u mai sunt bani nici măcar pentru un simplu pod peste Prut!
Dimensiune font:
Cu ocazia sărbătoririi a o sută de ani de la unirea Basarabiei cu România, deputatul ieşean PSD Vasile Axinte a adresat o serie de întrebări ministrului Transporturilor, Lucian Şova, privind Podul peste Prut de la Fălciu – Cantemir.
Deputatul ieşean susţine că, deşi despre importanţa şi necesitatea reconstruirii podurilor de peste Prut se discută de ani de zile - autorităţile de pe ambele maluri ale Prutului încheind deja diferite acorduri şi au dat asigurări că, în curând, proiectele vor fi realizate, nu s-a făcut nimic. „Acum aproape un secol, pe râul care desparte astăzi două state au fost 27 de poduri. Astăzi, la Prut există nouă poduri, dintre care şase rutiere – Lipcani – Rădăuţi - Prut, Costeşti - Stânca, Sculeni - Sculeni, Leuşeni - Albiţa, Cahul - Oancea, Giurgiuleşti - Galaţi, şi trei feroviare – Ungheni - Iaşi, Stoianovca - Fălciu şi Giurgiuleşti - Galaţi. Înainte, pe teritoriul comunei Fălciu, din judeţul Vaslui, au existat două poduri peste râul Prut, care făceau legătura cu Basarabia. Unul dintre poduri, cel rutier, din comuna Fălciu, a fost distrus la sfârşitul războiului şi nu a mai fost refăcut nici astăzi. Iar pe podul feroviar Stoianovca-Fălciu, punct de frontieră, care era folosit în timpul comunismului pentru transporturile de produse alimentare către fostul URSS, nu mai trec de aproape 8 ani trenuri. Asta deşi Ministerul Transporturilor a cheltuit peste opt milioane de lei pentru modernizarea staţiei CFR de la Fălciu, Vaslui”, a declarat deputatul Vasile Axinte.
„Guvernul României nu are bani pentru a construi un nou pod peste Prut”
Parlamentarul ieşean susţine că, astăzi, podul de la Fălciu nu mai este folosit în niciun fel, deşi ar ajuta la reducerea distanţelor de acces dintre cele două ţări, iar trecerea în Republica Moldova nu mai este posibilă decât prin punctele de trecere a frontierei de la Albiţa si Oancea, ambele situate la aproximativ 60 de kilometri distanţă de comuna Fălciu. „Primarul comunei Fălciu a solicitat ajutor de la Guvern pentru găsirea fondurilor necesare construcţiei unui nou pod. Însă răspunsul primit a fost acela că Guvernul României nu are bani pentru a construi un nou pod peste Prut. Mai mult, în urmă cu patru ani, a existat o propunere pentru realizarea la Fălciu a unui centru de transport intermodal, care includea construcţia unui pod rutier şi reabilitarea vechiului pod feroviar. Numai că, mai apoi, proiectul nu a fost inclus în portofoliul de proiecte analizat ulterior de grupul de lucru comun româno-moldovenesc. Asta deşi construirea unui nou pod, alături de vechiul pod de fier, e un proiect absolut necesar. Cetăţenii moldoveni care vin dinspre Chişinău ar face mult mai puţini kilometri până la Bucuresti, de exemplu, faţă de situaţia de acum. Dar şi românii care vor să ajungă în Republica Moldova ar fi scutiţi de kilometrii în plus. Realizarea acestui proiect este mult aşteptată mai ales de către locuitorii raionului Cantemir, dar şi ai celor din raioanele vecine. Şi asta pentru că, reluarea traficului de mărfuri şi pasageri peste Prut ar facilita creşterea nivelului economiei din toată regiunea”, este de părere deputatul Vasile Axinte.
Cum interconectarea infrastructurii feroviare şi rutiere între România şi Republica Moldova are o importanţă strategică şi vitală, parlamentarul ieşean doreşte să afle dacă, în viitorul apropiat, autorităţile române au în plan construcţia unui nou pod, alături de cel feroviar existent. Mai mult, acesta doreşte să afle cum se face că nu s-au concretizat atâtea şi atâtea proiecte anterioare pentru reabilitarea vechiului pod feroviar, dar şi pentru modernizarea căii de acces în comuna Fălciu şi dacă au mai existat, în ultima perioadă întâlniri cu reprezentanţii din Republica Moldova pentru a se discuta această chestiune. Mircea RĂUŢU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau