Măsuri drastice în „războiul prafului”!
Dimensiune font:
Primarul Mihai Chirica a anunţat ieri o serie de punctuale vizând reducerea depăşirilor cu pulberi în suspensie: restricţionarea traficului greu pe intervale orare, camioane acoperite cu prelate, spălări săptămânale ale străzilor intens circulate. Mai mult, nu vor mai fi eliberate autorizaţii de construire dacă beneficiarii nu vor avea rampe de spălare a utilajelor şi maşinilor
După ce nu a scăpat nicio ocazie de a ironiza factorii de mediu din oraş atunci când a fost adusă în discuţie poluarea municipiului, primarul Mihai Chirica a admis că Iaşul este responsabil de iminenta declanşare a procedurii de infringement pe care Uniunea Europeană o aplică oraşelor care nu-şi protejează cetăţenii de poluarea cu praf (PM 10). „Am participat la o discuţie foarte aprinsă, aş putea să-i spun, în ceea ce priveşte riscul de infringement pe care-l are Iaşul sau România datorită deselor depăşiri privind poluarea cu PM 10. Până în momentul de faţă, sunt 33 de depăşiri şi mai sunt acceptate doar două până la sfârşitul acestui an”, a spus edilul-şef. Declaraţia survine la scurt timp după ce tot primarul Iaşului susţinea, într-un interviu acordat un site cu tentă ecologistă, că depăşirile înregistrate de staţia din Podul de Piatră se datorează faptului că „cei de la Agenţia de Protecţie a Mediului au pus instalaţia de măsurare lângă o brutărie”!
Faci bloc, faci şi rampă de spălare!
Îmbucurător însă este faptul că edilul-şef a anunţat măsuri concrete pentru diminuarea gradului de poluare cu praf, în condiţiile în care ani la rândul planurile municipalităţii vizând acelaşi demers făceau referire la măsuri de ordin general şi mai puţin punctuale. „Vrem să introducem o reglementare chiar de luna viitoare: orice autorizaţie de construire va avea obligatoriu introdusă existenţa rampei de spălare, indiferent că faci o casă sau un bloc. Vom aduce noi (n.r., Primăria Iaşi) o schiţă sumară privind felul cum va trebui să arate această rampă de spălare”, a explicat Mihai Chirica.
Spălări stradale săptămânale
O altă măsură vizează SC Salubris, care, pe viitor, va avea un program săptămânal de spălare a arterelor intens circulate din oraş. „Prin hotărâre de CLM, vom perimetra o anumită zonă, după care vom face o descriere pe fiecare bulevard şi vom şti că lunea se spală - dau un exemplu – B-dul Independenţei, A. Panu, Str. Palat, Pd. Roş - şi nu mai parchează nimeni. A doua zi ne ducem pe Nicolina, a treia zi ne ducem prin alt cartier...”, adaugă primarul oraşului. De asemenea, municipalitatea va reglementa regimul parcărilor din oraş, prin crearea unei structuri specializate în organigrama Primăriei, care va urmări respectarea a două reguli esenţiale în viziunea edilului-şef: cine parchează plăteşte, iar cine opreşte în locuri interzise, de asemenea, plăteşte!
Dispare platbanda!
O altă hotărâre a Primăriei vizează spaţiile verzi din aproprierea trotuarelor, acea plat-bandă. „Şi în această primăvară s-a constatat că spaţiul verde nu rezistă peste iarnă. Agresivitatea oricărui tip de antiderapant provoacă dispariţia acelui spaţiu verde. Prin urmare la vom scoate, nu vor rămâne decât acele casete ale copacilor. În compensaţie, vom crea spaţii verzi în zone unde acestea nu există”, a explicat Chirica. Mai mult, Primăria Iaşi va continua să monteze pavele ecologice între blocuri, astfel încât să creeze noi locuri de parcare fără schimbarea destinaţiei de spaţiu verde.
Circulaţie pe ore şi zile pentru camioane
O nouă decizie se referă la transportatori: indiferent de natura mărfii cărate de camioane, toate vehiculele vor trebui să aibă prelate. Mai mult decât atât, municipalitatea ieşeană intenţionează să introducă restricţii de trafic greu. „Altfel pus, să împărţim traficul greu pe repere orare în cadrul zilei şi pe zile, în cadrul săptămânii. Să încercăm să diluăm astfel traficul greu, poate reuşim să-i convingem să circule mai mult sâmbătă, când indicatorii de trafic sunt foarte scăzuţi”, a mai spus primarul.
Nu a fost uitată nici Compania de Transport Public Iaşi, care va trebui să opereze pe zonele unde există staţii de măsurare a calităţii aerului doar cu autobuze EURO 6, adică cu Bus Diamond sau Isuzu. Tudor DAMASCHIN
* * *
Cu toate aceste măsuri, edilul-şef a reiterat faptul poluarea în oraş va dispărea în momentul în care vor exista variante de ocolire a Iaşului. „Cred că este nevoie să atragem atenţia supra susţinerii proiectelor de investiţii, pentru că, în caz contrar, România va plătit penalităţi către Comisia Europeană, bani pe care i-am putea folosi altfel”, a mai spus Mihai Chirica.
* * *
„Deja, în municipiul Iaşi avem 33 depăşiri la Staţia Iaşi 1, iar la Tomeşti sunt 30. Dacă atingem pragul de 35, urmează procedura de infringement. Chiar am mers în spatele unei basculante vechi, încărcate cu pământ, fără prelată. Nu ia nimeni nicio măsură la modul în care se iese din şantiere, să fie interzisă utilizarea pe aceste şantiere a utilajelor vechi. A venit şi năpasta asta cu o mie de maşini înregistrate pe lună. Nu sunt maşini, ci sunt nişte cazane care vin să adauge încă o cantitate suplimentară de poluant. Ştiaţi că Veolia a funcţionat toată iarna cu detectorul de pulberi de la coş defect? Nu a impus nimeni Veoliei să îl repare” – Bogdan Victor Davideanu, director executiv Agenţia pentru Protecţia Mediului Iaşi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau