Ce contine proiectul de autonomie. Propuneri care vor arunca in aer scena politica

default

Dimensiune font:

| 05-09-2014 13:45

HotNews.ro a consultat proiectul de autonomie finalizat de UDMR, asa cum a rezultat dupa examinarea lui de catre parlamentarii maghiari, care ne-au pus la dispozitie aceasta ultima varianta de text. Proiectul de autonomie ar urma sa fie prezentat public, saptamana viitoare, de candidatul UDMR la presedintie, Kelemen Hunor. Este primul document scris, oficial asumat de UDMR, care propune o forma radicala de autonomie pe criterii etnice, cu limba maghiara recunoscuta oficial alaturi de cea romana, cu simboluri si cu institutii proprii pentru asa numitul Tinut Secuiesc, care fac practic din regiune un stat in stat.

O buna parte din institutiile gandite in cele 100 de articole ale proiectului ar putea fi acceptate intr-un proiect mai larg de regionalizare, insa o serie de prevederi au in vedere criteriul pur etnic. Acest aspect submineaza prezumtia de buna credinta a discutiei despre autonomie initiata de UDMR. Daca proiectul de autonomie va fi prezentat fara modificari esentiale, cel mai probabil PSD va scoate UDMR de la guvernare. O alta consecinta va fi autoizolarea comunitatii pe termen lung, liderii maghiari riscand sa devina nefrecventabili pentru politicienii romani pentru multa vreme de acum incolo.

Redam mai jos cateva prevederi pe care le consideram esentiale, acestea fiind o selectie realizata de HotNews.ro din cele 100 de articole ale proiectului de autonomie
(...) Tinutul Secuiesc se se constituie ca o regiune autonoma avand personalitate juridica in cadrul statului unitar si indivizibil Romania, pe baza principiilor autonomiei locale garantate de Constitutie si prezentului statut, cuprinzand unitati administrative din judetele Covasna, Harghita si Mures
Fara a prejudicia dispozitiile privind drapelul Romaniei si stema tarii, regiunea precum si judetele componente au steagurile si stemele proprii aprobate de consiliul regional, respectiv consiliile judetene.
Politica externa, cea monetara si apararea nationala, inclusiv organizarea si conducerea serviciilor secrete, raman in competenta exclusiva al statului si nu pot fi modificate prin lege.
(...) In Tinutul Secuiesc va functiona cel putin o agentie a Bancii Nationale Romane avand competentele pe care le au celelalte agentii ale acesteia.
Organele regiunii sunt: consiliul regional si executivul regional. Consiliul regional este compus din 77 de membri alesi prin vot universal si direct pe teritoriul Tinutului Secuiesc. (...) In domeniile normative care nu sunt de competenta regiunii dar care reprezinta interes special pentru acesta, consiliul regional poate vota proiecte de acte normative. Acestea vor fi trimise de catre presedinte Guvernului Romaniei pentru a fi prezentate in Parlament. Un exemplar din proiect va fi trimis prefectului regiunii.
Executivul regional isi are sediul in municipiul Miercurea Ciuc. Presedintele regiunii este presedintele executivului regional si reprezinta regiunea. El participa la sedintele Guvernului Romaniei la care sunt tratate probleme ce privesc regiunea. Presedintele regiunii conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale de nivel regional din Tinutul Secuiesc. Presedintele regiunii repartizeaza parte dintre atributiile executive membrilor executivului regional prin decret publicat in buletinul oficial al regiunii.
Executivul regional este organ executiv al regiunii, avand urmatoarele competente: a) elaborarea normelor de aplicare a actelor normative adoptate de consiliul regional; b) activitate administrativa in problemele de interes regional; c) administrarea patrimoniului regional, controlul gestiunii banilor publici regionali, a serviciilor publice regionale, alte atributii ce ii sunt conferite de prezenta lege sau alte acte normative; d) adoptarea de masuri urgente din competenta consiliului regional sub rezerva supunerii ratificarii acestuia la prima reuniune.
Actele normative regionale si judetene sunt publicate in buletinul oficial al regiunii in limba romana si in limba maghiara. Ele intra in vigoare la 7 zile de la publicare cu exceptia situatiei in care norma prevede un alt termen. Cate un exemplar din buletinul oficial este trimis prefectului competent.
Legile, decretele si hotararile de guvern care intereseaza regiunea sunt publicate in limba maghiara in buletinul oficial al regiunii fara a prejudicia intrarea lor in vigoare.
Drumurile, autostrazile, caile ferate si apeductele de interes exclusiv regional care sunt determinate prin normele de aplicare a prezentului statut, fac parte din domeniul public al regiunii.
Padurile proprietate de stat din regiune, minele, carierele de piatra si exploatatii de turba a caror folosinta este retrasa proprietarului de fond, edificiile destinate functionarii unor servicii publice regionale precum si mobilierul si alte bunuri ale acestora constituie patrimoniul inalienabil al regiunii. (...) Imobilele din proprietatea statului situate in regiune sunt transferate in patrimoniul regiunii.
Se fac venit al bugetului regiunii urmatoarele: a) 50% din impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal colectat in urma transferului proprietatilor de pe raza regiunii; b) 20% din taxa pe valoarea adaugata colectata de la firmele din regiune, dupa efectuarea restituirilor catre acestea; c) 12% din impozitul pe venit incasat la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale din raza regiunii; d) 50% din profitul net realizat de Loteria Romana pe teritoriul regiunii si 60% din taxa pe jocuri de noroc colectate la nivel de regiune.
In vederea finantarii noilor atributii prevazute de prezentul statut, veniturile bugetelor judetelor din cadrul regiunii se suplimenteaza cu urmatoarele cote defalcate din veniturile bugetului de a) 50% din veniturile din concesiuni si inchirieri aferente obiectivelor concesionate sau inchiriate in raza judetului; b) 50% din acciza aplicata pe produsele energetice si tutun produse/vandute in judet; c) 50% din taxa pe valoarea adaugata colectata de la firmele din judet, dupa efectuarea restituirilor catre acestea; d) 50% din taxele pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati; e) 50% veniturile din taxe administrative f) 90% din toate alte taxe directe sau indirecte colectate de trezorerie, cu exceptia taxelor locale sau ce revin regiunii ori altor institutii publice. (2)Valoarea cotelor parti sus mentionate include si veniturile care revin judetului si care sunt realizate conform dispozitiilor legale ori administrative de birouri/puncte de lucru care nu se afla pe teritoriul judetului.
In vederea declararii si colectarii impozitelor si taxelor care se genereaza pe teritoriul Tinutului Secuiesc, societatile comerciale care nu-si au sediul social in Tinutul Secuiesc au obligatia de a infiinta un punct de lucru, ca centru de profit.
Proiectul de buget inaintat de executivul regional sau de presedintele consiliului judetean se adopta prin hotararea consiliului regional sau, dupa caz, al celui judetean. (...) Diferitele capitole ale acestor bugete sunt adoptate cu majoritatea voturilor fiecarui grup etnic.
In judetele Tinutului Secuiesc se instituie functii civile distincte pentru cariera functionarului public din administratia de stat sau judetana. Aceste functii sunt determinate pe baza organigramelor serviciilor respective si care se intocmesc in scopul unor masuri adecvate pentru a garanta existenta personalului necesar.
2/3 dintre magistratii de la Curtea de Apel Targu Mures respectiv tribunalele judetelor Covasna,Harghita si Mures si a judecatoriilor Sfantu Gheorghe, Targu Secuiesc, Miercurea Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Gheorgheni, Targu Mures, Sangerorgiu de Padure trebuie sa apartina comunitatii maghiare iar 1/3 comunitatii romanesti. (...) Cel putin 1/3 dintre magistratii judecatoriilor din localitatile in raza de arondare carora comunitatea maghiara este minoritara, trebuie sa apartina acestei comunitati.
Un judecator ales dintre judecatorii apartinatori comunitatii maghiare din regiunea Tinutul Secuiesc va face parte din Consiliul Superior al Magistraturii si va participa la judecarea tuturor cauzelor care privesc aceasta regiune.
Limba maghiara, alaturi de limba romana este considerata limba oficiala in regiune. Redactarea bilingva este obligatorie pentru toate actele normative cu caracter general precum si in alte cazuri in care prezentul statut prevede redactarea bilingva.
Cetatenii au dreptul de obtiune lingvistica. In cadrul relatiilor cu instantele judiciare, institutiile, organizatiile si administratiile publice din Tinutul Secuiesc, toate persoanele au dreptul sa foloseasca cele doua limbi oficiale dupa alegerea lor. Acest drept obliga institutiile, organizatiile si administratiile publice, precum si in general entitatile private, atunci cand exercita functii publice, sa comunice cu cetatenii in limba pe care o aleg acestia. (...) In cadrul institutiilor de tip militar, limba romana este unica limba oficiala.
Cetatenii rezidenti pe teritoriul Tinutului Secuiesc au dreptul sa se adreseze in scris Curtii Constitutionale si instantelor judecatoresti in limba maghiara. Instantele sunt obligate sa primeasca aceste inscrisuri si sa recunoasca intreaga lor eficacitate juridica.
Administratiile publice din regiune trebuie sa foloseasca in raportul lor cu cetatenii vorbitori de limba maghiara limba maghiara, precum si toponimele maghiare.
Statutul de regiune autonoma al Tinutului Secuiesc poate fi desfiintat numai printr-o lege constitutionala si numai in urma unui referendum organizat in Tinutul Secuiesc cu aceasta tema. Decizia referendumului este considerata valabila numai daca o majoritate de 50% din numarul total a persoanelor inscrise pe listele electorale voteaza pentru desfintarea statutului de regiune autonoma.
Greu de crezut ca un astfel de proiect de autonomie, care acorda maghiarilor din Tinutul Secuiesc drepturi colective pe criterii etnice, va fi sustinut de majoritatea romanesca aflata in plina campanie electorala. Prezentarea proiectului de autonomie a Tinutului Secuiesc cu doua luni inainte de prezidentiale, va genera foarte probabil un efect advers, de respingere totala si dezbateri isterice. PSD se bazeaza in general pe un electorat sensibil la teme nationaliste, obisnuit cu sloganuri de tipul "mandri ca suntem romani". Liderii PSD au avertizat deja UDMR ca nu sustin nici un proiect autonomist si ca dispun de majoritatea necesara in parlament pentru a guverna fara maghiari.

Daca adaugam la toate acestea contextul general si luptele din Ucraina cu separatistii rusi vom avea o imagine mai clara a efectelor negative generate de prezentarea unui proiectul de autonomie privind Tinutul Secuiesc. Daca presedintele UDMR, Kelement Hunor, va prezenta proiectul autonomist fara modificari esentiale, PSD va cauta probabil sa se delimiteze cat mai ferm de liderii maghiari prin impingerea lor in afara guvernarii si demonizarea temei autonomiste. Greu de inteles de ce UDMR insista cu acest proiect, in aceasta forma, acum, cand sansele de a fi acceptat de majoritatea romanesca tind spre zero. Suna a gest provocator chiar si pentru adeptii tolerantei extreme.

Dupa prezentarea proiectului, UDMR are putine sanse sa mai ramana la guvernare. Este un proiect radical de segregare etnica si e inexplicabil cum el ajunge sa fie sustinut de Kelemen Hunor, un lider considerat pana mai ieri moderat. Insa apropierea sa de FIDESZ -ul lui Victor Orban, sustinator deschis al autonomiei, pare sa-i fi radicalizat discursul. Potrivit surselor HotNews.ro, unii lideri maghiari constientizeaza riscurile la care se expun si cred ca a insista in acest moment cu proiectul autonomiei este o eroare iar UDMR va plati pe termen lung pentru ea.

Intr-un articol publicat la data de 20 august de Center for Eurasian Strategic Intelligence, un think thank cu sediul la Londra infiintat in 2014 care urmareste politica expansionista a Rusiei in Europa de Est si Asia Centrala, sunt amintite declaratiile oficialilor de la Budapeste care, de la premierul Semjen Zsolt la presedintele Parlamentului, Laslo Kover, au declarat ca Ungaria sprijina orice forma de autonomie a maghiarilor din Transilvania. Analiza celor de la CESI contine si o informatie spectaculoasa dar dificil de verificat: "Serviciile speciale rusesti colaboreaza in prezent cu lideri maghiari in Romania si, profitand de particularitatea relatiilor etnice in regiune, incearca sa creeze probleme Bucurestiului din interior". Nu este clar insa daca informatia se refera la lideri maghiari din Ungaria sau din Romania.
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Unde sunt banii Securitatii si cum scapa marii vinovati. Nu exista mare privatizare in Romania fara un securist in poveste
29/12/2019 05:53

 Dupa un scurt moment de recul in 1990, Securitatea s-a repliat si s-a salvat pe toate caile posibile: nu exista mare privatizare in Romania care sa nu aiba undeva in povestea ei o figura importanta din Se ...

VIDEO Au apărut imaginile cu momentul în care Klaus Iohannis e apostrofat, când depune o coroană, la Arcul de Triumf, de Ziua Națională: Nu vă mai bateți joc
03/12/2019 12:10

 Klaus Iohannis a fost tinta unor atacuri verbale, de Ziua Natională, la parada militară de la Arcul de Triumf din Bucuresti! În timp ce depunea o coroană in memoria eroilor, un bărbat a pro ...

Rezultate finale la alegerile prezidentiale: Iohannis - 66,09 %, Dancila - 33,91%
28/11/2019 14:32

 Purtatorul de cuvant al Biroului Electoral Central (BEC), Mircea Preotescu, a anuntat, joi la amiaza, rezultatul final al alegerilor prezidentiale. Astfel, Klaus Iohannis a obtinut 66,09 % din numarul ...

Peste 770.000 de ieşeni, aşteptaţi la vot
23/11/2019 00:00

  * peste 18 milioane de romani cu drept de vot sunt aşteptaţi, maine, la vot, la turul al doilea al alegerilor prezidenţiale * romanii au de ales intre Klaus Iohanis, actualul preşedinte al Romaniei, ...

Dan Lungu: „Voi vota împotriva reciclării analfabetei de tristă amintire”
09/11/2019 00:00

  Alianţa 2020 USR-PLUS locală a semnalat, printr-un eveniment electoral desfăşurat la Iaşi, importanţa participării comunităţii la vot, duminică. Membrii celor două filiale ieşene menţioneaz ...

Hai la vot!
09/11/2019 00:00

  * romanii merg duminică la vot, la alegeri prezidenţiale * in cazul in care niciunul dintre candidaţi nu adună jumătate plus 1 din voturi, raportat la totalul listelor, pe 24 noiembrie 2019 se va o ...

Şi deţinuţii se înghesuie să voteze
09/11/2019 00:00

  * 621 de deţinuţi din Penitenciarul Iaşi şi-au exprimat intenţia de a participa la vot, maine Astfel, duminică, in ziua votării, incepand cu ora 8, cate o echipă formată din cel puţin 2 membr ...

Păcatele candidaţilor la Preşedinţie
08/11/2019 00:00

  * după ce a fost analizată integritatea candidaţilor propuşi de principalele partide pentru alegerile prezidenţiale, s-a constatat că 7 dintre aceştia sunt in zona roşie * sunt prezentate inform ...

  Campania „candidaţilor laşi” /  Iohannis – Dăncilă, finala aşteptată de toată lumea!
07/11/2019 00:00

  * şeful statului se bucură de 38,9% din intenţiile de vot, fiind urmat de Viorica Dăncilă (PSD) - 22,6%, şi de candidatul USR-PLUS, Dan Barna, cu 19,1% Peste 18 milioane de romani sunt aşteptaţ ...

Maricel Popa: „Parlamentarii au trădat voinţa poporului”
06/11/2019 00:00

  * liderul social-democraţilor ieşeni consideră că, „pentru liberali, depesedizarea Romaniei inseamnă concedieri masive in intreg sistemul bugetar, in urma cărora sute de mii de romani şi-ar ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei