Note pentru medici şi reclamaţii pentru şpagă
Dimensiune font:
Din această lună, pacienţii externaţi din spitale vor avea ocazia să reclame eventualele şpăgi cerute de medici, dar şi să le dea note de la 1 la 4 pentru îngrijirile medicale acordate în perioada spitalizării
Sănătăţii vrea să evalueze gradul de satisfacţie al bolnavilor ce beneficiază de îngrijiri în spitalele publice. În acest sens, a fost implementat un mecanism de feedback al pacientului, prin care, în mod aleatoriu, pacienţii externaţi vor primi prin SMS ori e-mail un chestionar cu mai multe întrebări referitoare la condiţiile de care au beneficiat în spitale. În urmă cu câteva zile, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 18/2017 Ordinul Ministrului Sănătăţii 1501/2016, privind aprobarea implementării mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice. Scopul este de a evalua satisfacţia bolnavilor cu privire la calitatea serviciilor, respectarea drepturilor şi conduita morală a cadrelor sanitare. Se doreşte, de asemenea, ca prin acest mecanism de feedback să se gestioneze sesizările ce privesc incidente de etică şi integritate.
Faţă de varianta aplicată din februarie 2015 a acestui mecanism de feedback, cea intrată în vigoare pe 9 ianuarie îi protejează mai bine pe respondenţi. Concret, pacienţii nu vor mai primi la externare chestionarele tipărite, ci prin SMS ori e-mail, aşa că nu vor mai răspunde doar teama ochilor cadrelor medicale. Mai ales că, în vechea variantă, chestionarele erau transportate de angajaţii spitalelor, în prezenţa cărora erau completate fără a fi sigilate, la operatorul IT, care le introducea în sistemul centralizat. Pe lângă riscul ca pacienţii să fie influenţaţi în răspunsuri de prezenţa medicilor sau a asistentelor, exista şi cel ca personalul să elimine opiniile negative.
Cum va fi de acum înainte
Prin noul mecanism, datele de contact ale bolnavilor externaţi vor fi înregistrate în baza de date electronică a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate – Sistemul Informaţional Unic Integrat, iar ulterior, exportate către Platforma informatică securizată a Mecanismului de Feedback al Pacientului, dezvoltată şi întreţinută de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS). STS va transmite, prin SMS ori e-mail, respectivul chestionar către un eşantion statistic relevant, selectat aleatoriu la nivelul fiecărui spital. Evident, respondenţilor li se va asigura confidenţialitatea.
Pacienţii vor da note
Cei chestionaţi vor trebui să răspundă la zece întrebări. La patru dintre acestea, respectiv „Cât de mulţumit sunteţi de serviciile medicale oferite de spital?”, „Cât de mulţumit sunteţi de activitatea şi implicarea medicului?”, „Cât de mulţumit sunteţi de curăţenia din spital?” şi „Cât de mulţumit sunteţi de activitatea şi implicarea asistentelor medicale?”, trebuie să dea note între 1 şi 4, adică: 1 – foarte nemulţumit, 2 – nemulţumit, 3 – mulţumit şi 4 – foarte mulţumit.
La celelalte întrebări vor trebui să răspundă cu DA sau NU. Acestea sunt: „A fost nevoie să cumpăraţi medicamente sau alte materiale sanitare?”, „Aţi primit explicaţii clare cu privire la diagnostic şi tratament?”, „Aţi recomanda unei persoane apropiate să se trateze la acest spital?”, „Starea dumneavoastră de sănătate este mai bună după externare?” şi „Vi s-au solicitat bani sau atenţii de către medici sau asistente?”.
În cazul în care cei întrebaţi recunosc faptul că au fost condiţionaţi să dea şpagă, mai trebuie să răspundă la o întrebare: „Doriţi să raportaţi responsabilului anticorupţie al Ministerului Sănătăţii faptul că vi s-au solicitat bani sau atenţii?”. Dacă şi aici răspunsul e DA, Compartimentul de Integritate va fi notificat de Platforma informatică securizată a Mecanismului de Feedback al Pacientului şi va intra în legătură cu reclamantul pentru a clarifica speţa şi, după caz, va sesiza autorităţile abilitate.
Tot în Ordinul 1.501/2016 se arată că rezultatele Chestionarului de Feedback al Pacientului vor fi publicate trimestrial pe pagina web transparenta.ms.ro, administrată de Ministerul Sănătăţii, dar dezvoltată şi întreţinută de STS. Analiza rapoartelor trimestriale şi a sesizărilor primite de la pacienţi cade în sarcina consiliului de etică din componenţa fiecărui spital.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau