Arta conversaţiei, pe înţelesul copiilor
Dimensiune font:
Vi s-a întâmplat de multe ori ca într-o conversaţie să aveţi senzaţia că nu sunteţi înţeleşi * cauzele ţin atât de starea fiecăruia dintre cei implicaţi în discuţie, cât şi de modul în care este transmis şi primit mesajul * comunicarea este o artă şi este bine să ne perfecţionăm în acest domeniu dacă ne dorim să avem rezultate bune * acelaşi lucru ar trebui să îl transmitem copiilor, iar lecţiile de „retorică” ar trebui să înceapă cât mai devreme
Prima condiţie a unei comunicări corecte este ascultarea. Dacă nu ştim să ascultăm, nu vom reuşi să transmitem mai departe niciun mesaj şi nici să ne facem înţeleşi, iar aceste lucruri trebuie să le explicăm şi celor mici. „Copiii învaţă prin imitaţie. Până la o anumită vârstă, ei redau comportamentul celor din jur, cuvintele pe care le aud. Au aceleaşi reacţii ca şi adulţii şi de aceea trebuie să fim foarte atenţi la ceea ce rostim în preajma lor sau când stăm de vorbă cu ei”, a spus Magda Dumitru, specialist în mediere.
Asertivitatea, calea către un discurs echilibrat
Dacă adulţii poate stăpânesc noţiuni de ceea ce înseamnă un discurs corect şi coerent, ceea ce specialiştii ar traduce prin comunicare asertivă, copiii nu au un astfel de bagaj. Ei învaţă foarte multe prin joc, prin poveste şi prin repetiţie, iar cei mari ar trebui să fie atenţi la modul în care prichindeii îşi dezvoltă comportamentele. „Este foarte important să le observăm stilul, felul lor de-a fi, modalitatea în care relaţionează. Unii copii au un ritm mai alert, alţii mai lent. Unii recepţionează mai uşor mesajele, alţii mai lent. Dacă noi vom dori să le impunem comportamentele noastre, s-ar putea să greşim foarte mult”, a atras atenţia mediatorul.
În acest caz, intervine o dublă observaţie – cea a atitudinii copilului, dar şi a adultului. Este important să ne analizăm modul în care comunicăm, verbal sau non-verbal şi să ne însuşim cât mai mult din elementele asertivităţii. „Este cea mai eficientă modalitate de soluţionare a problemelor interpersonale. Este o comunicare directă, deschisă, echilibrată care permite recepţionarea mesajelor fără blocaje şi distorsiuni”, a completat mediatorul. Un alt element important este calitatea conversaţiei fiindcă degeaba discutăm cu un copil dacă nu-i acordăm suficient credit ori nu îl ascultăm. „Îl putem corecta cu blândeţe dacă greşeşte, putem să avem o altă opinie, dar nu la modul agresiv. Ca un copil să crească adult responsabil este important să aibă încredere în el, iar noi suntem primii care putem să i-o oferim”, a încheiat Magda Dumitru. Într-o comunicare cu cei mici este important să ne exprimăm clar şi concis, să evităm generalizările, să nu folosim etichetele, să nu monopolizăm discuţia, să nu facem presupuneri şi să nu-i întrerupem, dacă vor să vină cu unele completări.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau