Analfabeţii funcţional fac sport „după manual”
Dimensiune font:
Ministru Educaţiei, Liviu Pop, dă uitării problema arzătoare a instituţiilor de învăţământ care nu au autorizaţii de funcţionare, ori a celor cu toalete în fundul curţii şi îşi canalizează atenţia pe introducerea de manuale pentru ora de... sport. Ideea pesedistului este aspru criticată de părinţi, care cer condiţii în şcoli, nu manuale cu duiumul
Într-o ţară în care instituţiile de învăţământ funcţionează fără autorizaţii, copiii cad periodic în toaletele insalubre ale şcolilor, din fundul curţii, noul ministru al Educaţiei a identificat cea mai „gravă” problemă a sistemului - lipsa manualelor pentru ora de... Educaţie Fizică. Astfel, social-democratul Liviu Pop anunţă că elevii din clasa a V-a vor face educaţie fizică aşa cum spune manualul, o carte nouă şi costisitoare pe care se vor duce banii statului. „Da, elevii din clasa a 5-a vor avea manual şi la disciplina educaţie fizică. În 7 august finalizăm licitaţia pentru manualele la care s-au depus contestaţii. Trist este faptul că editurile nu au depus oferte pentru toate disciplinele. Caut soluţii şi pentru aceste situaţii”, a scris ministru Liviu Pop pe o reţea de socializare, prezentând şi o variantă a noului manual ce se va regăsi în ghiozdanul elevilor.
Manualul are şase capitole, primul fiind „Organizarea activităţilor motrice”. Astfel, în primele lecţii, elevii de clasa a V-a vor aprofunda cum să se adune în formaţie în linie, pe un rând sau pe două rânduri, ce presupune „poziţia fundamentală stând şi derivatele acesteia”, după care se va preda întoarcerea de pe loc, formarea coloanei de gimnastică, pornirea şi oprirea din mers.
Al doilea capitol este Dezvoltare fizică armonioasă, fiind descrise o serie de exerciţii fizice. Capitolul trei este dedicat Capacităţii motrice, fiind cuprinse lecţii precum „Mersul”, „Alergatul” şi „Săritura”. În manualul de clasa a V vor fi tratate pe larg şi aspectele care ţin de igienă şi protecţie individuală. „Discipline sportive” este al patrulea capitol, iar capitolul V este „Igiena şi protecţie individuală”. Ultimul capitol se numeşte „Comportamente şi atitudini”, elevii urmând să fie învăţaţi cum să se comporte într-o echipă sau la o competiţie. De remarcat faptul că ministrul Pop refuză de la început să-şi asume responsabilitatea pentru această aberaţie, precizând că decizia introducerii noilor manuale nu plecat din cadrul structurii coordonate de el. „Nu este decizia Ministerului Educaţiei, aceste programe sunt făcute de experţi ai Academiei Române, alături două instituţii care se ocupă de elaborarea programelor şcolare şi rescrierea programei şcolare. Este pentru prima dată când s-a introdus acest manual în România. Este util şi pentru părinţi, şi pentru elevi. Sunt trei manuale. Profesorii vor stabili pe care vor lucra. Acest manual e un instrument care poate fi folosit cu succes şi de elev, şi de părinte, şi de profesor. Vedem reclame să facem mişcare 30 de minute zilnic, dar nu prea ştim să facem asta. Cred că este important ca un copil de clasa a V-a să ştie cum să facă mişcare corect, cum să se îmbrace la o oră de sport”, a conchis reprezentantul Executivului Tudose, precizând că o să încurajeze orele de sport şi pentru clasele de liceu, fără a anunţa dacă se vor face tot după manual sau nu.
Citeşte şi Uite cine vorbeşte... la Bucureşti!- EXCLUSIV
Părinţii, revoltaţi de găselniţa pesedistului
Chiar dacă ministru Pop a făcut „reclamă” manualului, precizând că din el au de învăţat copiii, părinţii şi profesorii, în teritoriu, lucrurile stau puţin diferit. „Ca părinte, mă bucură să aud că fiica mea participă la orele de sport şi îi este drag să facă mişcare. Totuşi, acesta era singura oră la care cei mici mergeau cu drag, nu aveau cărţi şi caiete, nu aveau de învăţat. Sincer, cred că cineva, pe acolo pe sus (la Ministerul Învăţământului- n.r) are un prieten scriitor de sport, iar minţile luminate din Guvern vor să le asigure nişte bănuţi”, susţine Maria Avădăniei, mamă a unui băieţel ce va începe în septembrie clasa a V-a.
Vasile Tudose, un alt ieşean al cărui copil va trece din toamnă la gimnaziu, este revoltat de decizia din Minister. „Copiii din ziua de azi cară în fiecare zi la şcoală nişte pietre de moară în loc de ghiozdane. Oare nu este suficient că trebuie să-şi aducă, în ziua în care au sportul, papuci de schimb şi echipament, le mai dăm şi o carte inutilă?”, se întreabă retoric părintele, nemulţumit de faptul că programa şi manualele sunt gândite în funcţie de „interesele celor de la putere”, în timp ce elevii ajung să care zilnic ghiozdane de 5-6 kilograme, în care se găsesc, pe lângă manualele clasice, caiete şi culegeri auxiliare.
Sfâşietoare este însă declaraţia unui profesor de sport din mediul rural, care vorbeşte despre „fanfaronii” din Minister: „Sunt tâmpenii venite de la un fanfaron de ministru. De 25 de ani de când predau educaţia fizică la şcoli din mediul rural, am avut nenumărate perioade în care-i ţineam pe copiii în clasă când ploua, deoarece nu-i puteai duce să alerge pe mocirla formată pe terenul vechi de pe vremea părinţilor lor... Vor ca elevii să prindă drag de sport, să le creeze condiţii! Să le dea şansa copiilor de la ţară să joace tenis, baschet sau fotbal în săli de sport moderne, nu să-i lase uitaţi de lume, să facă mersul piticului şi genuflexiuni când plouă sau e iarnă şi nu poţi scoate elevii în aer liber”, a declarat cu tristeţe Andrei B., profesor de sport la o şcoală de ţară din judeţul Vaslui.
Citeşte şi „Dosarele X” decimează PSD
Inspectorii şcolari, încântaţi de gogomănia lui Pop
Aşa cum era de aşteptat, reprezentanţii inspectoratelor şcolare din teritoriu nu îndrăznesc să-l contrazică pe ministru Liviu Pop, fiind de părere că ideea acestuia nu are ce rău să facă. „Este o noutate absolută şi va însemna o schimbare în aplicarea programei, impusă de realităţile cu care se confruntă elevii astăzi. Manualul vine în ajutorul elevilor, pentru a-şi înţelege propriile mişcări şi a conştientiza necesitatea practicării activităţii fizice pentru sănătate. Manualele au fost gândite de autori de prestigiu şi de profesori practicieni cu experienţă. Oferă multe exemple de exerciţii pe care elevii să le poată practica şi autonom. Vor avea astfel ceva vizual, palpabil care îi va atrage, le va stârni curiozitatea”, a declarat pentru cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei” Magda Melinte, inspector Educaţie Fizică şi Sport din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamţ.
Într-o manieră similară sunt privite lucrurile şi la Botoşani. Consilierul local liberal Cătălina Lupaşcu, fost inspector şcolar general adjunct şi fost viceprimar, este de părere că un manual de sport făcut cu cap poate fi de ajutor copiilor şi nu trebuie privit ca o corvoadă. „Am văzut şi eu discuţia, dar, sincer, cred că o parte scrisă privitoare la beneficiile sportului în fiecare perioadă a vieţii ar ajuta la a schimba mentalităţi! Sedentarismul e o cauză care provoacă multe necazuri sănătăţii. Poate dacă de la vârste fragede am înţelege cât de necesară e mişcarea, am schimba ceva! Ţinând cont că la naştere nu avem un manual de utilizare a trupului, sufletului şi minţii şi că toate trebuie învăţate, consider că un înscris cu beneficiile sportului, pentru minte, inimă şi suflet, e necesar! Sună ciudat un manual, dar dacă e făcut cu cap poate ajuta! Dacă părinţii sunt sedentari, copilul va veni în şcoală cu exemplul părinţilor şi cum profii de sport nu prea explică pe înţelesul fiecăruia, copilul va rămâne în rutină”, a declarat Cătălina Lupaşcu. Reamintim că este pentru prima dată când elevii învăţă să facă sport folosind manualul. Grupaj coordonat de Anca BURNICHE
* * *
„Nu vreau să învăţ din carte la sport, vreau să joc fotbal, baschet şi să sar cu colegii mei. Dacă avem cărţi şi caiete, sportul nu mai e amuzant deloc”- Andrei, viitor elev de clasa a V-a
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau