Începe războiul dintre Aeroport şi Fisc
Dimensiune font:
Aeroportul Internaţional Iaşi cheamă în instanţă Fiscul, pentru un raport care prevede că aerogara ieşeană nu are dreptul de a primi TVA aferent lucrărilor efectuate la noua pistă * practic, există riscul ca 6,181 milioane de lei aferente TVA să nu mai ajungă în visteria Aeroportului şi a Consiliului Judeţean
Reprezentanţii Aeroportului Internaţional Iaşi o zi râd şi una plâng. Deşi la aerogara ieşeană febra inaugurării noii piste se simte deja, şeful instituţiei se gândeşte cum „să se pună în gardă” în faţa Fiscului. Reamintim că între aerogara ieşeană şi Direcţia Regională a Finanţelor Publice Iaşi există de aproximativ două luni un litigiu, din cauza unui raport fiscal prin care se comunică faptul că Aeroportul nu are dreptul de a primi suma de 6,181 milioane de lei, valoare aferentă rambursării TVA pentru lucrările la noua pistă. Dat fiind că acel raport ar putea dinamita în totalitate activitatea Aeroportului, reprezentanţii aerogării au hotărât să înainteze o contestaţie, în speranţa că vor primi un răspuns favorabil. Norocul nu a fost însă de partea acestora, deoarece termenul în care ar fi trebui să fie soluţionată această contestaţie, 30 de zile, conform legii, a expirat. „Din păcate, nu a venit niciun răspuns, fie el pozitiv sau negativ. Tocmai din acest motiv suntem siliţi ca, de luni, să chemăm în instanţă Finanţele Publice Iaşi”, a declarat Marius Bodea, directorul Aeroportului Iaşi.
Unde-i eroarea?
Potrivit directorului de la Aeroport, avizul buclucaş nu aduce doar prejudicii financiare aeroportului ieşean şi Consiliului Judeţean, deoarece dacă ar fi să fie pus în practică activitatea aerogării ar trebui să fie suspendată. „După filozofia echipei care a venit la noi şi a întocmit acel raport, noi trebuie să funcţionăm cu totul altfel, nemaiputând acţiona în baza legislaţiei naţionale şi a celei europene privind ajutorul de stat. Dacă am da curs acelei filozofii, ar trebui să închidem aeroportul, lucru care, evident, nu se va mai întâmpla”, a punctat directorul Bodea. Mai mult, aceasta atrage atenţia asupra faptului că Fiscul a tratat Regia Autonomă Aeroportuară ca pe un „banal” SRL. „Aceştia consideră că patrimoniul, constituit din infrastructura de mişcare aeroportuară, precum pista sau platforma de îmbarcare, spre exemplu, este patrimoniul public al CJ Iaşi, pe care noi îl administrăm. În schimb, Legea 15/1990, care reglementează modul de funcţionare a regiilor autonome, spune clar că patrimoniul preluat devine patrimoniu proprietate al regiei autonome”, a conchis Marius Bodea.
De partea cui e dreptatea?
Reprezentanţii Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Iaşi susţin însă că raportul este întocmit corect, iar comparaţiile pe care directorul Bodea le face cu celelalte aeroportul sunt eronate. „Ca urmare a verificărilor efectuate la RA Aeroportul Iaşi, inspecţia Fiscală nu a acordat dreptul de deducere pentru TVA, întrucât investiţiile efectuate nu aparţin Aeroportului, ci Consiliului Judeţean Iaşi, care este şi finanţatorul acestor lucrări, din fonduri publice”, preciza Maria Ţăran, purtător de cuvânt al Direcţiei Regionale a Finanţelor Publice Iaşi, la momentul izbucnirii scandalului. Constatările Fiscului ieşean au la bază art. 206 din OUG nr. 34/2009, unde sunt precizate aspecte cu privire la situaţiile în care TVA poate fi dedusă. „La această ordonanţă s-a adăugat o circulară a Ministerului Finanţelor Publice, tocmai pentru a se evita aplicarea eronată a ordonanţei”, a completat Maria Ţăran, pentru ziarul „Evenimentul Regional al Moldovei”.
Mobilizare maximă înainte de zborul inaugural
În ciuda acestei probleme de natură financiară, reprezentanţii aerogării ieşene îşi canalizează momentan atenţia asupra lucrărilor care mai sunt de realizat, până la marea inaugurarea pistei noi, pe 21 august. „Lucrările de legătură dintre noua pistă şi platforma de îmbarcare/debarcare se fac într-o perioadă foarte scurtă de timp, de maximum cinci zile. Trebuie avut în vedere că aseară (14 august, n.r.) exista o cale de rulare de unde a decolat ultima cursă spre Bucureşti, iar astăzi (15 august, n.r.), lucrurile par a fi din alt peisaj, fiind vorba despre o mobilizare absolută de forţe”, a detaliat Marius Bodea, directorul Aeroportului Iaşi. Potrivit acestuia, momentan se lucrează cu aproximativ 40 de utilaje şi peste 100 de camioane, 24 de ore din 24. Activitatea aerogării ieşene va fi reluată pe data de 21 august, când vor avea loc şi festivităţile de inaugurare a primilor 1.800 de metri din noua pistă de 2.400 m, realizată în baza proiectului european de modernizare a aeroportului.
galerie foto cu noua pistă şi cu lucrările de la Aeroport, pe www.ziarulevenimentul.ro
* * *
6,181 MILIOANE LEI
Aceasta este suma aferentă TVA la ramburs pe care Aeroportul Internaţional Iaşi riscă să o piardă în baza raportului de inspecţie fiscală elaborat de Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice
* * *
„Este păcat că Aeroportul a fost dinamitat de două ori până acum. O dată cu blocarea acelui aviz de la Ministerul Transporturilor şi acum cu acest raport al Fiscului. Noi am trecut de prima încercare şi o vom soluţiona şi pe a doua, dar toate aceste piedici ne ţin în loc” - Marius Bodea, directorul Aeroportului Internaţional Iaşi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau