Adrenalină, viteză şi profesionalism

default

Dimensiune font:

| 08-09-2015 05:15

Pasionaţi de maşini încă de la vârste fragede, piloţii şi copiloţii de raliuri muncesc zeci de ore pentru a face adevărate spectacole în timpul curselor. Începând să prindă tot mai bine şi la publicul român, raliul se numără printre cele mai costisitoare sporturi, maşinile special concepute pentru competiţii şi echipamentele ajungând să coste o avere. Cu toate acestea, odată intrată în sânge, pasiunea pentru raliuri creşte odată cu numărul competiţiilor câştigate. Raliului Iaşului, ce va începe joi, 10 septembrie, va aduce la start şi echipa formată din pilotul Dacian Dicu, însoţit de copilotul Ioana Stan, cei doi fiind nerăbdători să se bucure de o nouă cursă

Pilotatul unui autovehicul, o activitate ce la primă vedere pare a fi banală astăzi, ascunde senzaţii nebănuite, dacă este practicat cu profesionalism, pe un traseu special amenajat. Transformând fiecare cursă într-un cocktail de adrenalină şi viteză, piloţii de raliuri, adevăraţii amfitrioni ai concursurilor de maşini, ascund în spatele spectacolelor oferite zeci de ore de muncă, mii de euro investite în echipament şi, nu în ultimul rând, pasiune. „Cred că m-am născut cu dragostea pentru maşini. Am făcut o facultate de inginerie auto, am reparat maşini patru ani... iar din 1999 până în 2007 am avut ocazia să fiu reprezentantul sponsorilor în raliuri, ocazie cu care am intrat în această lume. Pentru că a fost vorba de o reală pasiune, am participat la câteva sute de curse. Pilot, copilot, fotograf, mecanic, spălător de maşini, spectator... am făcut orice... să rămân în acest univers!”, explică pilotul de raliuri Dacian Dicu.


Deşi miturile urbane promovează ideea că pilotul de raliu trebuie să fie mânat în cursă de adrenalină şi curaj, Dacian încearcă să demonteze ideile preconcepute despre acest sport, fiind de părere că luciditatea şi antrenamentul serios sunt cheia reuşitei. „Raliurile nu sunt pentru cei boemi! Renunţi la timpul liber, pentru că eşti pe drumuri, te pregăteşti intens şi cheltui foarte mulţi bani, motiv pentru care acest sport este strâns legat de bunăvoinţa sponsorilor”, explică Dacian. Mai mult, raliul oferă o lecţie reală despre ceea ce înseamnă munca în echipă, deoarece fiecare pilot este însoţit în permanenţă de un copilot, în care acesta îşi pune toată încrederea, antrenându-se ore în şir împreună. „Eu sunt navigaţia umană în timpul raliului. Practic, rolul copilotului este acela de a da informaţii despre traseul parcurs. Înainte de concurs sunt alocate două zile pentru recunoaşterea probelor, timp în care eu scriu ceea ce-mi dictează pilotul despre traseu, deoarece îl parcurgem de mai multe ori. A doua oară se merge după dictare, iar a treia oară se merge după notiţele luate de copilot, eventual se mai fac mici corecturi”, explică cu entuziasm tânăra Ioan Stan, copilot debutant în lumea raliurilor.


Fără sponsori, raliul nu există

Pilotul Dacian Dicu şi copilotul Ioana Stan vor face echipă pentru Raliul Iaşului, ce va debuta joi, 10 septembrie. Cei doi susţin la unison că au încredere deplină unul în celălalt şi îşi doresc de la acest concurs o reuşită. „În anul 2007 am participat la Rally Sprint, care s-a făcut la Iaşi după 10 ani, în 2008 am mers la Braşov, la o etapă de macadam, unde am fost obligaţi să abandonăm pentru că s-a rupt direcţia şi nu am riscat să mergem mai departe, în 2009 la Botoşani, după care a venit o perioadă de pauză. Anul acesta încercăm să facem Raliul Iaşului şi poate şi cursa de la Harghita, în funcţie de buget, iar la anul ne propunem să facem un program complet, dacă reprezentanţii Aeroportului Internaţional Iaşi vor fi în continuare alături de noi”, explică Dacian, precizând că acest sport nu are viaţă fără sponsori, datorită costurilor mult prea mari.
Practic, o etapă de raliu, parcursă în mod normal, fără accidente care să avarieze caroseria maşinii de curse, costă între 1.500 şi 2.500 de euro, la această valoare adăugându-se şi echipamentul, care costă alte 2.000 de euro. „Este un sport extrem de scump, un kilometru de probă specială de parcurs cu maşina de curse costă între 10 şi 170 de euro. Practic, Loganul cu care ne pregătim noi este plătit la kilometru de probă specială şi constă în jur de 1. 500 de euro, fără a mai pune aici preţul cauciucurilor şi al combustibilului. Mai mult, maşina de curse, dacă nu este folosită cum trebuie, se strică, iar o cutie de viteze costă 2.500 de euro, o suspensie costă 2.000 de euro...”, explică Dacian, arătând cât de importanţi sunt sponsorii.


Ce se ascunde sub capotă?
Colorate şi zgomotoase, maşinile de raliuri sunt special create pentru curse, îndeplinind în primul rând o serie de măsuri de siguranţă. „Spre deosebire de maşina care merge pe stradă, cea de raliu este foarte bine întărită, având rollbar (sistem de protecţie din bare metalice, menit să protejeze pasagerii în caz de accident, ce nu permite caroseriei să se contorsioneze-n.r.), scaune de carbon, o instalaţie de stingere automată, o instalaţie automată de întrerupere a curentului, pentru situaţiile în care te răstorni şi curge combustibil, evitând astfel pericolul unui incendiu... centurile se prind în şase puncte... Maşina este mult mai uşoară, pentru că nu are banchete greoaie, uneori nici bord”, explică pilotul Dacian Dicu.
O altă caracteristică reprezentativă pentru maşina de curse este dată de dimensiunile rezervorului, în care intră maxim de 40 de litri de combustibil, ce ajunge pentru una sau două probe. În comparaţie cu autovehiculele de stradă, cele pentru raliu consumă de cinci ori mai mult. „Ca putere, diferenţa dintre un motor de stradă şi unul de curse nu este foarte mare, deosebirea ţine însă de electronica motorului, care este setat să meargă la o altă turaţie, scăzând astfel fiabilitatea”, punctează Dicu.
În ceea ce priveşte echipamentul, conform cerinţelor FIA, pilotul şi copilotul trebuie să fie dotat cu şosete, ghete, maletă, izmene, toate fiind realizate dintr-un material ignifug, salopetă, cagulă, cască şi mănuşi. Deşi toate acestea sunt foarte uşoare, problematică este temperatura resimţită într-un astfel de echipament. „În interiorul maşinii resimţi 60-70 de grade. În 2007, când am participat la raliu, dimineaţa m-am cântărit acasă şi aveam 97 de kilograme, iar seara aveam 93, după ce am băut şase litri de apă. Practic, te deshidratezi foarte tare!”, povesteşte pilotul despre unul din dezavantajele acestui sport.
Pilotul Dacian Dicu şi copilotul Ioana Stan vor face echipă la Raliul Iaşului, eveniment ce va începe joi, 10 septembrie.


* * *
Diferenţa dintre conducerea pe stradă, conducerea pe circuit şi conducerea pe macadam este enormă. În primul rând este vorba despre spaţiile de frânare şi accelerare care diferă, despre vitezele pe care le dezvoltăm şi, cel mai important, despre siguranţă. Noi mergem în centuri, echipament, iar maşina este dotată cu un sisteme de siguranţă. Eu când pilotez maşina de curse nu ţin cont decât de ceas, pentru că nu mă întâlnesc cu nimeni pe traseu. Pe stradă, nu avem securitatea dintr-o maşină de curse şi-i avem pe ceilalţi în jurul nostru. Practic, cei care spun că noi, la curse, suntem nebuni, greşesc. Noi suntem profesionişti, nebuni sunt cei care fac din şosele propriile lor trasee de raliu, punând vieţile celor din jur în pericol!”- Dacian Dicu, pilot raliuri

* * *
Dacă eşti pasionat de maşini, de raliu, nu te va deranja nici praful, nici oboseala, nici căldura. Te vei bucura de fiecare cursă!”- Ioana Stan, copilot

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Marketing la graniţa cu înşelătoria
26/12/2022 17:00

De bună seamă, nu există vreun muşteriu al hiper-supermarketurilor care să nu fi fost măcar o dată intrigat că socoteala de la raft nu-i deloc aceeaşi cu aia de la casă. Cei mai mulţi inghit găluşc ...

Urari si obiceiuri de Craciun de pe diferite meridiane
26/12/2022 13:21

In trecut, n-a existat la noi o urare specifica sarbatorilor Craciunului, iar oamenii isi urau pur si simplu "La multi ani!", contopind poate sensurile Craciunului cu cele ale Anului Nou, sau foloseau ...

Delicii culinare după reţete vechi
16/12/2022 17:20

Transformate după gust şi preferinţă, bucatele gătite in stil romanesc sunt o parte a culturii şi tradiţiilor noastre. Am preluat de la maeştri străini foarte multe preparate, la fel cum şi alţii le- ...

Narghileaua și istoria fumatului social
16/12/2022 14:14

  Fumatul ca ritual  Indiferent de motivele pentru care alegem să fumăm, putem cădea de acord că fumatul este un interludiu, un moment al nostru in mijlocul agitatiei cotidiene. Este un ritual p ...

Pledoaria unui avocat pentru artă FOTO
16/12/2022 12:40

 Aţi intalnit, pe culoarele instanţelor, avocaţi in varstă mergand greoi ori in baston, cărand o servietă veche, tocită, din piele, aţi văzut ce lucire au in priviri? Li s-a strans acolo, in ochi, ...

Izvorul cu apă vie din Nicolina FOTO
18/05/2019 14:55

Aflată intr-unul dintre cartierele Iaşului, Staţiunea Balneară „Nicolina”, parte a Societăţii de Tratament Balnear şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, satisface cele mai exigente norme p ...

Un puzzle care continuă să fascineze umanitatea: Civilizaţia Cucuteni
09/09/2017 05:30

Moldova şi-a caştigat de-a lungul timpului renumele de loc incărcat de istorie, artă şi frumos, insă puţine sunt momentele in care specialiştii au avut ocazia să-şi indrepte privirile spre bogăţiile ...

Preţul studenţiei
20/08/2017 12:00

 Cu o ofertă universitară bogată şi diversificată, dar şi cu multe alte oportunităţi, Iaşul găzduieşte anual zeci de mii de studenţi veniţi de prin toate părţile ţării, dar mai ales din ju ...

Secretele „Şcolii Moldoveneşti de Cafea”
29/07/2017 10:32

Aglomeraţie urbană, oameni care sunt intr-un du-te - vino continuu, dar un singur gand: visul la pauză. Cei mai mulţi dintre ei se opresc din tot ceea ce fac şi au un moment de respiro. Se numeşte „ ...

Eroii tăcuţi din „labirintul suferinţei” FOTO
13/05/2017 05:35

Mii de oameni din Romania suferă de cancer. Mulţi dintre ei, mai in varstă, nici nu ştiu ce au sau nici nu li se spune. Trăiesc mai mult prin spitale, acolo luptă să trăiască, sau unde, alteori, se pie ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei