Certificat de urbanism pentru autostrada-fantomă
Dimensiune font:
Preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ, Ionel Arsene, se mândreşte cu faptul că instituţia pe care o conduce a eliberat certificatul de urbanism pentru construirea autostrăzii Târgu Mureş - Târgu Neamţ – Ungheni. Ceea ce-i scapă din vedere pesedistului este faptul că, de mai bine de zece ani de zile, pentru această lucrare nu au fost eliberate decât hârtii, autostrada care ar trebui să lege Estul de Vestul ţării existând şi astăzi doar pe nişte hărţi pe care se aşterne praful
Politicienii par a se agăţa de orice proiect pentru a-şi face imagine, lucru dovedit din nou de către preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Neamţ, care s-a gândit că-şi poate face capital de imagine pe seama unei autostrăzi himeră pe care moldovenii o aşteaptă de mai bine de zece ani de zile, dar pentru care nu a fost excavată nicio cupă de pământ. Astfel, pesedistul Ionel Arsene anunţă victorios că instituţia pe care o conduce a emis certificatul de urbanism pentru construirea autostrăzii Târgu Mureş -Târgu - Neamţ - Ungheni, o parte din marele proiect de infrastructură rutieră gândit să lege Moldova de Vestul ţării, documentul fiind solicitat de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. „Acest proiect va reuşi să conecteze judeţul Neamţ la vestul ţării şi, implicit, la Europa, asigurând zonei noastre o dezvoltare durabilă atât din punct de vedere economic, cât şi social, prin îmbunătăţirea condiţiilor de infrastructură şi a mediului de afaceri care susţin creşterea economică. Odată cu construirea autostrăzii Târgu Mureş- Târgu Neamţ vom duce zona la un alt nivel, care ne va permite să nu mai discutăm doar despre potenţial, ci despre oportunitate, care ne va permite să exploatăm la maximum resursele economice, turistice şi intelectuale de care dispunem”, se arată într-un comunicat remis de instituţia judeţeană.
Tronsonul de autostradă Ditrău - Târgu Neamţ face parte din autostrada Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni, gândită să facă legătura dintre Autostrada Transilvania şi Republica Moldova. Lungimea traseului va fi de circa 118,8 km, iar localităţile nemţene traversate de aceasta sunt Grinţieş, Ceahlău, Poiana Teiului, Pipirig, Vînători-Neamţ, Agapia, Petricani, Urecheni, Timişeşti, Păstrăveni şi oraşul Tîrgu Neamţ. La momentul de faţă, legătura Moldovei cu Transilvania se desfăşoară cu dificultate, prin două trasee dificile, care nu pot prelua fluxurile sporite de trafic generate de dezvoltarea socio-economică.
Anul trece, proiectele lui Cuc rămân la stadiul de declaraţii
Deşi ideea autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni a luat naştere în urmă cu zece ani, acest proiect a fost răstălmăcit de nenumărate ori, fiind şi la ora acesata la stadiul de proiect, cu nişte studii de fezabilitate inutile, care trebuie refăcute. Având însă în vedere că pesediştii şi-au asumat, la preluarea Guvernului, realizarea unor tronsoane de drum, printre care se regăseşte şi autostrada Moldovei, şeful de la Transporturi, Răzvan Cuc, a promis la începutul lunii iunie că în acest an vor fi lansate primele licitaţii. „Am deblocat până acum proiecte de infrastructură care valorează în total 14 miliarde de euro. Lansăm 800 de kilometri de autostrăzi, cu proiectele pe care deja le ştiţi foarte bine, aş menţiona Autostrada Sibiu-Piteşti (tronsoanele de la capete, loturile 1 şi 5), Centura de Sud a Bucureştiului, tronsonul Târgu Mureş - Iaşi - Ungheni şi, integral, Craiova-Piteşti”, a declarat ministrul Răzvan Cuc.
Un proiect blocat
Reamintim că licitaţiile pentru refacerea studiilor de fezabilitate la cele trei tronsoane ale autostrăzii Ungheni- Iaşi-Târgu Mureş au fost blocate anul trecut, după un raport al Curţii de Conturi, pe fir intrând şi procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie. Această autostradă a mai beneficiat, în ultimul deceniu, de un rând de studii de fezabilitate plătite cu zeci de milioane de lei, dar care nu au fost folosite la timp, devenind astfel inutile. Revizuirea studiilor tehnice la cele trei tronsoane din A8, Târgu Mureş - Ditrău, Ditrău - Târg Neamţ şi Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni a fost suspendată, aşa cum au anunţat oficialii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Dintre cele trei licitaţii, una avea deja un contract de execuţie a studiilor, încheiat încă din luna mai a lui 2015. Totodată, într-un comunicat al companiei s-a mai arată că, „deşi pe data de 20 noiembrie 2016 a fost emis ordinul de începere a contractului de servicii, anumite aspecte consemnate în răspunsul Curţii de Conturi au dus la o nouă suspendare a contractului în data de 20 decembrie 2016. Ca atare, în cadrul contractului Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău a fost prevăzută realizarea unei Analize Multicriteriale în baza căreia urmează să fie determinată varianta finală a traseului autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău“.
Autostrada A8, Târgu-Mureş – Iaşi – Ungheni, ar urma să aibă o lungime de circa 320 de kilometri. Potrivit cifrelor din Masterplanul General de Transport, execuţia tronsoanelor din A8 are costuri estimate la 4 miliarde de euro. Din păcate, nici până în ziua de astăzi nu s-a stabilit o sursă de finanţare clară pentru execuţia lucrărilor şi nici perioada de începere a acestora. Anca BURNICHE, Gianina BUFTEA
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau