

      După Lăsatul Secului, petrecut ieri, in seara de Sfantul Filip, astăzi incepe Postul Crăciunului, una dintre cele patru mari perioade de ajunare randuite de Biserica Ortodoxă. Post ...

Un tânăr din Iași, beat și fără permis, nu a oprit la semnalul politistilor. Oamenii legii l-au urmarit 1km
10/11/2019 12:51

În jurul orei 01.00, in timp ce patrulau in zona Horlesti, politistii din Letcani au observat o masină cu un comportament destul de suspect in trafic. Oamenii legii au facut semn de oprire autoturismulu ...

Poliţiştii din Popricani, cei mai iscusiţi vânători de şoferi băuţi
09/11/2019 20:04

Datele statistice arată fără dubiu faptul că poliţiştii din Popricani sunt foarte dibaci in depistarea şi prinderea şoferilor ce conduc sub influenţa alcoolului. Numai in primele 10 luni din 2019, pe r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei