Plan de reducere a pierderilor „istorice“ de apă
Dimensiune font:
Compania Apa Serv susţine că pierderile sunt mai mari decât consumul * acestea sunt monitorizate de un birou înfiinţat abia anul trecut, deşi la Neamţ pierderile sunt considerate „istorice”
Conducerea companiei Apa Serv a explicat cum stă treaba cu pierderile din reţele, precizând că există un plan de acţiune pentru reducerea acestora.
Potrivit statisticilor, pierderile sunt în procent 54,87% , mai mare decât cel al consumului. Mai exact, din volumul de apă intrat în sistem, consumul autorizat reprezintă 41,32%, iar apa facturată 39,72%. Reprezentanţii companiei au prezentat situaţia celor trei zone din judeţ în care operează - Sud, Est şi Nord, subliniind faptul că există localităţi unde reţelele de distribuţie şi canal generează pierderi.
La sfârşitul anului trecut, erau 38.136 de consumatori, cei mai mulţi casnici - 31.398. Potrivit specialiştilor, pierderile de apă reprezintă cantitatea furnizată în sistem, care nu ajunge la consumatorul final.
„Sunt două categorii de pierderi de apă: pierderile fizice, cele reale, şi pierderile aparente, care sunt pierderile comerciale. Cele fizice sunt scurgerile din reţeaua de distribuţie din conducte care se înregistrează până la branşamentele de la limita de proprietate. Pierderile aparente sunt reprezentate de cantitatea de apă consumată, dar neplătită (consumatori neautorizaţi, erori de măsurare, erori de prelucrare date)”, a explicat Maricica Radu, şef Serviciu relaţii clienţi.
Detectarea pierderilor
Detectarea acestor pierderi cade în sarcina Biroului NRW (Non Revenue Water –apa care nu aduce profit), înfiinţat în aprilie 2014. Alex Postăvaru, şeful Serviciului, a precizat că în urma calculelor, anul trecut pierderile au fost de 54,87%, iar cele aparente de 3,81%. Biroul NRW se ocupă de cartografierea şi verificarea consumatorilor (a celor abonaţi, precum şi a celor frauduloşi), determinarea pierderilor pe reţele, montarea de senzori pentru determinarea pierderilor pe sectoarele stabilite, monitorizare pentru a urmări creşteri de debite ca urmare a apariţiei unor avarii, monitorizarea scăderii debitelor în zonele de măsurare şi calculul cantităţii de apă pierdută în fiecare zonă de măsurare.
„Pierderi istorice”
Apa Serv, care este operator regional, are un plan de măsuri pentru reducerea pierderilor de apă. „Nu găsim o scuză, noi ne-am îndreptat tot timpul prin planul de acţiune şi vrem să să reducem cât mai mult pierderile, dar nu vrem să se creadă că nu ne-a interesat nimic. Sunt pierderi, moşteniri istorice care s-au adunat de-a lungul anilor. Trebuie să vedem ce facem ca să le reducem”, a declarat Cătălin Dughir, managerul general al companiei ApaServ.
Reprezentanţii companiei au explicat şi motivele pentru care s-a scumpit apa: scăderea numărului de beneficiari, branşamente unde nu se înregistrează niciun consum. O altă cauză ar fi reducerea activităţii agenţilor economici; raţionalizarea consumului de către toate categoriile de consumatori, pentru că au fost montaţi contori şi gradul scăzut de conectare la reţea în localităţile nou preluate de companie. Conducerea Apa Serv a precizat că tot ce a preluat a preluat fără date, de aceea sunt atâtea probleme. Directorul general al companiei a spus că aceste pierderi nu se regăsesc în proporţie foarte mare în facturi, fiind vorba de doar 4-5 bani în preţul unui metru cub de apă.
„Pierderi au fost întotdeauna şi au fost până când vom implementa măsurile propuse. ApaServ este preocupată de aceste pierderi şi această analiză” - Cătălin Dughir, managerul general al companiei ApaServ
Ingrid CIOFOAIA
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau