Harta abandonului şcolar în Iaşi
Dimensiune font:
În nouă unităţi administrativ-teritoriale, rata abandonului şcolar atinge cote îngrijorătoare * cea mai mare pondere de elevi care părăsesc băncile şcolilor este în învăţământul gimnazial şi la finele clasei a VIII-a * în judeţul Iaşi, măsurile împotriva familiilor care nu îşi trimit copiii în învăţământul obligatoriu sunt inexistente
Fenomenul abandonului şcolar rămâne una din cele mai mari probleme pentru şcolile din comunele aflate la graniţele judeţului, conform statisticilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi. Cea mai mare rată a abandonului şcolar s-a regăsit, în 2016, în localităţi precum Mironeasa, Lungani, Moţca, Plugari, Şcheia, Ţibana, Popeşti, Răducăneni sau Ciorteşti. Dintre acestea, cea mai gravă situaţie este la Lungani şi Mironeasa, unde s-au înregistrat peste 40 de cazuri de abandon şcolar, iar în celelalte comune exemplificate au existat între 21 şi 40 de cazuri de copii care au părăsit şcoala obligatorie. La nivelul judeţului Iaşi, rata abandonului şcolar înregistrat anul trecut a fost de 0.58% iar cei mai mulţi elevi abandonează şcoala în stadiul învăţământului gimnazial şi la sfârşitul clasei a VIII-a. În cifre, 83 de elevi au părăsit învăţământul obligatoriu în stadiul primar, 327 în cel gimnazial, iar 134 elevi, în stadiul liceal sau profesional. „Abandonul şcolar creează premisele eşecului integrării sociale. În total, 544 elevi au părăsit sistemul de învăţământ obligatoriu la sfârşitul anului şcolar 2015-2016. Procentual, cei mai mulţi elevi care abandonează şcoala se regăsesc la nivelul gimnazial. Un procent semnificativ de elevi care abandonează şcoala se regăsesc şi la nivelul liceal inferior respectiv la şcoala profesională. Cauza este că, deşi admişi la unul din liceele din judeţ, un număr semnificativ de elevi renunţă la studii, întrucât familiile nu îşi permit să suporte cheltuielile aferente şcolarizării”, a declarat Genoveva Farcaş, şefa ISJ Iaşi.
Învăţământ obligatoriu şi nu prea
Dintre cei care au abandonat cursurile în anul şcolar trecut, 75,9% sunt elevi din mediul rural şi doar 24,1% sunt din urban. Motivele pentru abandon în mediul rural sunt multe, începând de la sărăcie, lipsa condiţiilor de educaţie în forme superioare de învăţământ în comunitatea lor, dar şi lipsa măsurilor pe care autorităţile ar trebui să le ia în cazul părinţilor care nu îşi trimit copiii în învăţământul obligatoriu. „Noi nu cunoaştem cazuri în care s-au aplicat sancţiuni pentru familiile care nu îşi trimit copiii în şcoala obligatorie. Ceea ce pierd însă aceşti copii este alocaţia de stat şi alte forme de burse. Noi acordăm o mare atenţie atunci când facem reţeaua şcolară şi când apare problema învăţământului de 10 clase în zonele rurale. Aici ne confruntăm cu o lipsă de resurse umane şi materiale. Pentru copiii care au abandonat deja şcoala noi ţinem legătura cu asistenţii social, astfel încât să-i putem reintegra în şcoală prin alte forme educaţionale”, a completat şefa ISJ Iaşi.
La nivelul judeţului, procentul de 33% din totalul cauzelor care conduc la abandonul şcolar este reprezentat de nivelul redus de educaţie al părinţilor, dezinteresul familiei faţă de şcoală, părinţi plecaţi la muncă în străinătate, copii aflaţi în plasament sau instituţionalizaţi şi familii de romi, iar 24,81% sunt cauze de natură socio-economică, fie copii care nu se pot prezenta la şcoală din cauza dificultăţilor financiare ale părinţilor, fie sunt nevoiţi să contribuie la întreţinerea familiei.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau