EXCLUSIV Liber la abuzuri politice!
Dimensiune font:
Noul Cod al Administraţiei publice îi pune pe jar pe funcţionarii publici, care vor fi traşi la răspundere diferenţiat faţă de oamenii politici pentru documentele emise. În timp ce politicienii care conduc instituţiile publice vor putea semna „ca primarul”, funcţionarii sunt obligaţi să sufle şi-n iaurt, pentru că legea se înăspreşte
Angajaţii din administraţia publică se simt nedreptăţiţi de unele prevederi care vor face obiectul noului Cod Administrativ. Dat fiind că la nivelul întregii ţări funcţionarii s-au aflat de nenumărate ori în situaţia de a extrapola pe lege, deoarece practica din administraţie a depăşit de mult imaginaţia legiuitorului, în acest moment reprezentanţii Guvernului au pus umărul la treabă şi au elaborat primele prevederi ce se vor regăsi în noul Cod. Deşi la prima vedere acest lucru pare o salvare pentru angajaţii instituţiilor publice, deoarece se va face lumină în hăţişul administrativ, există totuşi o prevedere care a spulberat liniştea funcţionarilor. Potrivit „Tezelor prealabile ale proiectului Codului Administrativ”, ce au primit girul Guvernului, „răspunderea juridică aferentă adoptării/emiterii actelor administrative - legislaţia aplicabilă administraţiei publice nu delimitează în mod clar şi neechivoc răspunderea juridică aferentă adoptării/emiterii actelor administrative în funcţie de cosemnatarii şi semnatarii acestora”. În traducere liberă, amendamentul aprobat de Executiv cultivă practica „de a semna ca primarul”, diminuând reponsabilitatea juridică a oamenilor politici, în timp ce sunt înăsprite sancţiunile pentru funcţionarii publici. Astfel, primele nemulţumiri au început să apară, deoarece funcţionarii se consideră expuşi presiunilor politice şi dezgoliţi în faţa legii. „Noi (angajaţii în administraţia publică-n.r,) considerăm că această prevedere trebuie modificată şi nu acceptată de Guvern, deoarece ne face mult mai vulnerabili în faţa politicului, ca până acum. Celelalte aspecte acceptate de Guvern sunt într-adevăr în favoarea armonizării legislaţiei din administraţie şi au fost bine reţinute şi sesizate de specialiştii din domeniu, însă nu considerăm că răspunderea în faţa legiuitorului pentru adoptarea şi emiterea unor acte trebuie să se facă diferenţiat”, ne-a declarat Lăcrămioara Vernică, secretara judeţului Iaşi, precizând că vor fi trimise către comisiile de specialitate ale Parlamentului şi ale Guvernului amendamente din teritoriu cu privire la noile modificări.
Teama funcţionarilor de a fi subjugaţi oamenilor politici este cu atât mai mare cu cât, începând din anul 2016, preşedintele de consiliu judeţean va fi ales prin vot de către consilierii judeţeni. Dacă până astăzi un secretar de judeţ era subordonat doar preşedintelui de consiliu, odată cu noile modificări privind alegerile acesta va fi subordonat, neoficial, şi majorităţii politice din instituţia publică. „Suntem vulnerabili şi faţă de clasa politică. Dacă până acum răspundeam doar în faţa preşedintelui, de la anul şi consilierii pot avea această pretenţie, deoarece vor considera că preşedintele este numit de ei, deci puterea se divide”, susţine un alt funcţionar public.
Citeşte şiMoldova este îngropată de birocraţie
Politicienii îşi fac legi!
O altă practică a Executivului, scoasă la iveală de noile teze ale Codului Administrativ, este „ignorarea în formă continuă” a amendamentelor propuse de muncitorii de zi cu zi, din teritoriu. „De cele mai multe ori, noi la nivelul asociaţiilor profesionale din administraţie (precum Asociaţia Secretarilor de Judeţ-n.r.) transmiteam un anumit punct de vedere la nivelul comisiilor de lucru din cadrul Parlamentului sau ale Guvernului şi nu se ţinea cont de acesta. La un moment dat am fost descurajaţi... când întrebam de ce nu a apărut amendamentul înaintat de noi, ni se răspundea cu nonşalanţă că politicul decide”, explică Lăcrămioara Vernică, în calitate de reprezentant al secretarilor de judeţe din regiunea Nord Est. Deşi uneori colaborarea cu Legislativul şi Executivul României este defectuoasă, aceasta este de părere că noul Cod Administrativ va înlătura acele situaţii în care angajaţii nu pot soluţiona o problemă din cauza unui vid legislativ. „Odată cu terminarea lucrărilor la acest Cod, ne dorim să nu mai fim obligaţi să venim cu interpretări de genul La Cluj s-a făcut aşa, deci aşa facem şi noi! Nu trebuie să facem interpretări, ci trebuie să aplicăm strict legea!”, a conchis Vernică. Practic, funcţionarii îşi doresc ca legiuitorul să nu mai fie „surprins” de situaţiile apărute în teritoriu, ci să existe o prevedere legală care să poată fi aplicată.
Aşa cum era de aşteptat, răspunderea juridică în mod diferenţiat, între funcţionari şi oameni politici, nu este blamată şi de membrii Executivului. Vicepreşedintele CJ Iaşi, Alin Aivănoaei, este de părere, de exemplu, că fiecare funcţionar trebuie să răspundă pentru ceea ce semnează, mai ales că o parte din documentele ce ajung în mapa unui ales trec prin mai multe comisii de specialitate, adică prin mai multe mâini care ar trebui să-i stabilească legalitatea. „Noul Cod îşi propune să aducă în administraţie oameni de calitate, care odată ajunşi aici să-şi asume răspunderea pentru întocmirea documentelor, verificarea şi semnarea acestora. E posibil ca în ultimii 20 de ani, mulţi dintre cei care au intrat în administraţie să nu fi reuşit să facă faţă, dar sper ca acest lucru să se schimbe”, a declarat Alin Aivănoaei.
Discuţiile dintre funcţionari şi reprezentanţii Guvernului vor continua până ce lucrările la Codului Administrativ se vor finaliza printr-un acord din partea ambelor părţi.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau