1reportaj

Dimensiune font:

Copiii „adoptaţi“ în lumea artei FOTO

| 24-06-2017 05:45

Talentul nu are vârstă, iar acest lucru este dovedit la fiecare spectacol în care, pe scena Teatrului Naţional din Iaşi îşi face apariţia Corul Juniorii Operei. Sub bagheta magică a Ralucăi Zaharia, cei 55 de copii intră în lumea celebrelor arii, prin vocile lor cristaline realizând o punte între personaj şi realitate 

Zumzetul spectatorilor care aşteaptă nerăbdători ridicarea cortinei, lumina care se stinge încet, primele acorduri ale instrumentelor dau naştere unui val de emoţie care ne invadează inimile şi ne alină dorinţa de artă, de frumos. Acesta este preambulul oricărui spectacol al Operei Naţionale Române din Iaşi, dar dincolo de catifeaua greoaie care separă două lumi, pe cea a privitorilor şi pe cea a artiştilor, descoperim un „tărâm” al minunilor, unde glasuri cristaline răsună, unde piruetele se înalţă spre infinituri în lumina reflectoarelor, unde costumele sunt o punte de trecere, la răscrucea realităţii şi a marilor personaje. Parte a acestei lumi de dincolo de cortină sunt şi Juniorii Operei, o mână de copii a căror talent muzical prinde viaţă sub bagheta magică a tinerei Raluca Zaharia. Corul de copii, prezent în mai toate spectacolele operei ieşene şi nu numai, a luat naştere în toamna anului 2011, la iniţiativa managerului Beatrice Rancea. De atunci, glasurile cristaline ale prichindeilor răsună în spectacolele jucate pe scena Teatrului Naţional din Iaşi, iar corul Juniorii Operei s-a transformat într-o familie care-şi ridică „cortina” astăzi.


Din dragoste pentru artă
„Pe mine pasiunea de a lucra cu cei mici m-a găsit, nu a fost ceva propus de la început”, acesta este răspunsul Ralucăi Zaharia, când este întrebată ce a determinat-o să-şi dedice timpul şi cunoaşterea unui grup de copii cu vârste cuprinse între 6 şi 15 ani, pregătindu-i pentru lumea scenei. „Pe aceşti copii frumoşi i-am adunat relativ simplu, dând zvon în ţară. Au venit în primă fază 90 şi am ales 55. Fiind şi copiluţi mai mari am putut să-i învăţ foarte repede repertoriul nostru de la Operă. În prezent, Corul Juniori Operei are 53 de membri, mai puţini decât la început, dar a trebui să reduc numărul pentru că eu sunt singură, nu colaborez cu niciun alt dirijor care să mă poată ajuta. Mă ocup de fiecare copil în parte pentru a-l ajuta să-şi depăşească limitele, am preferat să mai restrâng formula”, explică dirijoarea.
Având în vedere că pragul minim de vârstă, de 6 ani, permite intrarea unor prichindei în cor, primul lucru pe care Raluca Zaharia trebuie să-l facă este familiarizarea celor mici cu tainele muzicii, după care se trece la „desluşirea” partiturilor, o etapă dificilă dat fiind că acestea sunt preponderent în italiană, franceză, engleză sau chiar germană. „Repertoriul Operei nu este facil, iar eu trebuie să-i ajut într-un timp destul de scurt să înveţe. Nefiind în limba română, majoritatea copiilor ajung să înveţe după ureche şi după reproducere. Nu vă ascund că le fac prichindeilor fişe mici cu transcrierea fonetică a partiturilor, astfel încât ei să vadă exact cum trebuie să rostească”, povesteşte dirijoarea, precizând că în afara succeselor înregistrate pe scenă, are o mare bucurie atunci când vede că cei mici leagă, în spatele cortinei, printre note muzicale şi multă muncă, prietenii.


Adoptaţi în lumea artiştilor
Frumuseţea spectacolelor ascunde o muncă susţinută, disciplină şi o bună colaborare cu echipa. Ei bine, timpul petrecut la corul Juniorii Operei dă posibilitatea celor mici să se familiarizeze cu „lumea culiselor”, făcând astfel un prim pas spre o potenţială viaţă de artist. „Aceşti copii sunt practic adoptaţi în lumea artiştilor. De foarte multe ori le spun la repetiţii că trebuie să fie foarte atenţi, desfăşurându-şi practic activitatea într-o lume a adulţilor, dar acest lucru îi responsabilizează şi disciplinează foarte mult. Mă bucur enorm când merg cu ei la scenă şi să constat că sunt mult mai atenţi decât adulţii, că păstrează linişte, vor să dea ce e mai bun din ei.... Mă bucur enorm că am reuşit, împreună, să readucem la viaţă cântatul în cor, pentru că o perioadă, cel puţin din Iaşi, a dispărut această formă de cânta”, explică dirijoarea.


„Boema”, spectacolul etalon al performanţei
Având în vedere că fiecare prichindel vine cu propriul lui bagaj de talent şi putere de muncă, apariţiile copiilor din Corul Juniorii Operei, în spectacole, variază de la caz la caz. Pe lângă vocea cristalină şi prezenţa scenică impecabilă, va juca un rol decisiv capacitatea fiecăruia de a-şi gestiona tracul de scenă. „În general, orice ieşire pe scenă vine cu o foarte mare încărcătură psihologică în spate, pentru că fiecare trebuie să fie foarte atent. Decorul se mută, cade cortina, noi în timpul acesta ieşim, tehnicul intră.... Sunt foarte multe etape de culise pe care publicul nu le vede, dar la care cei mici trebuie să acorde o atenţie deosebită. Nu mai spun că este şi o oarecare concurenţă între ei, fiecare bifându-şi în câte de Carmen, Aida sau Boema au intrat. Eu încerc să le explic că fiecare dintre ei este unic şi că vine cu un bagaj propriu talent, dar dorinţa de a ajunge pe scenă este adesea foarte mare. Avantajul într-un cor este numărul mai mare de copii care sunt pe scenă. Când eşti singur, emoţiile se văd altfel. Tocmai de aceea, în Sunetul Muzicii, de exemplu, eu nu pot să distribui orice copil, chiar dacă este talentat, deoarece nu toţi pot transforma emoţiile de pe scenă în ceva constructiv. Am o fetiţă foarte talentată în cor, pe care am încercat să o pun în Tosca, dar a fost catastrofal pentru că s-a pierdut foarte tare şi a uitat totul, în plin spectacol”, explică dirijoarea, precizând că de cele mai multe ori ieşirea dintr-un astfel de impas artistic este gestionată prin prezenţa sa în spatele cortinei, astfel încât cei mici să aibă siguranţa că, la câţiva paşi de ei, se află omul lor de nădejde, se află Raluca. „Chiar am făcut un experiment, la o generală (repetiţie generală- n.r.) de Sunetul Muzicii şi nu am stat în culise. Mi-am zis că vreau să stau în sală să văd şi eu cum se vede spectacolul prin ochii unui spectator. După terminarea repetiţiilor, colegii de la tehnic şi de la studii muzicale mi-au zis ca la spectacolul mare să nu cumva să stau în sală, că cei mici sunt pierduţi dacă nu mă văd în culise, de acolo de unde mai în şoaptă, mai din priviri, le confirm că totul merge bine”, spune dirijoarea.
Trebuie precizat faptul că există activităţi unde nu participă toţi membri corului, iar dirijoarea Raluca Zaharia explică şi motivele: „Există spectacole în care suntem, de exemplu, limitaţi de costume, cum este cazul în Boema. Mai mult, pentru a nu da peste cap omogenitatea vocilor corului mare, trebuie să pun în spectacol doar un anumit număr de copii. Tocmai acesta este motivul pentru care nu-i încurajez pe cei mici să-şi ghideze activitatea în cor neapărat după numărul de intrări în spectacole, deşi mulţi dintre ei sunt tentaţi să facă asta. Pasaje foarte mari şi foarte grele, cu regie. Compozitorii nu i-au iertat pe copii pentru că au ştiut că au potenţial, eu la rândul meu am învăţat de la maestrul Andrei Şerban că le poţi cere celor mici să facă performanţă“. Raluca a rememorat întâlnirea cu renumitul regizor: „Nu am să uit că, atunci când a montat Troinelene aici la Iaşi, a ales din multitudinea de fetiţe din cor prima dată 12, după care au rămas 5, iar la final 4. Ţin minte că a fost o pregătire la sânge, iar eu mergeam la repetiţiile lor şi spuneam că este suficient cât făceau fetiţele, dar dumnealui a lucrat cu ele într-un mod care mi-a deschis ochii şi mi-a arătat că un copil poate realiza foarte multe. Un alt exemplu de spectacol în care copiii ştiu că nu intri decât atunci când eşti foarte bine pregătit este Boema, dat fiind că în actul al doilea scena este plină de oameni, e nevoie de foarte multă disciplină, iar partitura este dificilă, fiind un schimb de replici între corul de copii şi corul mare... Dacă a uitat unul să dea o replică, fie că e vorba despre partida de başi, partida de copii, partida de soprane sau un solist, totul merge ca într-un joc de domino şi actul este compromis. Copiii ştiu că Boema este apogeul!”.
Juniorii vă aşteaptă pe toţi la spectacolele Operei Naţionale Iaşi, iar răsplata noastră, a tuturor, faţă de aceşti copii minunaţi şi faţă de munca lor o reprezintă ropotele de aplauze de la finalul fiecărui spectacol. Anca BURNICHE
* * *

„Am venit la cor pentru că-mi place să cânt şi mă şi dezvolt. (...) la începutul repetiţiei, când Raluca ne pune să lucrăm separat, mai întâi facem ritmul, după aceea melodia şi la final cuvintele partiturii. Raluca ne învaţă cum se pronunţă”- Alexandra Giugula
* * *
De când eram mic, un corist de la biserică ştia că am calităţi vocale şi mi-a recomandat să cânt. (...) când sunt pe scenă pur şi simplu îmi imaginez că sunt în respectiva piesă, că sunt personajul pe care îl interpretez şi lucrurile decurg normal”- Gheorghe Ştefan

* * *
A fost un spectacol unde, din cauza emoţiilor m-am încurcat. Deşi m-am speriat mi-am zis să continui că totul se va termina cu bine şi aşa a fost. Cei din sala nici nu şi-au dat seama. Emoţiile sunt mari, dar devin constructive odată ce apari pe scenă”- Simionescu Diana

 

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

ULTIMA ORA

 

 

ANUNŢ DE VÂNZARE Subscrisa, S.C. MASTER WOOD S.R.L. cu sediul în loc. Comănești, str. Combinatului, nr. 9, jud. Bacău, C.U.I. 12014190, nr. de înreg. O.R.C. J4/493/1999, prin lichidator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., anunţă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2006 şi ale hotărârilor Adunării Creditorilor din data de 13.09.2017, scoaterea la vânzare prin licitaţie publică la data de 24.11.2017, ora 13.00, a activelor: Nr. crt. – Denumire activ – Valoarea de evaluare (lei fără T.V.A.) – Valoare de pornire licitație (70% din val. evaluare) (lei fără T.V.A.) 1 – Fabrică cherestea functionala (2001) Sc. 4.388,60 mp, cu Echipament prelucrare lemn si mijloace transport, amplasata pe teren intravilan st. 30.379,81 mp in oraș Comănești, str. Combinatului, nr. 9, jud. Bacău (zona periferica, vis-a-vis a serele Comanesti si de cartierul Vernesti). Fabrica este compusa din: Cladire administrativa, P cu Sc. 141mp; hala gater P cu Sc. 595mp; ateliere P+1E partial si Sc. 376mp; depozit cherestea P si Sc. 660mp; soproane de uscare si aburire P si Sc. 2.155,60mp, capacitate de 100mc/celula (marca Baschild); locuinta P+1E, sc. 90mp; hala banzic P si Sc. 252mp; sera cu centrala termica cu Sc. 119mp. Fabrica este dotata cu echipament prelucrare lemn (functional) si mijloace de transport, dispune de utilitati (energie electrica, apa) si este pretabila pentru activitati industriale specifice prelucrarii lemnului. Proprietatea are deschidere frontala la str.Combinatului (cca. 100m). (CF nr. 60399, nr. cad. 763) si dispune de plaforma betonată (11.010,90 mp) – 2.633.005,60 Lei – 1.843.103,92 Lei 22 – Fabrică cherestea Sc. 2.933,81mp cu Echipamente si Utilaje pentru fabricare lemn situate pe teren intravilan st. 85.488,635 mp în sat Agăș, com. Agăș, jud. Bacău (zona ocupata de constructii rezidentiale si terenuri virane). Fabrica este compusa din: hala productie cu Sc. 2.296,89 mp avand in dotare echipamente (platforme uscatoare 6 buc; uscator; camera uscare; instalatie aer comprimat; instalatie exhaustare; post trafo; pupitru comanda uscator; actionare electrica; instalatie electrica hg); magazie Sc. 152,56 mp; 2 soproane cu Sc 393 Fabrica este dotata cu stocuri mărfuri și materii prime, echipamente și utilaje pentru prelucrarea lemnului și a metalelor, dispune de utilitati (energie electrica, apa, canalizare) si este pretabila pentru activitati industriale specifice prelucrarii lemnului. Proprietatea are deschidere frontala la DN 12A (cca. 500m) si drum satesc pe doua laturi. (CF nr. 60112/, cu nr.cad. 39). – 1.965.769,40 Lei – 1.376.038,58 Lei Poate participa la licitatie orice persoana fizica sau juridica care depune pana la data de 23.11.2017, ora 16.00, la sediul lichidatorului judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L. din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, documentele prevazute in Regulamentul de vanzare si caietul de sarcini. Relatii suplimentare se pot obtine la telefoanele: 0232/243864, 0757545545
ECOPIAŢA S.A. IAŞI organizează licitaţii publice cu strigare pentru închirierea următoarelor terenuri şi spaţii comerciale: - teren 16mp – Piaţa Podu de Piatră, pe 05.12.2017 - ora 9.00; - teren 25mp – Piaţa Podu de Piatră, pe 05.12.2017 - ora 9.15; - terenul nr. 4 (20mp) din Bazar, destinat amplasării unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 05.12.2017 - ora 9.30; - spaţiul comercial S7 (907mp) - Piaţa Independenţei, pe 05.12.2017 - ora 10.00 (acest spaţiu se poate închiria şi fracţionar); - spaţiul comercial S2 (41,28mp) - Piaţa Tătăraşi Sud, pe 05.12.2017 - ora 10.30; - spaţiul comercial S4 (38mp) – Piaţa Independenţei, pe 05.12.2017 – ora 11.30; - spaţiul comercial S9 (48,21mp) - Piaţa Independenţei, pe 05.12.2017 - ora 12.00; - spaţiul comercial S6 (28,65mp) – Piaţa Hala Centrală, pe 05.12.2017 – ora 12.30; - spaţiul comercial S22 (32,24mp) - Piaţa Hala Centrală, pe 05.12.2017 - ora 13.00; - spaţiul comercial S25 (30mp) – Piaţa Hala Centrală, pe 05.12.2017 – ora 13.15; - spaţiul comercial S11 (38,43mp) – Piaţa Hala Centrală pe 05.12.2017 – ora 13.30; - spaţiul comercial S1 (80,4mp) – Talcioc, pe 05.12.2017 – ora 14.00. Licitaţiile vor avea loc la sediul firmei din str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpăra de la secretariatul societăţii, unde se va depune documentaţia pentru înscriere până la data şi ora de începere a fiecărei licitaţii. Informaţii suplimentare la tel. 0372/767837.
Sirianul care poartă cu mândrie ia românească FOTO
04/11/2017 06:08

 „Oamenilor le este ruşine de multe ori să ceară ajutorul. Pe unii, suferinţa ii transformă in stană de piatră. Mie imi deschide ochii şi inima. Trebuie să avem bunul-simţ şi delicateţea ...

Tânăra care a descifrat o lume dominată de bărbaţi: ,,Pokerul îţi oferă flexibilitate şi libertate”
29/10/2017 13:00

 Luciana Manolea este o femeie puternică, intimidantă cand te uiţi in ochii ei şi o adevărată campioană. Iubeşte ceea ce face, ştie să se descurce in situaţii critice, iar jocurile live nu o pot ...

Lungani, locul unde s-a reinventat natalitatea
21/10/2017 05:45

De la Grigore Ureche la Delavrancea şi Sadoveanu Nu cred că Lungani vă sună prea cunoscut. Ar trebui? Vă veţi intreba... Poate că da, pentru că aici, la Goeşti - unul dintre satele componente ale co ...

Mărturia trecerii pe la cei 20 de stâlpi dinaintea Sfintei Parascheva
15/10/2017 11:45

Zilele lui octombrie n-au fost vreodată mai călduroase ori mai senine ca cea de-a douăsprezecea de anul acesta. După-amiaza şi seara zilei de 12 octombrie este aceea in care toate puterile m-au purtat pe s ...

Tânărul nevăzător care cântă la 10 instrumente
07/10/2017 05:00

 Eusebiu Toma este un tanăr botoşănean care te poate face lesne să plangi in momentul in care-i afli povestea. Din cauza unor probleme medicale, acesta şi-a pierdut, cu mulţi ani in urmă, vederea. N ...

Monument de valoare națională și universală, în ruină Casa „Vasile Alecsandri” stă să se prăbușească în fiecare minut
30/09/2017 04:30

 Casa „Vasile Alecsandri” din municipiul Bacău se află in stare avansată de degradare. Clădirea ce datează de la sfarşitul secolului al XVIII-lea a fost inclusă in grupa A pe Lista Monum ...

Poveştile inginerilor care au pus bazele industriei chimice -- FOTO/VIDEO
24/09/2017 10:59

 Emoţiile nu le-au tulburat cu nimic bucuria revederii foştilor absolvenţi ai promoţiei 1957 „Prof. dr. Gheorghe Alexa”, de la Facultatea de Chimie Industrială (actualmente Facultatea de I ...

Pasajele nimănui! FOTO/ VIDEO
17/09/2017 12:40

În următorii ani, nu mai puţin de patru pasaje ar putea fi realizate in diferite zone din oraş, uşurand  viaţa şoferilor, sufocaţi zilnic de traficul infernal. Lăudabilă, fireşte, iniţiati ...

Un puzzle care continuă să fascineze umanitatea: Civilizaţia Cucuteni
09/09/2017 05:30

Moldova şi-a caştigat de-a lungul timpului renumele de loc incărcat de istorie, artă şi frumos, insă puţine sunt momentele in care specialiştii au avut ocazia să-şi indrepte privirile spre bogăţiile ...

Maestrul fotograf Romeo Mărăndici, din Bacău: „Ochiul este calea de ieşire a sufletului” FOTO
03/09/2017 15:00

Dacă un fierar-betonist ia bisturiul şi se pune la masa de operaţii, nu a devenit din start neurochirurg; şi nici nu are impresia. O gorilă dacă se pune la manşa unui Boeing nu a devenit pilot. Iar un St ...

 

 

Viva FM Iași

 

 

 

 

Viva FM Iași