Nu ne mai putem atinge nici de hârburi!
Dimensiune font:
Pe fondul dorinţei municipalităţii de a achiziţiona alte hârburi, mijloacele de transport în comun second hand nu mai sunt disponibile prin Europa. Afectate de criză, companiile de transport din Occident nu mai renunţă atât de uşor la parcul actual
Visul celor mai mulţi dintre ieşeni de a circula în autobuze noi pe străzile Iaşului pare extrem de îndepărtat. Cel puţin anul acesta, se va păstra tradiţia achiziţionării de mijloace de transport second-hand, la bugetul local nefiind bani decât pentru tramvaie şi autobuze folosite. „Vom achiziţiona la început 15 tramvaie şi 15 autobuze, printr-un program multianual. Sper să le aducem cât mai rapid pentru a putea şi reabilita o parte din ele”, a spus zilele trecute primarul Gheorghe Nichita, cu ocazia prezentării bugetului pe 2015. Privită prin prisma faptului că Iaşul, cu cele 1,26 de miliarde lei, are un buget superior Clujului (1,18 miliarde), oraş unde, în ultimii ani, au fost cumpărate mijloace de transport noi, decizia municipalităţii de a cumpăra tot SH-uri poate suporta critici. Însă, la fel de adevărat este faptul că autobuzele aduse în ultimele 18 luni s-au dovedit a fi fiabile, fiind de preferat alocarea de fonduri europene pentru achiziţia de mijloace de transport noi, decât achiziţia lor de la bugetul local.
Occidentul este mult mai atent cu ce „aruncă”!
Marea problemă cu care se va confrunta administraţia locală constă în faptul că, în acest moment, nici măcar mijloace de transport second-hand nu se mai găsesc în Vest. Este ştiut încă de anul trecut faptul că majoritatea companiilor de transport, afectate de criză, nu mai renunţă atât de uşor la parcul actual. „Piaţa este secătuită, iar cei care încă mai au în exploatare tramvaie fabricate cel târziu la începutul anilor '90 le mai ţin încă vreo câţiva ani, unii chiar şi după 2020”, spun surse din interiorul RATP. Afirmaţia este susţinută de faptul că oraşul Halle, spre exemplu - de unde Iaşul a adus tramvaie în trecut -, a vândut anul trecut, la Brandenburg, două tramvaie cu podea parţial coborâtă, de tip MGT6 - prototipurile fabricate la începutul anilor '90 - cu circa 800.000 euro bucata). În plus, apare şi o problemă legată de modelele care se intenţionează a fi achiziţionate, devenind aproape obligatorie cumpărarea de vagoane cu care se operează în prezent în oraş - GT 4, Be 8/8, ST 10 Be 4/4 (modelele ST 11 şi GT8 sunt inactive în acest moment) - pentru a se realiza un echilibru în ceea ce priveşte costurile cu exploatarea mijloacelor de transport.
Preţ bun, dar de unde?
La autobuze, ultima achiziţie de autobuze noi la Iaşi datează din 2005, când, pentru 50 de MAZ-uri, municipalitatea a plătit, prin sistem leasing, 10 milioane de euro, sumă considerată exagerată de unii consilieri locali.
De atunci s-au adus numai mijloace second-hand, ultima dată la finele lui 2013, când 40 de autobuze Den Oudsten Alliance City B96 au ajuns în garajul din Tudor Vladimirescu. Dacă adăugăm aici şi cele 20 de DAF-uri din Olanda, pentru 60 de autobuze s-au cheltuit 4,8 milioane lei, deci undeva pe la 17.000 de euro per bucată. La acest preţ, încă se mai pot cumpăra autobuze, deşi municipalitatea ieşeană şi partenerii său au cam adus tot ce se putea aduce prin intermediul Womy Equipment Supply, unul dintre marii dealeri de vehicule rulate din Europa. Dan CONSTANTINESCU
* * *
5 MILIOANE LEI
Aceasta este suma alocată de la bugetul local pentru achiziţia, în 2015, a 30 de mijloace de transport second-hand
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau