EXCLUSIV Murim cu cardul în mână!
Dimensiune font:
Sistemul electronic pentru introducerea datelor aferente cardului de sănătate dă în fiecare zi bătăi de cap beneficiarilor şi celor care îl utilizează * primii afectaţi sunt pacienţii, care aşteaptă zeci de minute pentru o consultaţie * medicii de familie spun că, de cele mai multe ori, atunci când sistemul nu funcţionează, rămân peste program pentru a reuşi să valideze serviciile * unele spitale din Iaşi au servicii invalidate în procent de 30 - 40% în luna septembrie
La o lună de la introducerea obligativităţii, problemele cu funcţionarea cardului de sănătate continuă să influenţeze sistemul sanitar. Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) le dă bătăi de cap tuturor, mai ales după ce, la jumătatea lunii septembrie a fost blocat la nivel naţional timp de cinci ore într-o singură zi. De atunci, chiar dacă problema a fost remediată, sistemul a înregistrat sincope în funcţionare, ceea ce a îngreunat desfăşurarea activităţii din spitale şi din cabinetele medicilor de familie.
Astfel, în Iaşi, există unităţi medicale care au servicii invalidate din cauza modului în care a funcţionat cardul de sănătate în luna septembrie, în procent de 30 - 40%, ceea ce înseamnă că riscă să plătească serviciile din bugetul propriu şi nu să fie decontate de Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS).
EXCLUSIV Atentat la siguranţa medicilor!
Servicii invalidate în spitale
Când un pacient ajunge la spital, acesta trebuie să prezinte cardul de sănătate pentru ca fiecare consultaţie, internare sau reţetă eliberată să fie decontată. Blocajele sistemului afectează însă bugetul spitalelor, care trebuie să plătească din propriul buzunar fiecare internare sau serviciu nevalidat de sistem şi, implicit, nedecontat de CJAS. „În situaţia noastră, fiind spital mare, care nu ne limităm doar la numărul de pacienţi contractaţi, la regularizările care se fac semestrial am putea uza de asta şi să acoperim invalidările cu serviciile medicale care au trecut peste cele din valoarea de contract”, a precizat ec. Ioan Bârliba, managerul Spitalului „Sf. Spiridon”. Printre cazurile care au dus la serviciile invalidate se numără cele în care pacientul figura în evidenţe că ar fi primit cardul, însă acesta nu îl avea asupra sa, fiind cel mai probabil în curs de livrare.
De asemenea, pacientul reprezenta în momentul internării o urgenţă, iar internarea nu a putut fi validată din cauza faptului că sistemul nu funcţiona la momentul respectiv. „Există cam patru unităţi medicale aflate în această situaţie, iar cea mai gravă este cea de la Spitalul de Recuperare, unde 40% dintre serviciile oferite în luna septembrie au fost invalidate, la Spitalul de Pneumologie, unde 30% dintre servicii nu au fost înregistrate sau la Spitalul Sf. Spiridon, unde e cam aceeaşi situaţie. Sperăm ca situaţia să fie reanalizată de CNAS, pentru că acest lucru înseamnă mai puţini bani pentru spitale”, a precizat Iulian Cozianu, preşedintele filialei Sanitas Iaşi.
40 de minute pentru o consultaţie
Problemele de funcţionare ale sistemului se răsfrâng în primul rând asupra pacienţilor, care ajung să aştepte ore în şir la medicul de familie pentru o consultaţie sau o reţetă. La uşile cabinetelor de medicină individuală, nervozitatea era ieri în creştere.
Deşi oficialii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate au spus cât se poate de clar că medicii pot acorda consultaţii şi elibera reţete şi în sistem clasic, în situaţii de avarie, oamenii se plângeau că sunt amânaţi la efectuarea serviciilor, fiind reprogramaţi pentru alte zile. „Am fost amânat de vineri, spunându-mi că a fost blocat sistemul de citire a cardului de sănătate, iar astăzi se întâmplă acelaşi lucru. Este o bătaie de joc rar întâlnită, pe banii noştri”, se plângea un pensionar la o clinică din cartierul ieşean Dacia.
Alături, un alt cabinet, aceleaşi probleme. „Eu am născut în jumătate de oră, iar aici mă ţin cu copilul în braţe 40 de minute pentru o reţetă. Doamne, iartă-mă, oare pe ce lume trăim? Să le ia naiba de calculatoare! Ori învaţă să lucreze pe ele, ori, dacă e blocat sistemul, să-l repare cineva sau să le dea voie medicilor să elibereze reţete cum era până acum! Nu se poate să fiu batjocorită pe banii şi pe timpul meu!”, a răbufnit o mamă cu un copil venit la consultaţie, după mai bine de o oră de aşteptare la uşa medicului de familie.
Medicii susţin însă că ei fac tot posibilul pentru a nu suferi pacienţii, în special cei care suferă de boli cronice. „Încercăm să asigurăm în primul rând tratamentul bolnavilor cronici, ca să nu existe pauză. Săptămâna trecută a mers destul de bine, dar săptămâna aceasta au fost probleme aproape în fiecare zi. Am stat după program până târziu ca să validez serviciile din ultimele zile. Se întâmplă să mai trimitem oamenii acasă şi să-i rugăm să vină când îşi revine sistemul. Sperăm să ne înţeleagă şi ei, pentru că nu mai ştim a cui să spunem că este vina”, a spus dr. Viorica Lupu, medic de familie în comuna Voineşti. De asemenea, reprezentanţii CJAS susţin în continuare susţin serviciilor pacienţilor, indiferent de modul de funcţionare a sistemului.„Insistăm ca pacienţii să nu fie puşi inutil pe drumuri. Se va verifica dacă pacientul respectiv este asigurat şi se vor acorda serviciile necesare, fără să mai punem pacientul pe drumuri”, a precizat ec. Robert Dâncă, directorul general al CJAS Iaşi. Mădălina OLARIU
* * *
„Am fost amânat de vineri, spunându-mi că a fost blocat sistemul de citire a cardului de sănătate, iar astăzi se întâmplă acelaşi lucru. Este o bătaie de joc rar întâlnită, pe banii noştri” - pacient
* * *
„Săptămâna trecută a mers destul de bine, dar săptămâna aceasta au fost probleme aproape în fiecare zi” - dr. Viorica Lupu, medic de familie în comuna Voineşti
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau