Suceava – 5 km de drum nou. Botoşani – 350 m de drum nou
Dimensiune font:
La Suceava, în 27 de ani, s-au construit doar 5 km de drum nou * tronsonul face parte din şoseaua de centură a municipiului reşedinţă de judeţ * ruta ocolitoare este o investiţie uriaşă şi foarte scumpă, care a generat multe scandaluri * la Botoşani s-au construit doar 350 de metri de drum nou, pentru care statul a plătit 41 de milioane de lei * banii au intrat în pământ pentru că drumul s-a surpat
După Revoluţie, Moldova nu a fost ştearsă doar de pe harta autostrăzilor, ci şi de pe harta altor investiţii similare, fie că vorbim despre şosele de centură, drumuri judeţene, naţionale sau expres. Ca drept dovadă, singura arteră pentru care s-au făcut exproprieri şi care a fost construită de la zero este ruta ocolitoare care scoate traficul greu din municipiul Suceava. Numai că, din păcate, nici măcar aceasta nu este finalizată, deşi construcţia a început în 2008. „Pe procedura cu exproprieri a fost construită doar şoseaua de centură a Sucevei. Este singurul drum nou”, a spus Radu Avadanei, şeful Direcţiei de Drumuri de la Consiliul Judeţean Suceava.
Şoseaua este împărţită în trei tronsoane, dintre care doar unul a fost terminat. Este vorba despre tronsonul de 5 km de la intersecţia cu DN 17 până la Pătrăuţi. Celelalte două sunt încă în construcţie. Ruta ocolitoare este o investiţie uriaşă, controversată, care a generat numeroase scandaluri. Nu o dată au spus reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi ai Companiei de Drumuri că este o investiţie costisitoare, având în vedere că statul a cheltuit 6 milioane de euro/km, faţă de 3,5 milioane de euro/km cât a costat centura Bacăului (la care lucrările au început anul trecut) sau mai puţin de trei milioane/km, la cât a fost estimată cea a Bârladului (rămasă şi acum la stadiul de promisiune).
O altă investiţie pentru care s-au făcut exproprieri ar fi şi centura Rădăuţiului, dar până acum constructorul nu a pregătit nici măcar şantierul ca să se apuce de treabă.
Doar 350 de metri de drum, scump şi prost făcut
La Botoşani situaţia este cu mult mai gravă. În tot judeţul, după Revoluţie, s-au construit doar 350 de metri de drum naţional pe lângă moştenirea de la regimul totalitar, şi aceştia au fost extrem de scumpi, iar tronsonul s-a surpat. Porţiunea de la Dealu Mare din drumul naţional 29 D, care face legătura între municipiul Botoşani şi Vama Stânca, a fost refăcută şi inaugurată în 2007. Practic, s-a anulat vechiul traseu al drumului şi s-a construit un alt tronson de 350 metri, din umplutură de pământ peste care s-a aşternut asfaltul.
Lucrările au costat aproape 30 milioane lei pentru acea deviere de traseu, iar cu câteva luni înainte de inaugurarea oficială, 100 de metri din drum s-au surpat. Nimeni nu a plătit administrativ sau penal pentru lucrarea surpată. „Construirea noului tronson de drum a deviat cursul apelor care se scurgeau de pe vechiul versant şi apa a lucrat din plin la baza noului sector de drum”, explica prefectul de la acea dată, liberalul Gheorghe Sorescu. Guvernul a alocat alţi 11 milioane lei pentru a repara stricăciunea apărută la noul drum şi în 2011 a fost dat din nou în folosinţă.
În toamna lui 2015 au apărut din nou probleme şi pare că zona care a mai alunecat anterior din noul drum este gata să plece din nou, cu tot cu muntele de bani cheltuit pentru a fi construit. Cele două situaţii arată nepăsarea autorităţilor faţă de infrastructură şi faţă de confortul oamenilor, la care se adaugă şi o proastă gestionare a banului public.
Oana ŞLEMCO, Alina CALINIUC
6 milioane de euro
Atât a plătit statul român pentru cei 5 kilometri de drum de la Suceava.
41 de milioane de lei
Este suma îngropată în cei 350 de metri de drum surpaţi la Botoşani.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau