Războiul aeroporturilor din Moldova
Dimensiune font:
Conducerea Aeroportului Iaşi acuză Consiliul Judeţean Suceava de concurenţă neloială şi de încălcarea principiilor europene * totul a plecat de la transferul unei clădiri din administrarea Consiliului Judeţean Suceava în administrarea aeroportului şi de la scăderea tarifelor de pe aerogara din Bucovina * preşedintele Cătălin Nechifor transmite că Suceava respectă legislaţia şi nu va sta sub talpa Iaşului
O adresă oficială semnată de directorul Aeroportului Iaşi, Marius Bodea, transmisă Consiliului Judeţean Suceava încinge spiritele în Regiunea de Nord-Est. În document se arată că ieşenii au „luat act cu îngrijorare de două proiecte de hotărâre emise de CJ Suceava, având ca obiect activitatea Aeroportului Ştefan cel Mare Suceava”. Primul proiect aprobat de CJ Suceava şi contestat de Aeroportul Iaşi face referire la transferul unei clădiri din administrarea CJ Suceava, în administrarea Regiei Autonome Aeroportul „Ştefan cel Mare” Suceava. Este vorba despre o clădire pe care CJ vrea să o transforme în cel de-al doilea terminal al aeroportului din Salcea. „În ce priveşte transferul imobilului sus menţionat, opinăm că acesta încalcă principiile enunţate de Comisia Europeană, privind ajutorul de stat, conform CE 2014/99/03, întrucât, în fapt, reprezintă o formă mascată de finanţare a unor activităţi ce se supun regulilor ajutorului de stat”, se arată în adresa transmisă de Aeroportul Iaşi.
În plus, conducerea Aeroportului de la Iaşi este de părere că tarifele aeroportuare aprobate, luni, de CJ Suceava, încalcă legea concurenţei, fiind diminuate drastic. În acest context, Cătălin Nechifor a cerut clarificări cu privire la cele două aspecte semnalate de Aeroportul Iaşi, de la Consiliul Concurenţei şi Autoritatea de Management POS Transport. Cele două instituţii nu au constatat nicio ilegalitate, susţine Nechifor. „În cazul în care reducerea tarifelor este o decizie comercială, iar din aceste tarife aeroportul îşi acoperă costurile pentru prestarea acestor servicii şi obţine şi o cotă rezonabilă de profit fără să fie necesară acordarea unor subvenţii din partea autorităţilor locale, considerăm că măsura nu conţine elemente susceptibile să fie ajutor de stat”, se arată în răspunsul pe care l-a primit CJ Suceava de la Consiliul Concurenţei.
„Totul până la «Ştefan cel Mare»”
Cătălin Nechifor este de părere că pentru regiune orice concurenţă este benefică. „Cred că domnul de la Iaşi face o confuzie între termeni şi cred că ar fi mai înţelept din partea domniei sale să fie preocupat de Iaşi, nu despre ce facem noi. Concurenţa este benefică”, a spus Nechifor. Preşedintele CJ a mai spus că Suceava nu va sta sub talpa Iaşului. „Poate că ar trebui să spunem foarte clar tuturor că Suceava e cine e. Deci până la Ştefan cel Mare. Nu ne legăm de Ştefan cel Mare. Nu ne-a durut capul despre Iaşi. Nu ne-a interesat că ne-a mutat capitala cu Lăcustă Vodă şi cu Lăpuşneanu. Am reţinut lucrul acesta, dar au trecut sute de ani de atunci şi nu mai stăm sub talpa cuiva”, a spus Nechifor.
Preşedintele CJ Suceava îi va solicita Aeroportului Iaşi, în baza Legii 544/2001, privind liberul acces la informaţiile de interes public, să transmită „copii după tarifele practicate de către Regia Autonomă Aeroportul Iaşi în cadrul contractelor încheiate cu operatorii aerieni, precum şi remunerarea anumitor servicii în schimbul unor condiţii diversele legate de prezenţa şi amploarea operaţiunilor acestora”.
Studiu pentru tarife
De cealaltă parte, şeful aeroportului din Iaşi susţine că, în cazul aerogării din Suceava, nu s-au respectat directivele Comisiei Europene. „Trebuie să pornim această discuţie de la o realitate şi anume că Aeroportul Iaşi, Aeroportul Suceava, Aeroportul Bacău sunt întreprinderi publice care aparţin statului. Asta presupune că trebuie să se comporte exact ca un operator privat în economie, iar scopul acestei întreprinderi este obţinerea profitului. Orice mişcare în ce priveşte modul său de a obţine venituri trebuie să fie susţinut, din punctul meu de vedere, de o proiecţie care arată că tu ca entitate, chiar dacă reduci tarifele, eşti sustenabil. Orice altă modificare ce nu are legătură cu sustenabilitatea afacerii tale este, prin prisma directivelor Comisiei Europene, incorectă”, declară Bodea.
Potrivit acestuia, tarifele aeroportuare se stabilesc în strânsă concordanţă cu tarifele similare practicate în zona geografică în care este situată aerogara. „Cu alte cuvinte, orice mişcare ar fi dorit să facă aeroportul în cauză (Aeroportul Suceava -n.r.) ar fi trebuit să facă un studiu comparativ şi să vadă dacă nivelul tarifelor sale nu ar distorsiona concurenţa”, explică Bodea.
Citeşte şi: Pompierii au închis cel mai mare bazar din Moldova
Oana ŞLEMCO, Anca BURNICHE
Adresă semnată de directorul Aeroportului Iaşi
Aeroportul „Ştefan cel Mare” din Suceava a fost închis la începutul anului 2014 pentru a fi modernizat. Lucrările au costat peste 100 de milioane de lei, iar banii au fost alocaţi de UE. Proiectul a fost finalizat, iar aeroportul şi-a deschis porţile, având momentan curse Tarom doar spre Bucureşti.
Potrivit hotărârii, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2016, tariful de aterizare se reduce de la 5 euro/tonă la 3 euro/tonă, serviciile pentru pasageri scad de la 5 euro/pax la 2 euro/pax, tariful de securitate aeroportuară scade de patru ori, de la 4,16 euro/pax la 1 euro/pax, iar tariful de staţionare se reduce la jumătate, de la 0,2 euro/tonă/oră la 0,1 euro/tonă/oră.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau