Gări moderne pentru călători-fantomă FOTO
Dimensiune font:
Spaţiile au fost reabilitate rând pe rând, dar numărul călătorilor şi al trenurilor a scăzut semnificativ * în aceste condiţii, s-a redus şi profitul CFR, companie care adună tot mai multe datorii
Gara Bacău a fost modernizată în urmă cu câţiva ani cu circa 6 milioane de lei, bani de la bugetul de stat. Modernizarea a constatat în igienizare, scaune noi, zugrăvit, renovarea birourilor, construirea unei scări care nu duce nicăieri şi modernizarea intrării. Peroanele au rămas însă la fel ca acum mulţi ani pentru că oamenii fără adăpost au grijă să distrugă scaunele din plastic sau să le murdărească. Aşadar, chiar dacă s-au mai făcut ceva lucrări, gara din Bacău nu arată în niciun caz ca una europeană.
Gări modernizate, călători puţini
În schimb, municipiul Botoşani se poate lăuda cu una dintre cele mai moderne gări din Moldova. Investiţia finanţată cu bani europeni a fost recepţionată în luna ianuarie după ce lucrările au început în 2011 şi au costat 156 milioane lei. Gara are pasaj subteran între peroane, sală de aşteptare şi peroane modernizate doar că lipsesc călătorii. Declinul transportului cu trenul la Botoşani, care este capăt de linie, a coincis cu explozia transportului cu autocarele. „Din păcate noi nu prea am fost ajutaţi. Spre exemplu nu mai este linie directă Botoşani-Braşov, dar este autocar care merge acolo, şi tot aşa. Plus că investiţiile sunt foarte mici în reţea şi durează mult un drum”, a spus un funcţionar al Gării Botoşani. Spre exemplu, biletul pentru o călătorie Botoşani- Bucureşti costă 91 de lei şi durează aproape 8 ore. De asemenea, de la Suceava la Botoşani, linia de tren încă nu este electrificată, chiar dacă suntem în 2014, cum nici de la Botoşani la Dorohoi sau de la Dorohoi la Iaşi nu s-a ajuns la acest nivel. Şi gara Vaslui a fost modernizată, dar şi aici călătorii sunt puţini, cei mai mulţi fiind navetişti.
Gara Piatra Neamţ a împlinit 100 de ani
În urmă cu 100 de ani, în Gara Piatra Neamţ a intrat primul tren de călători. De atunci a trecut un secol, iar clădirea gării, recent reabilitată, este în continuare una din cele mai frumoase din ţară, monument istoric şi de arhitectură. Clădirea a fost construită de antrepriza Carol Zane, iar la vremea inaugurării reprezenta un punct important pe harta CFR şi a contribuit la dezvoltarea economică şi turistică a oraşului, dar şi a zonelor învecinate. Astăzi, însă în gara Piatra Neamţ ajung zilnic mai puţin de 20 de trenuri. Pentru frumuseţea ei, gara din Piatra Neamţ a fost aleasă de Francisc Ford
Coppola pentru filmarea unor secvenţe din filmul „Tinereţe fără tinereţe”.
Speranţe pentru reabilitarea Gării Iţcani
După 1990 atenţia companiei CFR pentru Gara Iţcani, imobil pe care îl are în proprietate şi îl gestionează a lăsat mult de dorit, astfel că acesta a ajuns într-o avansată stare de degradare, funcţionând mai mult ca adăpost pentru oamenii străzii şi câinii vagabonzi. Deşi câteva zeci de trenuri mai vin şi pleacă încă din staţia Suceava Nord (Iţcani), în istoria recentă activitatea care a adunat cei mai mulţi oameni la gară a fost filmarea, în anul 2012, a câtorva scene din filmul lui Radu Gabrea, „Călătoria lui Gruber”. Astăzi, din măreţia şi splendoarea clădirii inaugurate în 1871 n-a mai rămas decât o imagine dezolantă. Totuşi, zilele trecute, Regionala Căi Ferate Iaşi a anunţat Primăria Suceava că intenţionează să obţină autorizaţie de construire/ reparaţii capitale pentru acest edificiu. Potrivit primarului Ion Lungu, reprezentanţii CFR au solicitat sprijin pentru descoperirea de date şi documente despre imobil. Ultimele reparaţii reparaţii capitale au fost efectuate în anii 1974-1975.
Grupaj coordonat de Lucia HACMAN
Renovată a fost şi gara din Iaşi, fiind una dintre cele mai tranzitate din România după numărul de călători. Clădirea a fost inclusă în Lista monumentelor istorice din judeţ, elaborată în 2004.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau