« Inapoi

Descoperire ULUITOARE! Specialiștii NASA sunt în extaz! Ce a fost descoperit pe o planetă#1
Mărime font - +

O exoplanetă care orbitează o pitică roşie la 40 de ani lumină de Terra poate câştiga titlul de „cel mai bun loc din afara sistemului solar pentru căutarea semnelor vieţii”. Utilizând instrumentul HARPS al ESO şi alte telescoape, astronomii au descoperit un „super-Pământ” care orbitează zonele habitabile ale stelei LHS 1140.

Această planetă este mai mare şi mai masivă ca Terra şi cel mai probabil este capabilă să-şi ţină atmosfera.

Planeta, numită LHS 1140b, este de zece ori mai aproape de steaua sa decât este Pământul de Soare, dar primeşte jumătate din lumina pe care o primeşte Terra.

Autorul acestui studiu, Jason Dittmann, de la Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, susţine că „aceasta este cea mai incitantă exoplanetă pe care am văzut-o în ultimul deceniu. Cu greu putem spera la o ţintă mai bună pentru a efectua unul dintre cele mai importante studii în ştiinţă - de a găsi viaţă pe alte planete”.

Un membru al echipei, Nicola Astudillo-Defru, de la Geneva Observatory, precizează: „condiţiile prezente ale stelei sunt favorabile în mod particular - LHS 1140 se învârte mai lent şi emite mai puţine radiaţii decât alte stele cu masă mică”.

Pentru viaţa pe care o cunoaştem noi, o planetă trebuie să aibă apă lichidă de suprafaţă şi atmosferă. Atunci când piticele roşii sunt tinere, emit radiaţii care pot afecta atmosferele planetelor care o orbitează. În acest caz însă, mărimea planetei poate indica faptul că a existat un ocean de magmă la suprafaţă pe parcursul a milioane de ani. Această lavă ar fi adus la suprafaţă vapori de apă care ar fi alimentat constant atmosfera planetei până când pitica roşie a devenit mai stabilă.

Astronomii estimează că vârsta planetei este de cel puţin cinci miliarde de ani şi are un diametru de 1,4 ori mai mare ca cel al Pământului.

Pe viitor, observaţiile asupra atmosferei vor fi mai detaliate, odată cu intrarea în funcţiune a Extremely Large Tescope al ESO.

Data publicarii: 21/04/2017