Autostrada Unirii, o minciună clădită pe documente expirate
Dimensiune font:
Lucrările la autostrada care să lege Estul de Vestul ţării vor fi executate pe baza unor studii de fezabilitate expirate. Aceasta este ultima soluţie găsită de reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi ai Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere care, în ultimii zece ani, au tocat milioane de euro pentru documente „făcute pe genunchi”
După ce au fost umiliţi mai bine de zece ani cu minciuni venite din partea guvernanţilor şi a politicienilor care le-au promis moldovenilor kilometri de autostradă, astăzi aleşii vin cu o nouă aberaţie, precizând că tronsonul de drum care urmează să lege Estul de Vestul ţării se va face pe baza unor studii de fezabilitate expirate. Afirmaţiile aparţin oficialilor din cadrul Ministerului Transporturilor, care i-au dat asigurări deputatului PMP de Iaşi Petru Movilă că în iarna acestui an va fi lansată licitaţia pentru realizarea proiectului tehnic al autostrăzii fantomă, dar şi executarea propriu-zisă a acestui tronson de drum mult aşteptat de locuitorii Regiunii de Nord-Est. „Paşii următori, după certificatul de urbanism, arată că în decembrie Ministerul Transporturilor doreşte să scoată la licitaţie proiectarea şi execuţia pentru autostradă, pe studiul de fezabilitate realizat în perioada 2007-2012, ceea ce înseamnă că nu se mai reface niciun studiu, absolut nimic. Având aceeaşi ecuaţie de traseu, practic, din proiectarea tehnică va rezulta valoarea, devizul economic al acestei investiţii, iar la licitaţie valoarea poate scădea, ca rezultat al competiţiei”, declară Petru Movilă. Din spusele acestuia, reiese practic faptul că Ministerul Transporturilor va licita efectuarea unui tronson de drum care nu are un studiu de fezabilitatea valabil. Mai mult, politicianul susţine că a fost informat de la Bucureşti de faptul că va fi realizat totuşi un studiu pentru tronsonul Iaşi- Ungheni. „Singurul lucru care se va realiza de la 0 va fi porţiunea de autostradă între Iaşi şi Ungheni, care nu a fost prinsă în proiectul mare al autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş”, susţine Movilă.
Având în vedere că studiile de fezabilitate au o perioadă de valabilitate de maximum 5 ani, documentele întocmite în perioada 2007-2011 nu mai au astăzi nicio valoare, cu atât mai mult cu cât decidenţii de la centru au declarat de nenumărate ori că au fost făcute cu picioarele, indicatorii tehnico-economici rezultaţi din acestea nefiind avizaţi nici până astăzi. Însuşi Nicolae Boţu, consilierul fostului ministru al Transporturilor, Ioan Rus, explica nonşalant la începutul lui 2015 că urmează să se refacă studiile de fezabilitate, recunoscând că hârtiile existente au fost făcute de nişte firme care nu s-au deplasat pe teren, pe lângă acesta rezultând şi nişte sume astronomice pentru realizarea autostrăzii: „Studiul de fezabilitate terminat în 2012 s-a blocat la Ministerul de Finanţe, dat fiind că prevedea, pentru 311 km de autostradă, suma de 8,9 miliarde de euro cu TVA”, declara Nicolae Boţu. De precizat că statul român a plătit pentru acestă adunătură de hârtii suma de 2,3 milioane de euro.
Citeşte şi Certificat de urbanism pentru autostrada-fantomă
Procurorii „păşesc” pe autostrada himeră
Reamintim că licitaţiile pentru refacerea studiilor de fezabilitate la cele trei tronsoane ale autostrăzii Ungheni- Iaşi-Târgu Mureş au fost blocate anul trecut, după un raport al Curţii de Conturi, pe fir intrând şi procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA). Astfel, revizuirea studiilor tehnice la cele trei tronsoane din A8, Târgu Mureş - Ditrău, Ditrău - Târg Neamţ şi Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni a fost suspendată, aşa cum au anunţat oficialii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Dintre cele trei licitaţii, una avea deja un contract de execuţie a studiilor, încheiat încă din luna mai a lui 2015. Totodată, într-un comunicat al companiei s-a mai arată că, „deşi pe data de 20 noiembrie 2016 a fost emis ordinul de începere a contractului de servicii, anumite aspecte consemnate în răspunsul Curţii de Conturi au dus la o nouă suspendare a contractului în data de 20 decembrie 2016. Ca atare, în cadrul contractului Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău a fost prevăzută realizarea unei Analize Multicriteriale în baza căreia urmează să fie determinată varianta finală a traseului autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău“.
Deoarece pentru banii daţi de stat pe hârtii inutile nu şi-a mai asumat nimeni răspunderea, la mijlocul lunii iulie, procurorii DNA au cerut CNAIR documentele aferente studiilor de fezabilitate făcute pentru autostrada Târgu Mureş-Ditrău, existând suspiciuni că sumele plătite pentru acestea au fost umflate de câteva ori. Aspectele cercetate vizează atribuirea unor lucrări către firma Search Corporation prin încredinţare directă şi majorări ale valorilor iniţiale. Contractul a intrat în primăvara acestui an în atenţia Curţii de Conturi şi Autorităţii Naţionale de Achiziţii Publice. Astfel, la aproape doi ani după ce a fost demarat contractul de revizuire a studiului de fezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş- Ditrău, lucrările propriu-zise de refacere a documentaţiei sunt blocate. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat contractul de servicii pentru Proiectul „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu – Mureş – Ditrău” în luna mai a lui 2015.
Schimbări radicale, plătite cu bani grei
Având în vedere că pe firul investiţiei ce avea să lege Moldova de Transilvania au intrat şi procurorii, reprezentanţii CNAIR îşi asumă demararea investiţiei pe baza unor studii care nu mai sunt de actualitate şi cu numeroase lacune, mai ales în ceea ce priveşte normele de protecţie a mediului înconjurător. Astfel, reprezentanţii companiei au anunţat la o întâlnire avută cu membri ai societăţii civile că se intenţionează „să se renunţe complet la actualizarea studiilor de fezabilitate şi pentru restul autostrăzii de la Ditrău şi până la Iaşi, lansând licitaţiile de proiectare şi execuţie pe baza studiilor de fezabilitate din anii 2009-2010”, informaţie la care a ajuns în cele din urmă şi deputatul Petru Movilă.
Concluzionând, după mai bine de zece ani în care decidenţii au aruncat cu bani pe hârtii inutile, astăzi aceeaşi oameni anunţă cu tam-tam că proiectul de infrastructură va fi în cele din urmă demarat, pe baza unor documente expirate! Anca BURNICHE
* * *
15 miniştri, zero rezultate
Din 2006 până în prezent, s-au perindat pe la Ministerul Transporturilor: Radu Berceanu, Ludovic Orban, Radu Berceanu din nou, Anca Boagiu, Alexandru Nazare, Ovidiu Silaghi, Relu Fenechiu, Victor Ponta, Ramona Mănescu, Dan Şova, Ioan Rus, Iulian Matache, Dan Marian Costescu, Sorin Buşe şi Alexandru Cuc.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau