Moldovenii sunt săraci şi fericiţi
Dimensiune font:
Românii sunt tot mai optimişti, iar nivelul indicelui de încredere se apropie de media europeană * în timp ce locuitorii din marile oraşe ale ţării spun că bucuria se datorează situaţiei financiare, moldovenii spun că fericirea le vine de la familie
Un studiu realizat de The Nielsen Company arată că nivelul de încredere a românilor a crescut în aprilie-iunie pentru al treilea trimestru consecutiv şi se apropie de valoarea medie europeană, România ocupând locul 18 din 32. Astfel, faţă de primele trei luni, în trimestrul al doilea încrederea consumatorilor români a urcat cu 6 puncte la 73 de puncte, situându-se după ţări precum Cehia, Letonia şi Estonia şi înaintea Slovaciei, Poloniei şi Bulgariei. „În ceea ce priveşte cea mai mare parte a banilor rămaşi după acoperirea cheltuielilor de subzistenţă, aceasta este folosită pentru plata împrumuturilor şi a creditelor, în timp ce, la polul opus, înregistrând cele mai mici valori, se află activităţi precum investirea în fonduri mutuale sau pensii. Sănătatea şi siguranţa locului de muncă sunt, în continuare, principalele îngrijorări ale consumatorilor români din mediul urban, iar din strategia lor de economisire pentru viitor fac parte renunţarea la achiziţia de haine noi şi diminuarea ieşirilor în oraş”, notează raportul.
Potrivit rezultatelor studiului, cei mai optimişti consumatori se regăsesc în Danemarca, Elveţia, Germania, Norvegia, Marea Britanie şi Israel. Pe de altă parte, Portugalia are cei mai pesimişti consumatori, precedată de Slovenia, Croaţia, Italia, Serbia, Grecia şi Ungaria.
Botoşănenii, optimişti datorită familiei
Botoşănenii sunt optimişti, însă nu din cauza evoluţiei economice a ţării, judeţului sau municipiului, ci datorită familiei. Viorel Potoroacă, de 52 ani, spune că este fericit şi foarte optimist pentru că băiatul i-a intrat la facultate. „Sunt foarte optimist şi văd mai bine lucrurile. Dacă trec peste bucuria asta, alte motive să fiu prea optimist nu am. Economic, stăm destul de rău la Botoşani, iar la vârsta mea, dacă îţi pierzi locul de muncă, este posibil să nu mai găseşti nimic şi să intri în şomaj”, a spus Potoroacă. Elena Munteanu, de 40 ani, se declară optimistă pentru că unul dintre părinţii săi a trecut peste o problemă de sănătate. „Mama a avut o problemă de sănătate, dar a trecut peste ea, iar asta mă face să fiu optimistă mai ales că şi spitalul nostru arată foarte bine acum, arată ca un spital european”, a declarat Munteanu. Nu pot spune acelaşi lucru nemţenii pentru care criza economică şi financiară nu se mai termină şi la toate acestea se adaugă problemele din Ucraina. „Nu prea avem motive de bucurie. Nu sunt locuri de muncă, banii sunt puţini, iar necazurile multe. Însă, mai îngrijorător este ceea ce se întâmplă în Ucraina. Atâta vreme cât avem sănătate şi e pace, ne mai descurcăm, dar să ne ferească Dumnezeu de un război!”, a spus Felicia Mancaş, 48 de ani, confecţioner în Piatra Neamţ. Singurii care mai ştiu să zâmbească cu adevărat sunt copiii şi tinerii.
Optimism la nivel global
La nivel global se remarcă o creştere a încrederii consumatorilor, la un indice de 97 în al doilea trimestru din 2014, cel mai mare scor de după primul trimestru din 2007. Nielsen notează că jumătate dintre respondenţii la nivel global sunt de părere că piaţa muncii va prezenta condiţii bune sau excelente în următorul an, o creştere faţă de primul trimestru şi un nivel neatins din 2007. La nivelul zonelor analizate, încrederea consumatorilor a crescut, comparativ cu primul trimestru, cu trei şi, respectiv, doua puncte în America de Nord (103) şi Europa (77).
Grupaj realizat de Lucia HACMAN
Sondajul global Nielsen, iniţiat în 2005, măsoară nivelul de încredere a consumatorilor, principalele îngrijorări ale acestora şi intenţia de cumpărare în rândul a peste 30.000 de respondenţi cu acces la internet din 60 de ţări
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau