EXCLUSIV Guvernul recunoaşte: Centura uşoară a Iaşului nu este o prioritate
Dimensiune font:
Autorităţile sunt incapabile să construiască 9,7 km de drum în jurul Iaşului * prinsă între actualizări şi reactualizări de documente, centura uşoară a Iaşului a fost lăsată de izbelişte
Promisiunile factorilor politici şi administrativi ai Iaşului din ultimii peste 10 ani s-au dovedit a fi praf în ochii electoratului în privinţa construirii centurii ocolitoare a municipiului. Proiectul de realizare a variantei de trafic uşor cu bani de la bugetul de stat a fost abandonat, una din soluţiile avansate în prezent de autorităţi constând în accesarea unei finanţări europene. „Alocaţia bugetară aprobată în 2014, în valoare de 313.000 lei, nu a permis execuţia lucrărilor aferente variantei de trafic uşor a municipiului Iaşi”, a arătat secretarul de stat Alexandru Năstase, din cadrul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parteneriat Public-Privat şi Promovarea Exporturilor, într-o adresă oficială intrată în posesia cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”. În acelaşi document, Năstase a susţinut că şoseaua ocolitoare a Iaşului nu este o prioritate, având în vedere că „limitele bugetare (...) au fost insuficiente pentru asigurarea finanţării”.
Suceava, Cluj, Deva, Constanţa şi Bacău sunt priorităţi
În schimb, Guvernul a găsit bani atât în bugetul pe 2013, cât şi în bugetul pe 2014 pentru realizarea variantelor ocolitoare de la Suceava, Cluj, Deva, Constanţa şi Bacău, ultimele patru fiind în regim de autostradă. „În august 2013 a fost lansată licitaţia pentru reactualizarea documentaţiei pentru varianta de trafic uşor a Iaşului, dar nu s-a prezentat nimeni. În martie 2014, a fost lansată din nou fără succes, iar acum va fi din nou o selecţie”, a declarat ieri, 9 septembrie, Ovidiu Laicu, directorul Regionalei de Drumuri Iaşi. El a explicat că indicatorii trebuie reactualizaţi pentru ca proiectul şoselei să fie înaintat pentru accesarea de fonduri europene în cadrul exerciţiului bugetar 2014 - 2020.
Costuri estimate la 25 milioane euro
Actuala documentaţie a stabilit un necesar de 25 milioane euro, dar problema a constat în faptul că proiectul nu este de sinestătător şi este corelat cu proiectul şoselei de trafic greu. Cel puţin aşa susţin autorităţile. „Din acest motiv trebuie reactualizaţi indicatorii. Inclusiv suma ar putea să scadă pentru cei 9,7 km”, a mai spus Laicu. Însă, în adresa semnată de secretarul de stat Năstase nu se precizează nimic despre o reactualizare a indicatorilor, ci doar că autorităţile vor continua „toate demersurile necesare pentru ca pe termen scurt şi mediu să poată să fie asigurate fondurile bugetare necesare continuării lucrărilor la obiectivul de investiţii”. „Dacă totul merge bine, în primăvara anului 2015 putem începe lucrările”, a conchis Laicu, referindu-se din nou la posibila accesare a fondurilor europene. Din 2009 încoace, în fiecare campanie electorală, centura de trafic de uşor a fost un cal de bătaie al politicienilor şi toţi, indiferent de partidul din care fac parte, au promis sprijin. Unii dintre ei au avansat şi ideea unor alocări de sume de bani de la bugetul de stat, dar fără a avea şi un fundament realist în afirmaţiilor lor, ci doar un scop pur electoral.
2,5 milioane euro
Acesta este valoarea medie a sumei pentru fiecare km construit al variantei de trafic uşor. Cel puţin aşa se arată în studiul de fezabilitate. Autorităţile încearcă de aproape un an să reactualizeze indicatorii în speranţa accesării unei finanţări nerambursabile. Între timp, Guvernul a abandonat ideea de a sprijini proiectul cu bani de la bugetul de stat, dar a găsit bani pentrul Suceava, Cluj, Deva, Bacău şi Constanţa.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau