Milioane de euro au fost înghiţite de afacerea studiilor de fezabilitate
Dimensiune font:
Directorul CNADNR a anunţat că, în luna octombrie, va fi lansată licitaţia pentru întocmirea documentaţiei tehnice şi a studiilor de fezabilitate aferente tronsonului Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. Acest demers vine la aproximativ 9 ani de la realizarea primelor documente tehnice aferente autostrăzii Est -Vest, care s-au dovedit inutile, fiind aruncate astfel pe apa sâmbetei 2,3 milioane de euro. Ideea acestei autostrăzi a apărut în anul 2006, iar un deceniu mai târziu autorităţile române nu au finalizată nici măcar documentaţia tehnică a acestei investiţii
Autostrada menită să scoată din sărăcie Moldova revine din nou pe agenda reprezentanţilor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) care anunţă cu surle că va lansa, pe SEAP, oferta pentru întocmirea proiectului tehnic şi a studiului de fezabilitate (SF) aferent unui tronson din investiţia himeră Iaşi - Târgu Mureş. „Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, sectorul de autostradă dinspre nordul Moldovei, va fi lansat în octombrie în licitaţie pentru SF, proiect tehnic şi autorizaţie de construcţie. Moldova va fi câştigătoarea acestei sesiuni. Nu există nici un impediment să lansăm ceva care să nu ţină de companie”, a declarat Cătălin Homor, șeful CNADNR.
Pentru a explica întârzierea acestor licitaţii, şeful de la drumuri vine cu o declaraţie de-a dreptul jenantă, în condiţiile în care Compania anunţa la începutul lui 2015 că va lansa licitaţiile la data de 15 ianuarie, după care s-a comunicat faptul că selecţia de oferte pentru revizuirea documentaţiei tehnice la cele trei tronsoane din Iaşi - Târgu Mureş a fost amânată pentru 4 februarie. Nici acest termen nu a fost cu noroc, Honor susţinând că „a intervenit un decalaj în privinţa documentelor”. La aproape un an de atunci, locuitorii regiunii sunt anunţaţi că rezultatele noii documentaţii vor influenţa decizia autorităţilor de a merge mai departe pe varianta autostrăzii sau dacă tronsonul se va transforma în drum expres, având ruta Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău - Paşcani.
Citeşte şi Chirica preia frâiele PSD Iaşi
Milioane de euro făcute praf
Deşi în acest moment CNADNR se află la stadiul de contractare a unei asocieri de firme care să realizeze documentaţia tehnică a autostrăzii, trebuie reamintit că această procedură a mai fost făcută o dată, pe banii românilor, însă de mântuială. „Studiul de fezabilitate terminat în 2012 s-a blocat la Ministerul de Finanţe, dat fiind că prevedea, pentru 311 km de autostradă, suma de 8,9 miliarde de euro cu TVA”, explica la începutul lui 2015 Nicolae Boţu, consilierul fostului ministru al Transporturilor, Ioan Rus. Cu o nonşalanţă de neînchipuit, delegatul bucureştean recunoştea că vechiul studiu „a fost făcut pe genunchi”, această bătaie de joc fiind plătită cu suma de 2,3 milioane de euro. Deşi normal ar fi ca toate erorile să se plătească, nimeni nu şi-a pus problema cum vor fi recuperaţi aceşti bani aruncaţi pe apa sâmbetei. Între timp, s-a luat în calcul faptul că refacerea documentaţiei tehnice pentru tronsonul de autostradă care să lege Estul ţării de Vest va costa 23 de milioane de euro.
Citeşte şi Oajdea îşi încearcă norocul cu PRU EXCLUSIV
Afaceri pe spinarea românilor
Anunţul făcut de şeful CNADNR cu privire la licitaţia pentru contractarea documentaţiei tehnice aferente tronsonului Târgu Neamţ – Iaşi - Ungheni stârneşte frustrarea parlamentarilor de Iaşi care nu au uitat de banii pierduţi în urma cu câţiva ani pe nişte hârtii care s-au dovedit a fi inutile. „Anunţul că se va lansa această licitaţie nu a uimit pe nimeni, pentru simplul fapt că această etapă a fost prevăzută în buget. Este foarte bine că se mişcă ceva, însă ne vom lua o piatră de pe inimă atunci când vom vedea contractul de execuţii”, a declarat senatoarea PNL Mihaela Popa, atrăgând atenţia asupra faptului că în România studiile de fezabilitate s-au transformat într-o metodă de tocat bani. „Nu trebuie uitat faptul că noi mai avem un rând de astfel de documente, care au costat bani şi care sunt inutile. Cred că ar trebui să fie modificată legea, de Parlament sau prin ordonanţă de Guvern, astfel încât să nu se mai poată face studii de fezabilitate fără să ai aprobarea respectivului proiect”, declară liberala, precizând că o astfel de modificare legislativă ar trebui aplicată de la investiţiile mici din mediul rural până la acele lucrări majore pentru ţara noastră. Observaţiile senatoarei sunt susţinute până la un punct de faptul că, în mediul rural cu precădere, primarii îşi lasă moştenire, de la un mandat la altul, zeci de studii de fezabilitate prăfuite, care se dovedesc o risipă de bani datorită faptului că nu mai ajung niciodată să fie implementate.
Într-o manieră similară gândeşte şi peseditul Sorin Lazăr, care este de părere că în noile studii de fezabilitate pentru autostradă ar trebui incluse „lucrările bune” care s-au realizat în urma primei licitaţii. „Nu trebuie să dăm uitării în totalitate tot ce s-a făcut, deoarece au fost executate anumite lucrări. Ca de exemplu, în primul SF s-a hotărât traseul autostrăzii şi s-au făcut analize, astfel încât tronsonul de drum să nu se intersecteze cu magistrale de gaz sau apă. Aceste informaţii trebuie fructificate, deoarece ele reprezintă bani investiţi”, a declarat Lazăr. Parlamentarul a mai precizat că în momentul în care a aflat de noua licitaţie pentru tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi - Ungheni, l-a sunat pe colegul său de breaslă, Daniel Butunoi, membru în Comisia de Transport, însă acesta a ridicat din umeri, precizând că nu se ştie nimic despre acest demers. „Nu s-a mai discutat nimic nici despre această autostradă, nici despre Masterplan. Noi am tot făcut solicitări şi către premier şi către noul ministru, dar schimbările acestea de la Transporturi îngreunează şi mai tare investiţiile. Dacă e să mă iau după promisiunile făcute de Costescu, acesta ar fi trebui să prezinte Masterplanul în Parlament de la mijlocul lunii martie şi aşa nu am fi stat cu teamă că viitorii miniştri vor schimba ordinea de realizare a investiţiilor în infrastructura rutieră”, declară senatorul de Galaţi Daniel Butunoi.
Potrivit lui Butunoi, proiectul autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş a bătut pasul pe loc din cauza schimbărilor mult prea dese din Ministerul Transportului şi a faptului că această investiţie nu a avut continuitate de la un membru al Executivului la altul. „Deşi a fost şi PNL şi PSD la Guvernare, niciun ministru nu a continuat ceea ce a început predecesorul său. Ceea ce a făcut Fenechiu nu i-a plăcut lui Şova, ceea ce a făcut Şova nu i-a plăcut lui Matache şi tot aşa... ”, conchide gălăţeanul.
Concluzionând, de 10 ani de când a fost lansată pentru prima dată ideea autostrăzii, s-a realizat un studiu de fezabilitate inutil, s-au făcut zeci de întâlniri cu delegaţi de la Bucureşti la fel de inutile şi s-au strâns semnături de la parlamentari, toate aceste demersuri fiind exact frecţie la picior de lemn!
Anca BURNICHE
* * *
14 miniştri, 0 rezultate
Din 2006 până în prezent s-au perindat pe la Ministerul Transporturilor: Radu Berceanu, Ludovic Orban, Radu Berceanu din nou, Anca Boagiu, Alexandru Nazare, Ovidiu Silaghi, Relu Fenechiu, Victor Ponta, Ramona Mănescu, Dan Şova, Ioan Rus, Iulian Matache, Dan Marian Costescu şi Sorin Buşe.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau