Şoseaua de centură a devenit un coşmar
Dimensiune font:
Traficul deviat a creat mari probleme la structura de rezistenţă a caselor. Autorităţile locale spun că nu au nicio soluţie, lucrarea fiind foarte importantă pentru zonă. Lucrările la şoseaua de centură a Bacăului au intrat în impas după ce firma turcă Eko Insaat Ve Tic As a renunţat la contract
Construcţia viitoarei şosele de centură a municipiului Bacău a devenit un coşmar nu numai pentru autorităţi, ci îndeosebi pentru locuitorii din comuna Letea Veche. Pe varianta ocolitoare, de 18 kilometri, cu două sensuri de mers, ce străbate comuna, se desfăşoară în prezent tot traficul greu, ceea ce face ca zilnic sute de camioane şi maşini de mare tonaj să tranziteze localitatea şi să ocolească municipiul Bacău pentru a ajunge de la Bucureşti spre Roman sau Vaslui.
De ce se plâng oamenii
Din cauza căldurii, laturile şoselei s-au deformat hidos pentru că din construcţie drumul nu a fost menit să preia un trafic atât de intens ca acesta de acum. Unul după altul, TIR-urile intră pe variantă cu avânt, dar denivelările şi gropile de pe marginea şoselei îi determină foarte repede pe şoferi să încetinească. Această încetinire le mai oferă puţină linişte localnicilor care au avut ghinionul să-şi construiască locuinţele în imediata apropiere a şoselei. Ei spun că din cauza trepidaţiilor pereţii au început să se fisureze, iar despre odihnă nici nu poate fi vorba. Mai mult decât atât, ei nu pot să îşi vândă casele, pentru că nu le cumpără nimeni, în condiţiile în care sunt pe listele de exproprieri, iar sumele oferite de stat sun ridicole.
În această situaţie se află Gheorghe Păduraru, un băcăuan care locuieşte în Letea Veche şi a cărui casă se află exact în mijlocul autostrăzii cu patru benzi care va servi drept varianta ocolitoare. Şi-a cumpărat casa de 88 metri pătraţi şi o curte de câteva sute de metri, în 2011 cu 44.000 euro. N-a ştiut la acel moment că se va construi ruta ocolitoare, fiind un proiect vehiculat din 2004 încoace constant doar în scopuri electorale, fără niciun pas concret. „Am intrat pe internet şi am văzut exact studiul de fezabilitate, proiectul. Nimeni de la CNADNR nu ne-a contactat, ci doar am fost informaţi că facem obiectul unei exproprieri, ne-am dus la primărie. Apoi, am văzut anexă la hotărârea de Guvern, la poziţia 703, că trebuie să primesc 10.792 de lei pentru teren. Casa nici nu este evaluată, pentru că terenul figurează agricol, ca să îi scadă valoarea. Oricum, acum nici nu pot vinde pentru că totul este blocat”, spune proprietarul. Gheorghe Păduraru a deschis un proces în 2014 pentru asigurare de dovezi şi s-a făcut o expertiză prin care să dovedească clar că terenul şi casa fac mai mult decât modesta despăgubire de 3000 euro. „Dacă ştiam că aşa va fi situaţia, nu luăm în calcul să cumpăr aici”, spune Păduraru. Nu este singur în această situaţie. La fel mai sunt vecinii de alături, o familie cu un copil abia născut, care are credit prin Prima Casă, dar şi megieşii de peste drum.
Autorităţile locale, ţinute în loc de birocraţie
La fel de neputincioase se arată şi oficialităţile locale ale comunei. „Am avut discuţii noi cu cei care mai sunt afectaţi de această lucrare, în condiţiile în care vorbim de un obiectiv de mare importanţă, atât pentru comunitatea noastră, cât şi pentru Bacău, chiar şi pentru judeţ. Am avut în urmă cu ceva timp o solicitare, din partea unor francezi, care mi-au cerut să le pun la dispoziţie o suprafaţă de 5-6 hectare, în vederea construirii unei fabrici pentru Procter & Gamble”, a spus Petru Dochiei, primarul din Letea Veche.
El a avut o discuţie chiar cu reprezentanţii din Franţa, care au venit în comună. Prima lor întrebare a fost tocmai despre şoseaua de centură. Erau dispuşi să vină cu investiţii inclusiv pe gaz, pe reţea de curent electric. „E nevoie de această centură ocolitoare a Bacăului, chiar dacă e încă un subiect sensibil pentru că nu s-au finalizat exproprierile. Apoi, mai avem în Letea Veche nouă case, pentru care încă nu s-au definitivat discuţiile privind despăgubirile. Nu e uşor pentru cei care locuiesc în acele imobile să se mute aşa, deodată. Iar ei nu cer decât să li se dea ceea ce au investit în casele lor, să li se facă o evaluare corectă, nimic mai mult. Noi le-am oferit doar informaţiile pe care le avem în acest sens, dar nu sunt mulţumiţi de sumele care li s-au promis”, a mai completat Petru Dochiei.
În acest moment, lucrările la şoseaua de centură a Bacăului au intrat în impas după ce firma turcă Eko Insaat Ve Tic As a renunţat la contract. Nu înainte însă de a încasa 80 de milioane de lei avans din contractul total de 400 de milioane şi după ce într-un an au executat abia 2% din lucrări. „Reprezentantul firmei a anunţat că nu mai poate susţine financiar construcţia variantei ocolitoare a municipiului Bacău. Administratorul turc a recunoscut că firma pe care o reprezintă se află în risc major de faliment în Turcia şi este nevoită să renunţe la contract”, a spus Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR. Constructorul turc a executat aproximativ 2% din întregul contract, constând în anumite lucrări la unele pasaje. Florin CRĂCIUN
„E nevoie de această centură ocolitoare a Bacăului, chiar dacă e încă un subiect sensibil pentru că nu s-au finalizat exproprierile” – primarul comunei Letea Veche, Petru Dochiei
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau