ITM Iaşi: „Nu putem spune câţi funcţionari avem în judeţ”
Dimensiune font:
O diferenţă de aproape 30.000 de angajaţi a fost înregistrată între datele Inspectoratului Teritorial de Muncă Iaşi şi cele ale Institutului Naţional de Statistică * în prezent, registrul de evidenţă a angajaţilor din sistemul public este în faza de proiect, aşa că nimeni nu ştie cu exactitate câţi funcţionari publici are judeţul Iaşi
Diferenţă de la cer la pământ între cifra angajaţilor cu contract individual de muncă aflaţi în evidenţele Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Iaşi şi cea prezentată, spre exemplu, în situaţiile Institutului Naţional de Statistică. Potrivit datelor oficiale ale ITM Iaşi, în judeţ există un număr de 180.421 de angajaţi, în vreme ce statistica naţională arată că ar fi doar 150.000 de angajaţi. Această diferenţă a generat îngrijorarea autorităţilor locale, care speră să finalizeze, în cel mai scurt timp, o bază electronică menită să combată munca la negru şi să reflecte cu exactitate cifrele angajaţilor cu forme legale de muncă. „S-a trecut doar la evidenţa electronică a muncii. În prezent, avem în jur de 25.000 de carnete de muncă aparţinând persoanelor ce nu au binevoit să vină să le ridice. S-a trecut la sistemul electronic, care de anul trecut capătă o nouă componentă. Se creează două registre, unul public şi unul privat. Trebuie ştiut că acest registru are aceeaşi valoare juridică precum carnetul de muncă. Noi avem şi o evidenţă a zilierilor, un registru care acum este doar în în format scris. Sunt tratative avansate de a introduce şi aici un registru electronic. Practic, în prezent primim informări în format tipărit cu privire la zilieri, pe care le introducem manual, poziţie cu poziţie, în format electronic”, a declarat George Albulescu, directorul ITM Iaşi.
Contabilii pleacă din instituţie cu parola registrului
O altă problemă semnalată de ITM Iaşi este modul în care angajările sunt înregistrate în programul de evidenţă de către angajatori ori de reprezentanţii acestora. La prima angajare, angajatorul trebuie să vină să ridice o parolă de la ITM Iaşi pentru introducerea în baza de date a noului angajat, doar că lucrurile stau cu totul altfel. „Ne confruntăm cu un fenomen care nu este normal. De regulă, de activitatea de evidenţă se ocupă de cele mai multe ori de contabilitatea firmei. În mod normal, ar trebui să răspundă un inspector de resurse umane. Reprezentantul vine şi ia parola în numele firmei, iar dacă se ceartă cu angajatorul pleacă cu tot cu parolă şi registru. Acest program este al firmei şi trebuie să rămână în firmă. Constituie contravenţie şi se sancţionează angajatorul cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoană identificată că prestează activitate fără transmiterea datelor în registrul privat/public”, a adăugat George Albulescu.
Registrul funcţionarilor publici, în faza de proiect
Conducerea ITM Iaşi nu a putut oferi cifre exacte cu privire la numărul de funcţionari publici angajaţi în judeţul Iaşi. Asta pentru că registrul ce priveşte sectorul salariaţilor plătiţi din bani publici nu este finalizat. „Registrul public, rezervat instituţiilor care au salariaţi plătiţi din bani publici nu a fost încă creat din punct de vedere tehnic. El se află la nivel de lege. Până atunci, a fost creată tranzitoriu o formă de declarare a situaţiei funcţionarilor publici, personalului contractual şi a demnitarilor din instituţiilor şi autorităţilor publice sub forma unei declaraţii utilizând sistemul existent la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. Acest formular trebuia transmis undeva prin luna noiembrie. Datele din declaraţiile M500 care vizează funcţionarii publici şi demnitari nu le avem, nu putem spune câţi funcţionari publici şi demnitari avem”, a declarat Cătălin Ţacu, şef serviciu control relaţii de muncă din cadrul ITM Iaşi. Cei mai mari zece angajatori din judeţul Iaşi au cuprinşi între 1.423 şi 3.640 salariaţi şi reprezintă 12% din totalul salariaţilor din judeţul Iaşi.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau