Trafic nervos în „Ziua fără Maşini”!
Dimensiune font:
Momentul menit a atrage atenţia asupra necesităţii protejării mediului înconjurător a fost marcat, în Iaşi, de un trafic aglomerat, noxe şi poluare fonică. Cu o singură excepţie, Ziua Internaţională fără Maşini a fost uitată şi de restul edililor din Regiunea Nord-Est
Spre deosebire de alţi ani, când restricţiona accesul autoturismelor în jumătate din oraş, Primăria Iaşi a decis să nu mai ia astfel de decizii, nici măcar cu ocazia „Zilei Internaţionale fără Maşini”. Dacă, în anii trecuţi, la fiecare pas erai întâmpinat cu panouri având inscripţionat mesajul „Stradă închisă pe 22 septembrie”, ieri, în Iaşi, s-a circulat precum într-o zi obişnuită. Nu a existat niciun cartier unde să fie impuse restricţii de circulaţie determinate de celebrarea Zilei Internaţionale fără Maşini, lucru extrem de ciudat, atât timp cât Iaşul a fost primul oraş din România care a organizat Ziua europeană fără maşini, în anul 2000, împreună cu ADEME (Agenţia de Mediu şi Gestionare a Energiei) din Franţa. Nu au existat nici măcar explicaţii din partea reprezentanţilor Primăriei referitoare la nerespectarea tradiţiei, spre deosebire de anul trecut, când Mihai Chirica, pe atunci primar interimar, făcea indirect referire la problemele de trafic din oraş. „Susţinem acest proiect, am intervenit de fiecare dată, dar, aşa cum am făcut anul trecut, am considerat că nu este potrivit să restricţionăm circulaţia pe drumurile publice în mijlocul săptămânii. Desigur, vom avea o altă abordare când evenimentul va cădea într-o zi de weekend”, afirma edilul.
Trei factori care conduc spre un eşec sigur
Reprezentanţii instituţiilor cu atribuţii în ceea ce priveşte mediul înconjurător au o altă părere. „O zi fără maşini presupune ca omul să fie conştient de acest eveniment şi să-şi lase maşina în faţa blocului, urmând a merge pe jos, cu bicicleta sau cu mijloacele de transport. În Iaşi, astfel de lucruri nu sunt funcţionale. Unii sunt comozi sau poate prea bătrâni pentru a merge pe jos, transportul public circulă infernal, iar ca să mergi cu bicicleta îţi trebuie mult curaj, întrucât numai din întâmplare poţi scăpa necălărit de un nesimţit cu BMW. Sunt mulţi factori care contribuie la insuccesul acţiunii”, spune Bogdan Davideanu, directorul executiv al Agenţiei pentru Protecţia Mediului Iaşi.
Mai bine o zi fără semafoare
Şi pe stradă, părerile sunt împărţite. „Dacă Primăria închide numai o stradă, nu mai multe, s-a dus dracului circulaţia prin oraş. Deja, ne trebuie avioane ca să ajungem dintr-un capăt în altul al oraşului”, spune un taximetrist. „De ce o zi fără maşini? Mai bine o zi fără semafoare, cred că s-ar circula mult mai fluent”, ironizează una alt cetăţean. O opinie mult mai realistă este cea a unui fost cadru didactic. „Dacă Primăria ar fi închis o stradă, şi-ar fi urcat şoferii în cap. Şi nu cred că primarul îşi doreşte aşa ceva într-un an electoral”, afirmă acesta. Tudor DAMASCHIN
În Moldova, la fel ca la Iaşi
Nicio primărie din Regiunea Nord-Est nu a ţinut cont că la nivel mondial acest eveniment încă este marcat prin acţiuni specifice. Doar cea din Bacău şi-a amintit să întrerupă circulaţia pe două străzi din centrul oraşului.
* * *
În Iaşi, tradiţia celebrării Zilei fără Maşini s-a menţinut până în anul 2012. În 2013-2014, acţiunile care au amintit de această zi au fost marşurile bicicliştilor, pentru ca în 2015 şi 2016 să asistăm la ignorarea totală a acestei zile
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau