Zona Metropolitană rămâne fără transport public
Dimensiune font:
Edilul-şef al Iaşului susţine că niciodată nu va accepta ca municipiul să facă transport public în Zona Metropolitană după reguli stabilite de Consiliul Judeţean. La rândul său, preşedintele judeţului Cristian Adomniţei crede că era de datoria primarului Nichita să întreprindă măsuri pentru realizarea transportului public la nivel metropolitan. În tot acest timp, ZMI, din care fac parte şi 13 comune din jurul Iaşului, nu beneficiază de servicii de transport modern
Încă din luna aprilie 2013, în urma întâlnirii Consiliului Metropolitan, la care au participat primarii localităţilor din această zonă şi preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Iaşi, s-a luat decizia înfiinţării Asociaţiei de Transport Metropolitan. „Este un proiect gândit nu pentru beneficiile Primăriei Iaşi, ci pentru cele ale primăriilor. Ştiţi bine că sunt primari care doresc ca transportul de persoane să se deruleze cu autobuzele. Ori, această asociaţie le va permite să se asocieze şi să-şi desemneze operatorul de transport agreat”, spunea atunci primarul Iaşului, Gheorghe Nichita.
ANALIZĂ Evoluţia Zonei Metropolitane Iaşi, într-un deceniu de la înfiinţare EXCLUSIV
Iniţiativa nu a fost urmată însă de nicio acţiune concretă. „Aţi promis în plenul Consiliului Metropolitan, al Asociaţiei Zona Metropolitană, că veţi veni cu strategia de dezvoltare a serviciului public de transport la nivel metropolitan. Nu sunt pe ordinea de zi”, a spus ieri consilierul liberal Marius Dangă.
Primăria nu dansează după cum cântă CJ
În replică, executivul primăriei susţine că asociaţia nu poate funcţiona atât timp cât stabilirea traseelor interjudeţene se face de către CJ. „Am discutat cu primarii că putem înfiinţa o nouă asociaţie, dar acest lucru se poate face doar cu CJ, care are traseele interjudeţene. Dacă le scoate la licitaţie, să spunem până în 2018, transportul metropolitan nu va avea obiectul muncii, nu va avea pe ce să opereze”, a spus Cosmin Coman, şeful Direcţiei Dezvoltare şi Programe Europene din cadrul Primăriei Iaşi.
REPORTAJ Viaţa ascunsă după dealurile Iaşului FOTO
Mult mai tranşant s-a dovedit a fi primarul Gheorghe Nichita. „Ştiu că de foarte mult timp vă doriţi să faceţi o asociaţie de transport care să fie a judeţului, iar municipiul să facă transport după cum vrea judeţul. Nu o să fac greşeala asta niciodată cât voi fi primar”, a spus edilul-şef. Acesta a mai afirmat că intenţia municipalităţii este de a crea o companie viabilă, care să asigure transportul public pentru cetăţenii municipiului Iaşi, dar şi pentru localităţile din zona metropolitană care doresc să vină în transportul public ieşean.
„Domnul de la Miroslava (n.r. primarul Dan Niţă) vroia să vină în transportul nostru public, dar fără să dea subvenţie la transport. Asta gândea el împreună cu Adomniţei. Adică noi să-i facem transport, dar fără să plătească. Aşa se face la noi în judeţ. Atitudini de tutelă din partea lui Adomniţei, care vrea să fie un fel de şef al primarilor”, a mai spus Nichita.
Viziune second-hand!
La rândul său, şeful CJ susţine că afirmaţiile lui Gheorghe Nichita sunt minciuni, primarul Iaşului fiind blocat în retorica politicianistă şi lipsită de idei. „Transportul public în Municipiul Iaşi este cel mai prost serviciu de transport public din ţară! Domnul Gheorghe Nichita ar trebui să aibă minima decenţă să nu vorbească despre acest subiect şi să muncească pentru a rezolva problema... În timp ce alte oraşe din România de dimensiunea Iaşului au autobuze/ tramvaie noi, moderne, primarul oraşului a rămas în continuare cu viziunea unui transport public... second-hand. Incompetenţa primarului de a administra acest serviciu public pe întreaga întindere a Municipiului Iaşi este demonstrată de faptul că Unistil, compania cumătrului unuia dintre viceprimari, a preluat o bună parte din transportul public local”, spune Adomniţei. Acesta precizează că era de datoria primarului Nichita să întreprindă măsuri pentru realizarea transportului public la nivel metropolitan la Iaşi. „Anul trecut, Asociaţia Zona Metropolitană (AZMI) nu a avut nicio întâlnire unde să se dezbată acest subiect cu toţi membrii săi. Există varianta ca statutul asociaţiei să fie modificat, astfel încât să fie introdusă o atribuţie suplimentară pentru gestionarea acestui serviciu sau varianta înfiinţării unei Asociaţii de Dezvoltare Intracomunitară, care să gestioneze doar acest serviciu. Pe oricare dintre variante, de 3 ani, domnul Gheorghe Nichita, preşedinte AZMI, bate pasul pe loc, riscând pierderea de fonduri europene pentru achiziţia de mijloace de transport noi”, mai spune şeful CJ. Tudor DAMASCHIN
* * *
Primarii se descurcă pe cont propriu
Ideea unui transportul public în zona metropolitană deservit de societăţile de profil ale municipalităţii nu este agreată de toţi primarii. Cel din Dobrovăţ, de exemplu, comună care nu se află în ZMI, însă este destul de aproape de Iaşi (29 de km) nu crede că RATP sau CTP i-ar putea oferi avantajele de care dispune în prezent. „Sunt şase curse pe zi, care acoperă toate satele din comună. Dacă am renunţa la operatorii privaţi în favoarea RATP am reveni la faza când aveam o singură cursă şi o singură staţie. Eu nu mă amestec în dispute politice. Mă preocupă doar interesul cetăţenilor din comună, iar actuala configuraţie a transportului spre Dobrovăţ este cea mai bună”, spune Cătălin Iulian Martinuş, primarul comunei.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau