Primarul Miroslavei nu renunţă la „drumul morţii”!
Dimensiune font:
Ministerul Transporturilor nu găseşte justificată finanţarea unor bariere în dreptul trecerii la nivel cu calea ferată de la Uricani, zonă în care şi-au pierdut viaţa 11 persoane într-un singur accident rutier. De asemenea, autorităţile centrale recomandă dezafectarea DC 25, însă primarul comunei Miroslava, Dan Niţă, refuză cu desăvârşire să ia în calcul această variantă. Până la implementarea unor noi măsuri care să restricţioneze pentru totdeauna circulaţia pe acel tronson, „drumul morţii” are prioritate pentru cei care vor să meargă pe el
Trecerea la nivel cu calea ferată din zona Uricani rămâne în continuare un pericol pentru toţi participanţii la trafic. Deşi autorităţile judeţene au solicitat, la sfârşitul anului trecut, sprijinul Ministerului Transporturilor (MT) pentru montarea unei bariere pe drumul comunal 25, care leagă Uricaniul de Iaşi, răspunsul a fost unul nefavorabil, responsabilitatea fiind pasată către altcineva. „S-a solicitat la MT alocări de fonduri pentru realizarea şi amplasarea unei bariere în acel punct indicat de Poliţia Rutieră Iaşi şi aprobat în Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, ca fiind unul critic”, a declarat Dan Cârlan, prefectul judeţului Iaşului. Cu toate acestea, răspunsul autorităţilor centrale nu a fost unul îmbucurător, aceştia din urmă considerând că „drumul morţii”, aşa cum este cunoscut de ieşeni, trebuie închis. „Potrivit MT, acea cale de circulaţie este considerată inadecvată. În mod normal, circulaţia trebuie să se facă pe pasajul peste calea ferată de pe şoseaua de centură a Iaşului. În aceste condiţii, nu mai este justificată păstrarea acelei artere de circulaţie”, explică Cârlan.
Citeşte şi Se caută soluţii pentru „berierele morţii”
Primăria Miroslava, responsabilă de tragediile de pe DC 25
Chiar dacă reprezentanţii MT nu acceptă să finanţeze noua barieră de la Uricani, aceştia mai dau însă o soluţie. „Această modernizare se poate realiza în condiţiile în care autorităţile locale (reprezentanţii comunei Miroslava-n.r.) vor identifica resursele financiare şi vor suporta costurile pentru proiectare, achiziţionare şi montarea acestor instalaţii”, se arată într-un răspuns remis de MT. Potrivit legislaţiei în vigoare, SR 1244/1-1996 art.2.1., „înfiinţarea de noi treceri la nivel, modificarea sau reamplasarea trecerilor la nivel existente se face la cererea scrisă a solicitantului, agent economic, autoritate locală, persoană particulară, cu acordul organelor care administrează căile de comunicaţii feroviare şi rutiere, unităţilor de Poliţie care răspund de siguranţa circulaţiei rutiere, Direcţiei de Arhitectură şi Sistematizare a Teritoriului şi organelor de administraţie publică locală. Organele care administrează căile de comunicaţii feroviare şi rutiere răspund de verificarea condiţiilor tehnice referitoare la siguranţa circulaţiei la trecerea la nivel cu calea ferată, iar beneficiarul suportă cheltuielile”.
Doi piloni în calea morţii
Deşi MT a arătat clar că folosirea DC 25 nu este justificată pentru a fi cale de acces către Iaşi, fiind sugerată blocarea acestuia, autorităţile locale din Miroslava refuză categoric acest lucru. „Primăria nu acceptă dezafectarea acestui drum, susţinând că a făcut obiectul unei asfaltări realizate pe fonduri europene şi au perioada de observaţie de cinci ani de zile după executarea proiectului, în care tronsonul trebuie să figureze ca fiind funcţional”, explică prefectul de Iaşi, Dan Cârlan.
Cu toate acestea, explicaţia autorităţilor din Miroslava pare cusută cu aţă albă, dat fiind că lucrările la acest tronson au fost încheiate în anul 2008, ceea ce înseamnă că perioada de control a Comisiei Europene, de cinci ani, a trecut. Mai mult, primarul comunei susţine că acel drum nu va fi închis niciodată. „Nu am băgat mai bine de un milion de lei în acel drum ca să-l închid. Mai mult, eu nu voi face niciodată barieră în acea zonă. Am făcut deja prea mult că am amplasat indicatoare, limitatoare de viteză şi piloni”, explică primarul comunei Miroslava, Dan Niţă.
Pericol de morte şi în alte zone ale judeţului
Autorităţile judeţene nu au cerut sprijin de la MT pentru amplasarea unei bariere doar în zona Uricani, ci au fost trecute în revistă şi trecerile la nivel cu calea ferată din Leţcani, Podu Iloaiei, Scânteia, Ciurea, Piciorul Lupului şi Stolniceni-Prăjescu. Şi în aceste cazuri reprezentanţii MT au considerat că „dotările din aceste zone corespund tehnic”. Pentru a fi mai credibili, aceştia au amintit şi de un proiect al Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR” S.A, pentru care s-a obţinut cofinanţare externă şi prin care se doreşte modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată. Potrivit reprezentanţilor ministerului, în acest proiect vor fi incluse trecerea de la Scânteia, unde va fi instalat un sistem de semnalizare automată cu patru semibariere, trecerea de la Ciurea, unde vor fi instalate două semibariere, trecerea la nivel cu calea ferată aflată între Iaşi şi Leţcani, care în acest moment este prevăzută cu două semibariere, urmând să fie amplasate patru, cât şi trecerea dintre Mirceşti şi Muncel, unde urmează să fie amplasate două semibariere. Astfel, MT se spală pe mâini, pasând toate investiţiile în infrastructură în seama CFR şi a autorităţilor locale.
* * *
11
acesta este numărul persoanelor care şi-au pierdut viaţa într-un singur accident rutier pe „drumul morţii”, în dreptul trecerii la nivel cu calea ferată
* * *
„În cazul în care s-ar instala sistemele acestea, s-ar reduce foarte mult riscul accidentelor rutiere. Până atunci noi supraveghem permanent zona şi acţionăm în acestă cauza cu efective ale poliţiei, pentru a evita posibilele accidente”- comisar-şef Liviu Zamfirescu, şef Poliţia Rutieră Iaşi
* * *
1.332.680 de lei,
aceasta este suma care s-a cheltuit la reabilitarea DC 25, fondurile fiind accesate prin SAPARD, iar lucrarea fiind încheiată în anul 2008
* * *
„Facem precizarea că autorităţile locale din comuna Miroslava, în calitate de proprietar al drumului, întrucât s-a opus desfiinţării pasajului rutier, considerând DC 25 de utilitate pentru proprietarii de terenuri din zonă, s-au angajat să continue seria de măsuri pentru reducerea riscurilor de producere a altor accidente, ca de exemplu camere video şi să includă în bugetul Primăriei Miroslava pentru 2014 fondurile necesare pentru dotarea trecerii la nivel cu instalaţii de semnalizare automată de tip SAT sau BAT, valoare investiţiilor fiind de circa 60.000 de lei”- Oana Brânzan, şef serviciu Comunicare CFR S.A.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau