Viitorul tinerilor liceeni, în dezbatere publică
Dimensiune font:
Mai multă practică şi mai puţin toceală, cam asta şi-ar dori adolescenţii de la viitoarele planuri-cadru de învăţământ * mulţi dintre ei nu ştiu să-şi valorifice potenţialul, lucru remarcat de angajatori
Sala Mare a Primăriei Iaşi a fost ieri gazda unei dezbateri pe tema viitoarelor planuri-
cadru pentru liceu. Organizată la iniţiativa Asociaţiei Române de Literaţie, cu sprijinul Asociaţiei „Ţine de Noi” şi al Coaliţiei pentru Educaţie, la întâlnire au participat reprezentanţi ai diferitelor grupuri de beneficiari din educaţie, pornind de la elevi, consideraţi a fi cei mai importanţi, părinţi, profesori, sindicalişti, cadre didactice universitare, oameni de afaceri şi ai societăţii civile. S-au exprimat puncte de vedere diverse, foarte importante, iar tinerii au avut şansa de a-şi spune cu adevărat cuvântul. „Un lucru care a reieşit şi care cumva ne face pe noi să credem că este nevoie de mai multe întâlniri de acest gen a fost faptul că participanţii s-au exprimat de foarte multe ori asupra unor situaţii cu care ei se confruntă şi pe care doresc să se schimbe în calitate de părinţi, elevi sau profesori. Unul dintre beneficiile acestei întâlniri este cel al exerciţiului legat de o dezbatere publică, de ceea ce înseamnă ascultarea unui punct de vedere pe care nu îl cunoşti şi cu care poate nu eşti de acord şi am apreciat modul în care participanţii s-au raportat”, a spus Liliana Romaniuc, preşedintele ARL, care a apreciat prezenţa tuturor celor trei formaţiuni sindicale din învăţământ. La prezidiu s-au aflat şi prof. univ. dr. Nicolae Hurduc, decanul Facultăţii de Inginerie Chimică şi Protecţia Mediului, conf. univ. dr. Sebastian Popescu, decanul Facultăţii de Fizică, prof. univ. dr. Mihai Stanciu (Universitatea Agronomică) şi lector Bogdan Neculau (Facultatea de Psihologie, reprezentantul Casei Corpului Didactic).
Pledoarie pentru artă şi creativitate
Au fost patru întrebări adresate -- prima fiind legată de competenţele pe care trebuie să le aibă elevii la profilul de formare al absolventului de liceu, fiind evidenţiate gândirea critică, capacitatea rezolvării unor probleme şi creativitatea. A doua s-a referit la disciplinele din trunchiul comun (ce ar mai adăuga, la ce ar renunţa), aici părinţii având o sugestie foarte interesantă -- arta, care dezvoltă creativitatea. „Ideea de bază este că sistemul nostru de gândire trebuie să fie suficient de flexibil pentru a nu respinge o anumită idee, doar pentru că nouă ni se pare că lucrurile stau altfel, sau pentru simplul fapt că nu le-am înţeles încă. Creativitatea este foarte importantă şi trebuie să avem în vedere că programele trebuie corelate cu modul de funcţionare a creierului”, a apreciat prof. univ. dr. Nicolae Hurduc. A treia a făcut referire la opţionale, ce ar dori să înveţe tinerii şi s-a remarcat dorinţa lor pentru cursuri de antreprenoriat şi pentru orele de consiliere vocaţională. Ultima s-a referit la una dintre cele trei variante de plan-cadru propuse de minister pe care ar lucra. Foarte interesantă a fost vocea mediului de afaceri, care a atras atenţia asupra temerilor cu care vin proaspeţii absolvenţi. „Ştiu foarte multe lucruri, dar nu le pot aplica în practică, nu ştiu cum să facă acest lucru. Le este teamă de greşeală, le este teamă să se implice”, a apreciat Mirabela Miron, managerul firmei Avisso. Ca o concluzie a tinerilor, mulţi şi-ar dori o altă abordare care să-i ajute să-şi definească identitatea, să îi călăuzească în alegerea unei cariere şi mai mult exerciţiu practic.
Maura ANGHEL
În final va fi redactat un material care va fi transmis organizatorilor naţionali, respectiv Asociaţia „Ţine de Noi” şi Coaliţia pentru Educaţie, şi un altul care va reprezenta punctul de vedere al Asociaţiei Române de Literaţie. Dezbaterea naţională va avea loc mâine, la Bucureşti.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau