EXPLOZIV: Marile decizii ale ÎCCJ din ultimii 4 ani ar putea fi ANULATE. Solicitare către Dragnea şi Tăriceanu

default

Dimensiune font:

| 21-09-2018 19:53

 Romanian Community Coalition a transmis pe data de 20 septembrie 2018 o petitie presedintilor celor doua camere ale Parlamentului si Primului-ministru pentru a lua in considerare sesizarea Curtii Constitutionale in vederea solutionarii unui conflict juridic de natura constitutionala ivit intre Inalta Curte de Casatie si Justitie si Parlament, respectiv Guvern, ca urmare a faptului ca ICCJ refuza sa puna in aplicare de 4 ani prevederile legale de compunere a completelor de 5 judecatori.

"In concret, ICCJ a decis cu de la sine putere sa aplice selectiv dispozitiilor art. 32 din Legea 304/2004 privind organizarea judiciara, atat inainte, cat si dupa modificarea acesteia prin Legea nr. 207/2018, cu consecinta anihilarii rolului constitutional al puterii legislative si al incalcarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale tuturor persoanelor care au fost judecate de completele de 5 judecatori de la intrarea in vigoare a Legii 255/2013 si pana in prezent", s-a aratat in petitie.

Constituirea nelegală a completurilor duce automat la nulitatea deciziilor, potrivit Codului de Procedură Penală.

Prezentam in continuare integral argumentele transmite reprezentantilor statului roman pentru a lua in considerare sesizarea CCR.


Coalitia Comunitatii Romane - SUA

20 septembrie 2018

CATRE

Dl. Calin Popescu Tariceanu – Presedintele Senatului
Dl. Liviu Dragnea – Presedintele Camerei Deputatilor
Dna. Viorica Dancila – Prim-ministrul Romaniei

Propunere de sesizare a Curtii Constitutionale
Pe conflict juridic de natura constitutionala
Intre Inalta Curte de Casatie si Justitie, pe de o parte, si
Parlamentul Romaniei si Guvernul Romaniei, pe de alta parte

Sesizarea se intemeiaza pe prevederile art. 146 lit. e) din Constitutie si ale art. 11 alin. (1) pct. A lit. e), ale art. 34, 35 si 36 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,

Privind solutionarea conflictului juridic de natura constitutionala intre:

  • Inalta Curte de Casatie si Justitie => ca parte a autoritatii judecatoresti si reprezentanta puterii judecatoresti

si

  • Parlamentul Romaniei => ca unica autoritate legiuitoare a tarii;
  • Guvernul Romaniei => in calitate de legiuitor delegat;

In urma refuzului Inaltei Curti de Casatie si Justitie de a pune in aplicare prevederile art. 32 din Legea 304/2004 privind organizarea judiciara modificate prin Legea 255/2013, considerentele Deciziei 68/2018 a Curtii Constitutionale, precum si prevederile Legii 207/2018.

I.    CIRCUMSTANTELE CAUZEI

Pe data de 31 octombrie 2017 a fost inregistrat la Camera Deputatilor, ca prima camera decizionala, proiectul de lege "Pl-X 417/2017 - propunere legislativa pentru modificarea Legii nr.304/2004 privind organizarea judiciara".

Legea 304/2004 privind organizarea judiciara este lege organica, deoarece cf. art. 73 alin. (3) lit. l) din Constitutie reglementeaza "organizarea si functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instantelor judecatoresti, a Ministerului Public", iar in cazul acestui tip de reglementare, camera decizionala, cf. art. 75 alin. (1) din Constitutie, este Senatul Romaniei.

Pe data de 20 iunie 2018 Senatul Romaniei a adoptat acest proiect lege, fiind ulterior contestat la Curtea Constitutionala.

Dupa respingerea contestatiilor de catre CCR, pe data de 12 iulie (Decizia 483/2018), proiectul a plecat la Presedinte pentru promulgare.

Pe data de 20 iulie 2018 Presedintele Romaniei, prin Decretul 599/2018, a promulgat proiectul care a devenit Legea 207/2018.

In aceea zi cu emiterea decretului de promulgare, Legea 207/2018 a fost publicata in Monitorul Oficial 636 din 20 iulie 2018.

Pe data de 23 iulie 2018, la 3 zile de la publicarea in Monitorul Oficial, dat fiind ca in lege nu s-a precizat o data ulterioara in care aceasta sa fi intrat in vigoare, Legea 207/2018 a intrat in vigoare in totalitatea ei, cf. art.  78 din Constitutie.

La finalul Legii 207/2018, respectiv la art. II, III si IV, exista mentiuni exprese cu privire la dispozitii tranzitorii, acestea fiind limitate la data de la care devine functionala Sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie, la judecarea apelurilor in complet de 3 judecatori, precum si la situatia procurorilor DNA si DIICOT numiti in functie la data intrarii in vigoare a legii. Legea nu cuprinde nici o alta dispozitie tranzitorie in raport de restul modificarilor.

Legea contine prevederi aplicabile atat la nivelul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cat si la nivelul celorlalte instante, cuprinzand prevederi ce impun modificari ale completelor de judecata la diferite grade de jurisdictie si in diferite materii.

Ca atare, dupa intrarea in vigoare a Legii 207/2018, care a schimbat modul de formare al completelor de apel ori contestatie, instantele de judecata din Romania s-au conformat noilor dispozitii, colegiile de conducere ale instantelor dispunand reconfigurarea completelor in raport de noile prevederi. In acest sens este relevante raspunsurile furnizate site-urilui www.stiripesurse.ro de catre diverse instante din Romania.

La finele lunii august, Romanian Community Coalition a formulat o sesizare la Inspectia Judiciara impotriva presedintei Inaltei Curti de Casatie si Justitie, doamna judecator Cristina Tarcea, pe motiv ca nu a pus in aplicare dispozitiile din Legea 207/2018 cu privire la completele de 5 judecatori.

Pe data de 3 septembrie 2018, prin Hotararea 88/2018 , Colegiul de Conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie a hotarat cu unanimitate sa aplice prevederile din Legea 207/2018 privind  judecarea contestatiilor in complete de la 1 in 2 judecatori.

Pe data de 4 septembrie 2018, prin Hotararea 89/2018, Colegiul de Conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, dupa cum rezulta dintr-un extras al hotararii postat pe site-ul propriu, a hotarat ca:

"d. Analizand dispozitiile art.32 Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciara, modificata si completata prin Legea nr.207/2018, cu referire la activitatea Completelor de 5 Judecatori, cu majoritate, constata ca dispozitiile noii legi sunt norme de organizare ce vizeaza formatiuni de judecata cu reglementare specifica, constituite „la inceputul fiecarui an" si, in absenta unei norme tranzitorii, devin aplicabile incepand cu data de 1 ianuarie 2019.

Cu opinia separata a doamnei judecator Simona Nenita in sensul ca, dispozitiile legii noi sunt norme de organizare ce vizeaza compunerea completelor si, in absenta unei norme tranzitorii, sunt de imediata aplicare."

Articolul 32 din Legea 304/2004, modificat prin Legea 207/2018, prevede noi dispozitii in ceea ce priveste configurarea completelor de 5 judecatori, asupra carora vom reveni mai jos.

In urma refuzului Colegiului de Conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie de a se conforma cu noile prevederi ale art. 32 din Legea 304/2004 privind compunerea completelor de 5 judecatori, componenta acestor complete este cea configurata dupa vechea forma a articolului 32, care in prezent este abrogata.

Mai mult, modul in care din 2014 Inalta Curte de Casatitie si Justitie, prin Colegiul ei de Conducere, a hotarat sa aplice dispozitiile art. 32 din Legea 304/2004, este contrar atat prevederilor legii cat si dezlegarii date de Curtea Constitutionala prin decizia 68/2018, punand ICCJ in situatia actuala in care componenta legala a completelor de 5 judecatori este stabilita in afara normelor constitutionale si a regulilor stabilite de legiuitor.

Nu doar ca actualele complete de 5 judecatori de la ICCJ sunt confirgurate in baza unei text legal ce nu mai este in prezent in vigoare, dar acestea nu respecta nici macar regulile impuse de vechea forma a art. 32 din Legea 304/2004, dupa cum vom argumenta in cele ce urmeaza.

Prin urmare, refuzul Inaltei Curti de Casatie si Justitie de a aplica, in privinta componentei completelor de 5 judecatori, legea astfel cum aceasta a fost adoptata de Parlament si interpretata de Curtea Constitutionala, dublat de refuzul explicit de a modifica configuratia completelor actuale in acord cu prevederile nou intrate in vigoare, reprezinta o depasire clara de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie a atributiilor sale constitutionale prin uzurparea functiei legiuitoare a Parlamentului, fapt de natura a da nastere unui conflict juridic de natura constitutionala, ce poate fi transat numai de catre Curtea Constitutionala.

II.    Art. 32 din Legea 304/2004

Intre modificarile aduse, prin Legea 207/2018, Legii 304/2004 privind organizarea judiciara, se numara si cele privind art. 32 din lege, care privesc compunerea completelor de 5 judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Pentru o privire comparata, vom arata dispozitiile art. 32 din Legea 304 modificate de Legea 202/2010, Legea 255/2013 si Legea 207/2018.

Forma dupa modificarea facuta de Legea 202/2010 Forma dupa modificarea facuta de Legea 255/2013 Forma dupa modificarea facuta de Legea 207/2018
(1) La inceputul fiecarui an, in materie penala se stabilesc doua complete de 5 judecatori formate numai din judecatori din cadrul Sectiei penale a Inaltei Curti de Casatie si Justitie. (1) La inceputul fiecarui an, in materie penala se stabilesc complete de 5 judecatori formate numai din judecatori din cadrul Sectiei penale a Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

(1) La inceputul fiecarui an, la propunerea presedintelui sau a vicepresedintilor Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Colegiul de conducere aproba numarul si compunerea completurilor de 5 judecatori.

 

(2) In alte materii decat cea penala se stabilesc la inceputul fiecarui an doua complete de 5 judecatori. (2) In alte materii decat cea penala se stabilesc la inceputul fiecarui an doua complete de 5 judecatori.

(2) In materie penala, completurile de 5 judecatori sunt formate din judecatori din cadrul Sectiei penale a Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

 

(3) In compunerea completelor prevazute la alin. (2) intra, de regula, judecatori specializati, in functie de natura cauzei. (3) In compunerea completelor prevazute la alin. (2) intra, de regula, judecatori specializati, in functie de natura cauzei. (3) In alte materii decat cea penala, completurile de 5 judecatori sunt formate din judecatori specializati, in functie de natura cauzelor.
(4) Colegiul de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie aproba compunerea completelor de 5 judecatori. Judecatorii care fac parte din aceste complete sunt desemnati de presedintele sau, in lipsa acestuia, de vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Schimbarea membrilor completelor se face in mod exceptional, pe baza criteriilor obiective stabilite de Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie. (4) Colegiul de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie aproba numarul si compunerea completelor de 5 judecatori, la propunerea presedintelui Sectiei penale. Judecatorii care fac parte din aceste complete sunt desemnati, prin tragere la sorti, in sedinta publica, de presedintele sau, in lipsa acestuia, de vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Schimbarea membrilor completelor se face in mod exceptional, pe baza criteriilor obiective stabilite de Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie. (4) Judecatorii care fac parte din aceste completuri sunt desemnati, prin tragere la sorti, in sedinta publica, de presedintele sau, in lipsa acestuia, de unul dintre cei 2 vicepresedinti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie. Schimbarea membrilor completurilor se face in mod exceptional, pe baza criteriilor obiective stabilite de Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(5) Completul de 5 judecatori este prezidat de presedintele sau vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie. In lipsa acestora, completul poate fi prezidat de un presedinte de sectie desemnat in acest scop de presedintele sau, in lipsa acestuia, de vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie. (5) Completul de 5 judecatori este prezidat de presedintele sau vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, atunci cand acesta face parte din complet, potrivit alin. (4), de presedintele Sectiei penale sau de decanul de varsta, dupa caz. (5) Completul de 5 judecatori este prezidat de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, de unul dintre cei 2 vicepresedinti sau de presedintii de sectie atunci cand acestia fac parte din complet, desemnati potrivit alin. (4).
    (6) In cazul in care niciunul dintre acestia nu a fost desemnat sa faca parte din completurile de 5 judecatori, completul este prezidat, prin rotatie, de fiecare judecator, in ordinea vechimii in magistratura a acestora.
(6) Cauzele care intra in competenta completelor prevazute la alin. (1) si (2) vor fi repartizate aleatoriu in sistem informatizat.

(6) Cauzele care intra in competenta completelor prevazute la alin. (1) si (2) vor fi repartizate aleatoriu in sistem informatizat.

 

(7) Cauzele care intra in competenta completurilor de 5 judecatori sunt repartizate aleatoriu in sistem informatizat.

Asa cum rezulta din textele de mai sus, Colegiul de Conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitei are obligatia de a aproba compunerea completelor de 5 judecatori.

Legea 202/2010 a prevazut, la art. 32 alin. (4), ca "Judecatorii care fac parte din aceste complete sunt desemnati de presedintele sau, in lipsa acestuia, de vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie".

Aceeasi lege a modificat alin. (5) astfel: "Completul de 5 judecatori este prezidat de presedintele sau vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie. In lipsa acestora, completul poate fi prezidat de un presedinte de sectie desemnat in acest scop de presedintele sau, in lipsa acestuia, de vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie."

Ulterior, Legea 255/2013 a completat art. 32 alin. (4) dupa cum urmeaza: "Judecatorii care fac parte din aceste complete sunt desemnati, prin tragere la sorti, in sedinta publica, de presedintele sau, in lipsa acestuia, de vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie".

Tot Legea 255/2013 a modificat alin. (5) astfel: "Completul de 5 judecatori este prezidat de presedintele sau vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, atunci cand acesta face parte din complet, potrivit alin. (4), de presedintele Sectiei penale sau de decanul de varsta, dupa caz."

In prezent, Legea 207/2018 a mentinut dispozitiile alin. (4) neschimbate, insa a modificat alin. (5) astfel: "Completul de 5 judecatori este prezidat de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, de unul dintre cei 2 vicepresedinti sau de presedintii de sectie atunci cand acestia fac parte din complet, desemnati potrivit alin. (4)."

Analizand comparativ cele trei texte, se observa ca textul din 2013 introduce expres, fata de textul din 2010, faptul ca membrii completului de 5 erau desemnati "prin tragere la sorti, in sedinta publica", prevedere mentinuta si in textul din 2018.

La o prima privire intre textele din 2013 si 2018 nu ar rezulta nici o schimbare fundamentala in modalitatea de numire a judecatorilor ce fac parte din completele de 5 judecatori de la ICCJ, in ambele variante legiuitorul prevazand, in alin. (4) al art. 32 din Legea 304/2004, ca toti membrii completului de 5 judecatori sunt numiti prin "tragere la sorti, in sedinta publica".

Aceasta interpretare o da si Curtea Constitutionala textului art. 32 din Legea 304/2004 prin Decizia 68/2018, prin care respinge o exceptie de neconstitutionalte a acelui articol pe motiv ca argumentele aduse, cum ca presedintele completului de 5 judecatori e automat presedintele sau vicepresedintele ICCJ – care sunt numiti politic – , sunt nefondate, spunand:

"18. […] Potrivit art. 32 alin. (5) teza intai, Completul de 5 judecatori este prezidat de presedintele sau vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, atunci cand acesta face parte din complet. […] Asadar, faptul ca presedintele/vicepresedintele instantei poate intra, in urma tragerii la sorti, deci in mod aleatoriu, in compunerea completului de 5 judecatori care solutioneaza recursul impotriva hotararilor sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii pronuntate in materie disciplinara, nu poate conduce la concluzia ca aceasta reglementare ar incalca dreptul la un proces echitabil."

 

III.    PRACTICA ICCJ IN PRIVINTA COMPUNERII COMPLETELOR DE 5 JUDECATORI

Desi textul de lege este clar, ca toti membrii completelor de 5 judecatori de la ICCJ trebuie desemnati prin "tragere la sorti", iar CCR prin Decizia 68/2018, bazandu-se pe raspunsul ICCJ, a intarit/confirmat acest lucru,

In practica insa, Colegiul de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie a dat din 2014 o interpretare proprie alin. (5) a art. 32 din Legea 304/2004, modificat de Legea 255/2013, hotarand ca, prevederea potrivit careia, "Completul de 5 judecatori este prezidat de presedintele sau vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, atunci cand acesta face parte din complet, potrivit alin. (4), de presedintele Sectiei penale sau de decanul de varsta, dupa caz", impune ca persoanele enumerate in acest text sa fie considerate ca facand parte de drept din compunerea completelor de 5 judecatori.

In baza acestei interpretari proprii a Colegiului de Conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ce excede cadrului legal, TOATE completele de 5 judecatori incepand cu februarie 2014, odata cu intrarea in vigoare a Legii 255/2013, nu au mai avut toti membrii alesi prin "tragere la sorti, in sedinta publica", asa cum prevede textul si spiritul legii, ci Colegiul de conducere tragea la sorti numai 4 membri titulari, cel de-al cincilea fiind "de drept" Presedintele ICCJ, Vicepresedintii sau sefii de sectie.

O astfel de interpretare a legii si practica a Inaltei Curti a fost si este contrara Constitutiei si legii, Inalta Curte substituindu-se legiuitorului ordinar sau delegat acordandu-si, cu de la sine putere, prin acte administrative infralegale (ceea ce sunt hotararile Colegiului de Conducere), atributii jurisdictionale persoanelor cu functii administrative de conducere, persoane numite politic in aceste functii, si carora legea nu le dadea calitatea "de drept" de a face parte din completele de 5 judecatori.

Amintim faptul ca pana la modificarea Legii 317/2004 care va intra in vigoare in curand, Presedintele ICCJ, Vicepresedintele si sefii de sectie sunt (inca), la propunerea CSM, numiti de catre Presedintele Romaniei, care evident ca e om politic.

Asadar, daca pana la intrarea in vigoare a Legii 255/2013 Presedintele ICCJ, care a fost si inca e numit politic, ar fi gasit o scuza in lege sa "desemneze" manual cine sa faca parte din complete de 5 judecatori, odata cu intrarea in vigoarea a Legii 255/2013 era evident ca toti membrii completelor de 5 trebuiau alesi prin "tragere la sorti", lucru care nu s-a intamplat de atunci pana in prezent.

Alin. (5), in forma adoptata de Legea 255/2013, mentiona in mod expres ca presedintele, vicepresedintele, sefii de sectie din ICCJ conduc completul de 5 judecatori "atunci cand acesta face parte din complet, potrivit alin. (4)", adica atunci cand au fost selectati prin tragere la sorti.

De altfel, aceasta este si ratiunea pentru care enumerarea alin. (5) se termina cu decanul de varsa "dupa caz", legiuitorul prevazand inca prin Legea 255/2013 posibilitatea ca nici presedintele, nici vicepresedintele ICCJ sa nu fie selectati prin tragere la sorti si, deci, sa nu faca parte din complet.

In acelasi sens este si prevederea din art. 33 a Legii 304/2004, potrivit careia:

"(1) Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau, in lipsa acestuia, unul dintre vicepresedinti prezideaza Sectiile Unite, Completul pentru solutionarea recursului in interesul legii, precum si Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, Completul de 5 judecatori si orice complet in cadrul sectiilor, cand participa la judecata."

Forma aceasta a articolului a intrat in vigoare prin Legea 76/2012, a fost in vigoare la momentul intrarii in vigoare a Legii 255/2013 si e in vigoare si in prezent.

Ca atare, in mod neindoielnic, legiuitorul a acordat presedintelui si vicepresedintelui ICCJ atributul de a conduce completele de 5 judecatori NUMAI atunci cand acestia participau la judecata.

Participarea la judecata a membrilor din conducerea ICCJ nu poate fi insa facuta in mod samavolnic, in functie de vointa discretionara a acestora, ci trebuie facuta tot in conditiile prevazute de lege, adica, in cazul completelor de 5 judecatori, prin tragere la sorti.

O interpretare contrara ar echivala cu posibilitatea acestor persoane numite politic in functii administrative in conducerea ICCJ de a intra cand doresc in compunerea oricaror complete, lucru care s-a si intamplat, cu incalcarea principiului legalitatii compunerii completului de judecata, al repartizarii aleatorii si al continuitatii completului, principii impuse tot de legiuitor si fundamentale pentru un proces echitabil.

Inalta Curte de Casatie si Justitie si-a asumat insa, cu de la sine putere, rolul de legiuitor pozitiv, decizand sa acorde acestor persoane, numite politic in functii administrative de conducere, rolul de membri de drept in compunerea completelor de 5 judecatori, incalcand astfel regula stabilita de legiuitori, prin Legea 255/2013, ca membrii acestor complete sa fie numiti, fara exceptie, prin "tragere la sorti".

Astfel, intr-un prim pas, prin Hotararea nr. 3/2014, Inalta Curte si-a modificat Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie in ceea ce priveste atributiile Presedinteleui si Vicepresedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

In ceea ce priveste compunerea completelor de 5 judecatori, prevazute de art. 32 din Legea 304/2004, prin modificarea adusa regulamentului, ICCJ si-a prevazut urmatoarele:

Art. 8. - (1) Presedintele exercita urmatoarele atributii privind activitatea Sectiilor Unite, a completelor pentru solutionarea recursurilor in interesul legii, a completelor pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, conform Codului de procedura civila, a completelor de 5 judecatori, a sectiilor si a compartimentelor din cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie:
a) conduce activitatea Sectiilor Unite si prezideaza sedintele acestora;
a1) prezideaza completele pentru solutionarea recursurilor in interesul legii, completele pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, in cazul prevazut la art. 520 alin. (8) din Codul de procedura civila si in cazul prevazut la art. 476 alin. (8) din Codul de procedura penala, si completul de 5 judecatori, iar in cadrul sectiilor, orice complet, cand participa la judecata;

Art. 14. - (1) Vicepresedintii Inaltei Curti de Casatie si Justitie exercita atributiile ce revin presedintelui, in lipsa acestuia, conform delegarii de atributii dispuse de presedinte, sau in baza dispozitiei presedintelui.
(2) Vicepresedintii prezideaza, in lipsa presedintelui, completele pentru solutionarea recursurilor in interesul legii, completele pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, in cazul prevazut la art. 520 alin. (8) din Codul de procedura civila si in cazul prevazut la art. 476 alin. (8) din Codul de procedura penala, si Sectiile Unite, precum si completele de 5 judecatori.

Art. 28. - (1) In cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie functioneaza complete de 5 judecatori, cu competenta de judecata prevazuta de lege.
(2) La inceputul fiecarui an, in materie penala se stabilesc complete de 5 judecatori formate numai din judecatori din cadrul Sectiei penale, iar in alte materii decat cea penala se stabilesc doua complete de 5 judecatori formate din judecatori din cadrul Sectiei I civile, Sectiei a II-a civile si Sectiei de contencios administrativ si fiscal.
(3) Numarul completelor de 5 judecatori in materie penala se aproba anual de Colegiul de conducere, la propunerea presedintelui Sectiei penale.
(4) Completele de 5 judecatori sunt prezidate, dupa caz, de presedintele, vicepresedintii, presedintele Sectiei penale sau decanul de varsta.
___________
Art. 28. - a fost modificat prin punctul 8. din Hotarare nr. 3/2014 incepand cu 01.02.2014.

Art. 29. - (1) In scopul stabilirii completelor de 5 judecatori in materie penala, presedintele sau, in lipsa acestuia, unul dintre vicepresedintii Inaltei Curti de Casatie si Justitie desemneaza anual, prin tragere la sorti, in sedinta publica, cate 4 sau, dupa caz, cate 5 judecatori din cadrul Sectiei penale a Inaltei Curti de Casatie si Justitie pentru fiecare complet."

Analizand coroborat aceste prevederi regulamentare, rezulta ca ICCJ nu a stabilit care sunt cazurile in care se trag la sorti 4 judecatori si care sunt cazurile in care se trag la sorti 5 judecatori.

Mai mult, in privinta vicepresedintelui ICCJ se mentioneaza in mod expres ca acesta prezideaza completul de 5 judecatori in lipsa presedintelui, exercitand astfel, de fapt, un atribut al presedintelui si unul propriu.

In ceea ce priveste presedintii de sectie, atributiile acestora sunt reglementate prin art. 30 din Regulament, intre acestea nefigurand insa si conducerea completului de 5 judecatori.

Ca atare, intr-un prim pas, Inalta Curte a adaugat la lege prin propriul regulament de functionare, in sensul aratat mai sus.

In al doilea pas, de punere in aplicare a prevederilor regulamentare, Colegiul de conducere al ICCJ a decis insa chiar mai mult decat permitea Regulamentul, si anume sa numeasca din oficiu atat presedintele, cat si vicepresedintele, ba chiar si sefii de sectii in aceste complete, refuzand astfel aplicarea Legii 255/2013 in litera si spiritul ei.

Astfel, cu titlu de exeplu, amintim ca pentru anul 2016 vicepresedintele ICCJ Iulia Cristina Tarcea a fost desemnata "de drept" sa faca parte din ambele complete de 5 judecatori in materie civila, pe care le-a si condus, in timp ce in materie penala presedinta Livia Stanciu a fost desemnata sa faca parte si sa prezideze completul de 5 judecatori P2, iar vicepresedintele Ionut Matei completul de 5 judecatori P1. [Pentru referinta, a se vedea comunicat ICCJ aici]

Este absurd sa vorbesti despre "repartizare aleatorie", inca si in sistem informatic, cand computerul are de ales intre doua complete de 5 judecatori de civil conduse de aceeasi persoana.

Pentru anul 2018, conform comunicatului dat publicitatii de ICCJ la 10 octombrie 2017 , s-a decis ca cele 4 complete de 5 judecatori sa includa in componenta lor judecatorii cu functii de conducere, dupa cum urmeaza:

"Completul de 5 Judecatori C1 – Civil
Presedinte – Vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie judecator Bogasiu Gabriela Elena

Completul de 5 Judecatori C2 – Civil
Presedinte – Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie judecator Tarcea Iulia Cristina

Completul de 5 Judecatori P1 – Penal
Presedinte – Vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie judecator Dragomir Ilie Iulian

Completul de 5 Judecatori P2 – Penal
Presedinte – Presedintele Sectiei penale judecator Popescu Mirela Sorina
"

Prin urmare, din februarie 2014, de la intrarea in vigoare a Legii 255/2013, prin care s-a modificat art. 32 din Legea 304/2004, completele de 5 judecatori de la Inalta Curte de Casatorie au fost compuse dintr-un "membru de drept" si patru membri desemnati prin tragere la sorti, ceea ce in mod vadit incalca prevederile art. 32 din legea 304/2004, in forma in vigoare la acea data.

Vanzare teren IASI - 75.899 mp

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în locaţia din sat Lunca Cetăţuii, comuna Ciurea, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 75899 mp (7,5899 hectare) şi un număr de 16 clădiri, având preţul de vanzare de 3.281.300 euro. Informații suplimentare tel. 0771103209, -  lucicalcc@gmail.com 

Vanzare Teren IASI - 56.438 mp

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în municipiul Iaşi, str. Aurel Vlaicu nr.87, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 56.438 mp (5,6438 hectare) şi un număr de 19 clădiri cu absolut toate utilitatile, având preţul de vanzare 8.402.420 euro. Pentru terenul de 56438 mp este aprobat un PUZ pentru locuinte colective. Informații suplimentare tel. 0771103209, e-mail -  lucicalcc@gmail.com 

anunturi-->

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:12

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Unde sunt banii Securitatii si cum scapa marii vinovati. Nu exista mare privatizare in Romania fara un securist in poveste
29/12/2019 05:53

 Dupa un scurt moment de recul in 1990, Securitatea s-a repliat si s-a salvat pe toate caile posibile: nu exista mare privatizare in Romania care sa nu aiba undeva in povestea ei o figura importanta din Se ...

VIDEO Au apărut imaginile cu momentul în care Klaus Iohannis e apostrofat, când depune o coroană, la Arcul de Triumf, de Ziua Națională: Nu vă mai bateți joc
03/12/2019 12:10

 Klaus Iohannis a fost tinta unor atacuri verbale, de Ziua Natională, la parada militară de la Arcul de Triumf din Bucuresti! În timp ce depunea o coroană in memoria eroilor, un bărbat a pro ...

Rezultate finale la alegerile prezidentiale: Iohannis - 66,09 %, Dancila - 33,91%
28/11/2019 14:32

 Purtatorul de cuvant al Biroului Electoral Central (BEC), Mircea Preotescu, a anuntat, joi la amiaza, rezultatul final al alegerilor prezidentiale. Astfel, Klaus Iohannis a obtinut 66,09 % din numarul ...

Peste 770.000 de ieşeni, aşteptaţi la vot
23/11/2019 00:00

  * peste 18 milioane de romani cu drept de vot sunt aşteptaţi, maine, la vot, la turul al doilea al alegerilor prezidenţiale * romanii au de ales intre Klaus Iohanis, actualul preşedinte al Romaniei, ...

Dan Lungu: „Voi vota împotriva reciclării analfabetei de tristă amintire”
09/11/2019 00:00

  Alianţa 2020 USR-PLUS locală a semnalat, printr-un eveniment electoral desfăşurat la Iaşi, importanţa participării comunităţii la vot, duminică. Membrii celor două filiale ieşene menţioneaz ...

Hai la vot!
09/11/2019 00:00

  * romanii merg duminică la vot, la alegeri prezidenţiale * in cazul in care niciunul dintre candidaţi nu adună jumătate plus 1 din voturi, raportat la totalul listelor, pe 24 noiembrie 2019 se va o ...

Şi deţinuţii se înghesuie să voteze
09/11/2019 00:00

  * 621 de deţinuţi din Penitenciarul Iaşi şi-au exprimat intenţia de a participa la vot, maine Astfel, duminică, in ziua votării, incepand cu ora 8, cate o echipă formată din cel puţin 2 membr ...

Păcatele candidaţilor la Preşedinţie
08/11/2019 00:00

  * după ce a fost analizată integritatea candidaţilor propuşi de principalele partide pentru alegerile prezidenţiale, s-a constatat că 7 dintre aceştia sunt in zona roşie * sunt prezentate inform ...

  Campania „candidaţilor laşi” /  Iohannis – Dăncilă, finala aşteptată de toată lumea!
07/11/2019 00:00

  * şeful statului se bucură de 38,9% din intenţiile de vot, fiind urmat de Viorica Dăncilă (PSD) - 22,6%, şi de candidatul USR-PLUS, Dan Barna, cu 19,1% Peste 18 milioane de romani sunt aşteptaţ ...

Maricel Popa: „Parlamentarii au trădat voinţa poporului”
06/11/2019 00:00

  * liderul social-democraţilor ieşeni consideră că, „pentru liberali, depesedizarea Romaniei inseamnă concedieri masive in intreg sistemul bugetar, in urma cărora sute de mii de romani şi-ar ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei