Soluţia Clujului pentru fluidizarea traficului EXCLUSIV
Dimensiune font:
Edilul unui oraş oarecum similar Iaşului ca importanţă şi infrastructură de transport, a venit cu o serie de propuneri pentru descongestionarea traficului rutier din zonele centrale, la orele dimineţii * măsurile îi vizează în special pe părinţii care îşi duc zilnic copiii la şcoală cu maşina proprie * întrucât Iaşul e campion la trafic aglomerat, municipalitatea ar putea „trage cu ochiul” la măsurile propuse
Traficul rutier aglomerat din Iaşi dă bătăi de cap unui număr considerabil de persoane, mai ales dimineaţa şi la prânz, atunci când marea majoritate a părinţilor îşi transportă copiii la şcoală cu maşina proprie. Marile oraşe precum Iaşi sau Cluj nu fac excepţie de la regulă. Fie că fac acest lucru din comoditate, fie din măsuri de siguranţă, un lucru este cert: dimineaţa, străzile oraşelor se transformă într-un calvar, iar distanţe de cel mult 15 minute de mers se transformă în ore întregi de aşteptare.
Transport comun şi secţii descentralizate
Pentru a evita ca situaţiile descrise mai sus să fie considerate obişnuinţă de participanţii la trafic, primarul Municipiului Cluj, Emil Boc, a propus două măsuri cel puţin interesante. Prima vizează punerea la dispoziţia elevilor a unor microbuze sau autobuze şcolare, care să aibă un traseu bine stabilit, mai ales dinspre cartiere spre şcolile din zona centrală, în felul acesta rezolvându-se problema maşinilor care dimineaţa aglomerează zonele din preajma şcolilor. Cea de-a doua propunere a lui Boc este crearea unor secţii descentralizate a unităţilor de învăţământ prestigioase din centrul oraşului, în cartiere. Între Iaşi şi Cluj similarităţile sunt foarte uşor de observat: unităţile şcolare prestigioase localizate în zona centrală atrag foarte mulţi copii din cartiere, pentru a căror înscriere părinţii apelează la vize de flotant formale, iar cei mai mulţi dintre părinţi îşi aduc copiii la şcoală cu maşina, traficul rutier suferind grave aglomerări. Cel puţin la prima vedere, măsurile propuse de Emil Boc par a fi de-a dreptul revoluţionare. Ce impact ar avea însă în Iaşi?
Ore diferite de începere a cursurilor
Contactaţi de redactorii ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei”, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi au declarat că astfel de măsuri sunt destul de greu de pus în practică, fiecare având nevoie de analize precise şi de consultări cu toţi actorii implicaţi. „Dacă se va considera necesar şi dacă autorităţile locale vor propune măsuri, ISJ Iaşi va trata cu maximă responsabilitate orice aspect, orice modificare sau adaptare legată de activitatea elevilor şi a cadrelor didactice. Trebuie sa spunem că nu se pune problema în Iaşi de suplimentări de câte 6, 7 sau 10 clase, ci de maximum 1-2 clase. Orice propunere în acest sens trebuie sa fie analizată realist, din mai multe puncte de vedere, fără a încălca drepturile elevilor şi ale părinţilor”, au declarat reprezentanţii ISJ Iaşi.
Cu toate acestea, reprezentanţii ISJ Iaşi spun că au identificat o altă soluţie simplă care să ducă la descongestionarea traficului rutier dimineaţa: începerea cursurilor la ore diferite, în funcţie de unităţile de învăţământ vizate. „O soluţie simplă şi eficientă pe care am identificat-o împreună cu directorii a fost următoarea: orele de curs încep la 7:30 (Liceul Teoretic V. Alecsandri) sau 8:15 (Colegiul Naţional), în unităţile amplasate central. Pe de altă parte, credem că mutarea unor clase în alte spaţii este o măsura care nu facilitează comunicarea şi interacţiunea între elevii aceleiaşi şcoli. O astfel de mutare ar putea avea efecte negative asupra ethos-ului şcolii. Până în prezent, nu s-au înregistrat la ISJ astfel de cereri din partea părinţilor sau din partea conducerilor unităţilor de învăţământ”, au arătat reprezentanţii ISJ Iaşi.
CTP ar vrea, dar n-are cu ce
Chiar dacă nu este implementată, măsura introducerii unor curse speciale a mai fost discutată la Iaşi. Oficialii Companiei de Transport Public (CTP) susţin că a existat o iniţiativă ca anumite autobuze să transporte doar elevi, dar s-a renunţat la idee. „Nu avem nimic împotrivă. Cei care decid oportunitatea introducerii acestor autobuze, care să-i transporte pe elevii din cartiere la unităţile de învăţământ din centru sunt consilierii locali, este nevoie de o hotărâre în acest sens. Totuşi, trebuie făcută menţinea că aceste maşini trebuie să fie de un anume tip, spre exemplu, autobuze prevăzute cu două uşi în loc de trei”, afirmă aceştia.
În acest moment, CTP nu dispune de logistica necesară alocării unor curse speciale unor categorii aparte de călători, cum ar fi elevii sau studenţii. Lucrurile se pot îmbunătăţi în acest an, odată cu înnoirea parcului auto cu 80 de autobuze noi, situaţie în care – dacă se renunţă la ideea midibus-urilor cu două uşi – MAZ-urile, spre exemplu, ar putea fi folosite la transportul elevilor. Diana MOLDOVANU, Tudor DAMASCHIN
Părinţii, de ambele părţi ale baricadei
Şi opiniile părinţilor sunt împărţite, în timp ce unii spun că introducerea unor autobuze şcolare ar duce le-ar salva şi lor foarte mult timp, alţii spun că nu ar renunţa la a-şi transporta copii la şcoală cu propria maşină, indiferent de circumstanţe. „Nu mi-aş lăsa copilul la şcoală cu autobuzul, în primul rând pentru că vreau să-l ştiu ajuns în siguranţă în clasă şi înapoi acasă, iar în al doilea rând, pentru că şcoala lui este în drumul meu spre serviciu”, a declarat Mihai D., tatăl unui elev înscris la unul dintre liceele din zona centrală a Iaşului.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau