Nervi şi iritare la Finanţele Locale
Dimensiune font:
Timp de două ore am ascultat ofurile cetăţenilor veniţi să-şi onoreze obligaţiile către municipalitate. Lipsa unui info-point, a unor copiatoare, dar mai ales birocraţia încă neînlăturată de la ghişeele Fiscului local sunt principalele nemulţumiri ale celor care contribuie, prin taxe şi impozite, la bugetul local
Campania prin care „Evenimentul Regional al Moldovei” vine în întâmpinarea problemelor cetăţenilor a continuat ieri cu vizita reporterilor cotidianului nostru la Direcţia Economică a Finanţelor Publice Locale de pe Bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt. Un loc populat încă de la primele ore ale dimineţii, semn că ieşenii sunt extrem de conştiincioşi atunci când vine vorba de achitarea taxelor şi a impozitelor către bugetul local. Evident, fluxul mare de cetăţeni veniţi cu treburi la birourile din curtea interioară a Primăriei Iaşi generează aglomeraţie la ghişee, cuantificată în minute bune de aşteptare pentru un certificat fiscal, pentru radierea unui autoturism sau pentru achitarea impozitului pe locuinţă. Contribuabilii susţin că primele probleme apar în momentul în care încearcă identificarea biroului unde au treabă. „În primul rând, ar trebui să se pună nişte săgeţi informative, dacă nu este nimeni la intrare care să ghideze oamenii debusolaţi. Sunt foarte mulţi care nu au mai venit până acum aici şi, efectiv, sunt plimbaţi de la o coadă la alta, pentru că nu ştiu unde să stea”, a precizat un domn mutat de curând în Iaşi. Un alt lucru care denotă că este necesară crearea unui info-point este afirmaţia unei femei care nu ştia că există un alt loc, la parterul clădirii, unde persoanele cu dizabilităţi îşi pot plăti taxele. „Aici ar trebui un lift să fie folosit de persoanele în vârstă, de cele cu probleme locomotorii sau de mamele cu copii în cărucioare. De exemplu, eu am fost nevoită să las căruciorul afară, în speranţa că nu mi-l va fura nimeni, iar acum stau cu fetiţa în braţe”, s-a plâns o mamă, nemulţumită.
Ordin de la contribuabili: toate ghişeele să fie deschise!
Odată depăşit acest obstacol, apare o altă problemă: timpul petrecut la rând.
Reproşurile ieşenilor fac referire la birocraţia care încă se manifestă pregnant la nivelul instituţiilor publice din oraş, precum şi la comportamentul angajaţilor. „Aici, sala este plină de oameni care aşteaptă la rând, iar două ghişee sunt închise. Unul dintre ele este închis de mai bine de o oră. Dacă ar fi deschise toate, lucrurile s-ar mişca un pic mai repede, nu cu mult, dar s-ar face un pic diferenţa”, crede un contribuabil. „Mi-aş dori ca angajaţii instituţiei să dea dovadă de mai mult respect. Parcă îţi fac un favor că stau de vorbă cu tine sau că îţi încasează banii. Iar unii se răstesc atunci când soliciţi o informaţie suplimentară”, afirmă un alt plătitor de impozite.
Intenţiile bune care fac un calvar timpul petrecut la coadă!
Municipalitatea ieşeană s-a arătat deseori preocupată de îmbunătăţirea condiţiilor de aşteptare, în sensul reducerii timpului petrecut la ghişee, însă o măsură concretă a fost luată de-abia la începutul acestei luni, când a fost implementat un Sistem Electronic de Dirijare şi Ordonare pentru gestionarea fluxurilor de persoane, accesul la ghişee/birouri făcându-se doar pe baza unui bon de ordine. „Dorim să creăm o atmosferă armonioasă şi degajată, în care cetăţeanul este tratat cu respect şi beneficiază de servicii de calitate, operativitate şi promptitudine, eliminând aglomeraţia, ineficienţa şi lipsa de operativitate în ceea ce priveşte primirea şi oferirea de servicii. Astfel, persoanele care solicită serviciile Primăriei au posibilitatea de a-şi gestiona mai bine timpul şi energia”, declara primarul Mihai Chirica. În realitate, însă, chiar şi cu eliberarea unor bonuri de ordine, problemele nu dispar. „Am fost plimbat dintr-o cameră într-alta, pentru că nu mi s-a spus unde trebuie să mă duc mai exact. Pentru ambele a trebuit să iau bilet de ordine şi să stau la rând. Se fac încurcături pe timpul şi nervii noştri”, susţine un alt ieşean.
În timp ce unii consideră că ideea cu biletele de ordine este ineficientă, alţii o îmbrăţişează. „Acum e mai bine cu această metodă. Măcar ştiu câţi mai am înaintea mea şi preconizez cât ar dura ca în timpul acesta să mai pot pleca şi altundeva”, s-a confesat o altă persoană.
Tehnologia nu ţine cont de solicitările angajaţilor de la Fisc!
Reporterii „Evenimentului Regional al Moldovei” au experimentat pe pielea lor „beneficiile” Sistemului de Ordonare. Am solicitat un bon pentru radierea unui autoturism, într-un moment în care dispozitivul ne-a anunţat că există alte 26 de persoane în faţa noastră. Nici după o oră nu ne venise rândul de a ne prezenta la ghişeu, în condiţiile în care era respectată cu sfinţenie ordinea eliberării bonurilor. „La noi, activitatea este altfel structurată. Cei care au implementat sistemul nu au ţinut cont de solicitările noastre, în sensul de a crea o plajă mai largă de zone de interes atunci când contribuabilii ating touch-screen-ul. Aşa se ajunge în situaţia de fi puşi să aştepte la rând chiar şi o oră. Singurul lucru bun este că sistemul îi mai disciplinează, ieşenii nu mai populează fără rost unele ghişee, ştiu exact unde trebuie să-şi rezolve problema cu care au venit. Cu timpul, şi acest aspect, al reducerii timpului de aşteptare, va fi rezolvat”, promite un angajat al instituţiei.
200 de metri pentru o banală copie la buletin!
Ultima problemă identificată la Fiscul local în urma discuţiilor cu cetăţenii se referă la lipsa unor copiatoare. „Pentru a-mi putea face o copie după buletin a trebuit să ies din curtea Primăriei. Nu văd ce de nu ar aduce un xerox aici, mai ales că ar face şi bani pe care, altfel, eu trebuie să-i dau unui alt agent economic”, afirmă un tânăr.
După două ore petrecute rândul contribuabililor ieşeni, plecăm convinşi de două lucruri. Primul n-ar fi tocmai o noutate: de moarte şi de taxe nu scapă nimeni. În al doilea rând, dacă evlavioşii susţin că încurcate sunt Căile Domnului, la fel s-ar putea spune şi de cele ale Fiscului Local. Pentru că, de ani buni, aici nu există nici măcar un panou de unde să poţi afla cu exactitate unde trebuie să ajungi pentru o anumită problemă. Probabil lucrurile se vor schimba, însă într-un viitor mult mai îndepărtat decât ne promit, an de an, edilii oraşului. Sabina GHERASIM, Tudor DAMASCHIN
* * *
Eve iese din tipare şi vine mai aproape de tine!
Echipa ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei” a demarat o campanie estivală. Pentru a fi siguri că înţelegem corect problemele pe care le întâmpină locuitorii din Regiunea de Nord-Est, vom lua la rând instituţiile publice pentru a afla care sunt nevoile reale ale cititorilor noştri. Ne propunem ca în fiecare săptămână să fim în cele mai aglomerate instituţii din oraş pentru a informa corect şi rapid atât cititorii ziarului nostru în format print, cât şi pe cei din mediul virtual, care ne pot găsi oricând pe www.ziarulevenimentul.ro. Incursiunile noastre în instituţiile publice pot fi urmărite şi pe pagina noastră de Facebook. Dacă doriţi ca o echipă a ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei” să ajungă într-o anumită instituţie publică, puteţi să ne transmiteţi mesajul dumneavoastră atât printr-un comentariu pe pagina noastră de social media, cât şi la 0752/266265. Cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei“ este singurul cu acoperire regională, cu 40 de pagini color şi cu şase apariţii săptămânale.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau