Un sfert de veac de impotenţă politică
Dimensiune font:
În ritmul actual, autostrada Est - Vest şi spitalul regional vor fi gata în anul 2064 * timp de 25 de ani, clasa politică locală a reuşit să pornească un singur proiect vital pentru dezvoltarea Iaşului - aeroportul internaţional * celelalte două iniţiative au rămas încă la stadiul de intenţie şi hârtii fluturate cu ocazia fiecărei campanii electorale * principalul obstacol în realizarea proiectelor, în afara unor interese pecuniare, constă în incapabilitatea politicienilor de a se aşeza la aceeaşi masă * în alte oraşe din ţară, proiecte asemănătoare au fost urnite în urma unor înţelegeri transpartinice * la Iaşi, interesul politicienilor e mai presus decât cel al comunităţii care i-a ales în poziţii cheie de decizie * cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei” vă prezintă stadiul actual al celor trei proiecte asumate la unison de clasa politică locală
Doar unul dintre cele trei proiecte vitale asumate de întreaga clasă politică ieşeană se află în implementare. În campania electorală din 2012, politicienii au promis electoratului modernizarea Aeroportului Internaţional, realizarea autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş şi construirea Spitalului Regional de Urgenţe. Aceleaşi proiecte au fost pe agenda politicienilor din ultimii 25 de ani.
Aeroportul Internaţional Iaşi
Lucrările de modernizare a aerogării ieşene au demarat în data de 7 august 2013 cu finanţare asigurată de la bugetul judeţului. Investiţia a fost blocată timp de cel puţin şase ani, factorii politici nereuşind să se pună de acord cu modul de implementare. Odată cu apariţia USL (2011), în Consiliul Judeţean (CJ), s-au creat două poluri de putere care au susţinut variante de modernizare distincte. USL a vrut pistă nouă, iar Constatin Simirad şi PDL o „cârpeală” a celei existente. Situaţia a fost deblocată după alegerile locale din 2012, plenul CJ votând în unanimitate (USL, PPDD şi PDL) alocarea unei sume de 220 milioane lei pentru modernizarea obiectivului, cu realizarea unei noi piste de 2.400 m. Din august 2013, lucrările la pistă au mers într-un ritm alert şi s-a ajuns la situaţia în care acestea vor fi finalizate cu nouă luni mai devreme. Pista flexibilă (asfaltică) de 2.400 m va fi funcţională din luna noiembrie 2014. Însă, pe 21 august 2014, CJ pregăteşte o inaugurare parţială pentru 1.800 m cu intenţia de a marca mutarea traficului aerian de pe pista veche (betonată) pe cea nouă. Între timp, aeroportul a devenit o miză politică, în încercarea liderilor PNL şi PSD de a-şi crea un plus de imagine, în contextul în care USL s-a rupt în februarie 2014. Cert este că, deocamdată, proiectul aeroportului are şanse mari să fie dus la bun sfârşit, fiind cea mai importantă investiţie făcută la Iaşi de autorităţile judeţene în ultimii 25 de ani.
Spitalul Regional de Urgenţe
Un alt proiect important pentru Iaşi este construirea unui spital regional de urgenţe. Pentru prima dată de după anul 1990, obiectivul ar putea avea asigurată finanţare. „În Acordul de Parteneriat pentru perioada 2014 - 2020, la obiectivele infrastructurii de sănătate şi sociale cuprinse în cadrul Obiectivului Tematic 9 - Promovarea incluziunii sociale şi combaterea sărăciei, figurează construirea a trei spitale regionale de urgenţe, unul dintre acestea fiind Spitalul Regional de Urgenţă Iaşi”, se arată într-o adresă a Ministerului Sănătăţii. Acordul cu Uniunea Europeană va fi semnat cel târziu în luna septembrie şi, ulterior, vor fi lansate sesiunile de depunere a proiectelor. În primă instanţă, autorităţile trebuie să actualizeze studiul de fezabilitate realizat acum şapte ani. Într-un scenariu optimist, până la sfârşitul anului 2015, ar putea fi accesată finanţarea şi pornite licitaţiile, iar pe parcursul anului 2016 ar putea fi demarate lucrările de execuţie, ultimul amplasament stabilit fiind în zona din spatele fabricii Antibiotice. Până în prezent, proiectului spitalului nu a fost implementat întrucât nu a fost identificată o sursă de finanţare. În schimb, spitalul a fost una din mizele electorale importante ale ultimilor zece ani.
Autostrada Iaşi - Târgu Neamţ - Târgu Mureş
Cel mai puţin avansat este proiectul construirii unei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania. Un prim pas concret a fost făcut prin realizarea unui studiu de fezabilitate în urmă cu cinci ani, documentaţie expirată între timp. Însă, studiul estima o sumă de aproape 30 milioane euro/km, costuri imposibil de acoperit. În prezent, s-au pornit procedurile pentru revizuirea documentaţiei, dar licitaţiile sunt suspendate în urma unor contestaţii înaintate de potenţiali ofertanţi. Entuziasmul electoral al unor lideri politici locali a dus inclusiv la declaraţii potrivit cărora „lucrările vor demara în anul 2014”. În cel mai optimist scenariu, prima lopată ar putea fi dată la orizontul anului 2016, astfel că autostrada va continua să fie, pentru încă cel puţin doi ani, un subiect de dezbatere electorală. Actuala guvernare a arătat că finanţarea ar putea fi asigurată din fonduri europene, dar banii disponibili pe axele de finanţare nu sunt îndeajuns. În acelaşi timp, una din promisiuni era că banii încasaţi în urma accizei de 7% pe carburanţi vor fi direcţionaţi către autostradă, însă, ultimele evoluţii din mediul politic arată că fondurile vor acoperi deficitul din fondul de pensii.
Un proiect realizat parţial este şoseaua de centură. În peste patru ani au fost construiţi 14 km cu peste 225 milioane lei. Garanţia lucrărilor expiră la sfârşitul acestui an, iar şoseaua prezintă deja defecţiuni semnificative. În prezent, nu există fonduri pentru continuarea lucrărilor
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau