UPDATE Raţionamentul prin care Primăria Iaşi ar putea susţine performanţa sportivă!
Dimensiune font:
UPDATE: Raţionamentul de care este vorba în articol este prezentat de Lucian Popescu, preşedintele Fundaţiei Sportului Ieşean, prin următorul comunicat:
„Doresc să va aduc la cunoştinţă argumentele legislative prin care Fundaţia Sportului Ieşean poate finanţa sportul în comunitatea ieşeană pe plan local şi judeţean.
1. Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale - a se analiza:
Capitolul I. Dispoziţii generale. Obiectul legii, art.1;
Capitolul II. Principii, reguli şi responsabilităţi. Reguli bugetare, art. 14;
Capitolul III. Procesul bugetar. Elaborarea bugetelor, art. 25 şi Colaborare, cooperare, asociere, înfrăţire, aderare, art. 35.
În plus, Anexa cu lista cheltuielilor care se prevăd în bugetele locale, pct. 9 Cultură, recreere, religie, litera b, servicii recreative şi sportive: sport.
2. Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale - a se analiza:
Secţiunea 2, Atribuţiile Consiliului Local, art. 36, alin. 2, litera d şi alin. 6, litera a, pct. 6, respectiv Atribuţiile Consiliului Judeţean, art. 91, alin. 1, litera d şi alin. 5, litera a, pct. 5.
3. Ordonanţa nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii - a se analiza:
art. 46 Veniturile, alin. 2 Veniturile fundaţiilor sunt cele prevăzute la alin. 1, literele b-g, unde la litera f se menţionează, cităm: resurse obţinute de la bugetul de stat sau de la bugetele locale. De asemenea, Capitolul VIII. Relaţiile cu autorităţile publice, art. 49, 50, 51, 52.
Toate aceste acte normative au fundamentat şi fundamentează în continuare legitimitatea finanţării sportului ieşean din banii publici alocaţi de cele două entităţi - Consiliul Local şi Consiliul Judeţean (membri fondatori), prin intermediul Fundaţiei Sportului Ieşean, nefiind vorba niciodată de vreun vid legislativ, dovada clară fiind dată de funcţionalitatea Fundaţiei în intervalul 2007-2017, timp în care această structură a avut nenumărate controale din partea instituţiilor competente, nefiind identificate neclarităţi şi neregularităţi financiare”.
Pornit în vară pe cai mari, cu mai toate formaţiile la startul campionatelor de elită ale României, pata neagră fiind desfiinţarea echipei feminine de baschet Politehnica Naţional Iaşi, sportul ieşean a ajuns într-o situaţie jalnică deoarece Primăria Iaşi a sistat spre finalul anului trecut alimentarea conturilor Fundaţiei Sportului Ieşean. Din postura de singur membru fondator cotizant, Primăria Iaşi a ales să întrerupă susţinerea sportului de performanţă motivând dintr-o dată vidul legislativ după ce ani la rând sportul ieşean a trăit datorită acestei finanţări dinspre Palatul Roznovanu, modelul Fundaţiei Sportului Ieşean fiind preluat şi de alte oraşe care şi acum îl folosesc, fiind extrem de puţine cazurile de echipe din România care să nu fie susţinute de autorităţile locale sau judeţene.
Se vorbeşte şi se dezbate tot mai intens în ultima vreme pe tema soluţiilor legale prin care Primăria Iaşi ar mai putea salva sportul după ce echipele de rugby şi de handbal ale Politehnicii Iaşi s-au retras deja din campionate, colegii lor baschetbalişti evoluând şi ei sub ameninţarea desfiinţării şi chiar fotbaliştii de la CSM Politehnica Iaşi având destule emoţii deşi s-au calificat în premieră în play-off-ul Ligii 1! Nu apar însă şi concluziile, deşi cea mai bună variantă pentru susţinerea sportului rămâne cea prin intermediul FSI, deoarece doar aşa pot fi plătite contractele truditorilor din arene.
Soluţia este şi ea intens trâmbiţată, dar la solicitarea lansată cam în toate direcţiile să mi se indice vreun articol de lege prin care Primăria să poată susţine sportul de performanţă prin intermediul unei fundaţii răspunsurile convergeau într-un singur sens: „Nu există nicăieri stipulat că Primăria POATE susţine activitatea sportivă de performanţă prin intermediul unei fundaţii”. Şi, totuşi, până acum câteva luni „reţeta” a funcţionat şi la Iaşi, deoarece pe baza actului constitutiv al FSI a fost creat un raţionament prin care Primăria AR PUTEA aloca şi vira bani pentru sport prin intermediul Fundaţiei Sportului Ieşean. S-a ajuns astfel la o barieră între „poate” şi „ar putea”, iar hotărârea de a susţine sportul prin intermediul FSI depinde de care parte a ei vrea să se situeze primarul Mihai Chirica, cel care a mai fost auzit spunând că Fundaţia n-ar fi legalizat modificările operate la nivelul conducerii şi a membrilor săi fondatori.
FSI este pe deplin funcţională!
Într-un comunicat semnat de preşedintele Fundaţiei Sportului Ieşean, Lucian Popescu, este însă demontată afirmaţia lui Chirica. „În O.G. 26/2000, cea care statuează şi reglementează modul în care îşi desfăşoară activitatea orice asociaţie sau fundaţie, inclusiv Fundaţia Sportului Ieşean, NICĂIERI nu scrie că modificarea componenţei Consiliului Director trebuie transpusă în Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor! NICĂIERI nu scrie că nerealizarea acestei modificări conduce la imposibilitatea desfăşurării activităţii asociaţiei sau fundaţiei! Ba mai mult, la Articolul 12, alin. (1) se prevede că Înscrierea în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, în conformitate cu art. 8, se efectuează în ziua rămânerii definitive a încheierii de admitere, eliberându-se, la cerere, reprezentantului asociaţiei sau mandatarului acesteia un certificat de înscriere care va cuprinde: denumirea asociaţiei, sediul acesteia, durata de funcţionare, numărul şi data înscrierii în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor”, se arată în comunicatul Fundaţiei Sportului Ieşean.
Aşadar, modificările de care vorbea primarul Iaşului nu trebuiau legalizate. „Prin urmare, acestea sunt datele de identificare ale unei Fundaţii, nu componenţa Consiliului Director, care, fără îndoială, poate varia. În acest sens, însuşi legiuitorul a prevăzut aceste situaţii şi a cerut ca în statut şi actul constitutiv să fie înscrisă PRIMA (nu şi următoarele!) componenţă a Consiliului Director, aşa cum se statuează la art. 16, lit. (g): componenţa nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare şi control ale fundaţiei ori regulile pentru desemnarea membrilor acestor organe. Prin urmare, nu apare nicio obligaţie legală de a aproba prin Hotărâre Judecătorească schimbarea componenţei Consiliului Director, astfel încât această modificare să apară şi în registrul asociaţiilor şi fundaţiilor (doar Hotărârile Judecătoreşti rămase definitive se transmit la Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor, pentru modificarea datelor de acolo)”, consideră FSI, al cărei comunicat se încheie astfel: „Prin acest comunicat, Fundaţia Sportului Ieşean doreşte să informeze într-un mod corect şi transparent pe toţi cei interesaţi - media, autorităţi publice, structuri sportive, consumatori de sport şi nu numai, că funcţionalitatea sa respectă în totalitate cadrul legal şi organizatoric aflat în vigoare!”.
Aşadar, cum Fundaţia Sportului Ieşean este pe deplin funcţională, Primăria ar putea să susţină sportul ieşean prin intermediul ei, aşa cum s-a tot întâmplat în ultimii ani... Dragoş GAŞPAR
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau