00000  ULTIMA-ORA-pe

Dimensiune font:

Tot ce trebuie sa stii despre incadrarea in munca a strainilor pe teritoriul Romaniei

| 29-01-2020 22:19

 Dupa ce, de o bucata buna de timp, pe santierele din Romania au inceput sa munceasca cu spor (si poate si cu drag) lucratori din China, in ultima perioada am vazut tot mai des angajati din Nepal, noua moda in materie de lucratori exotici, venita sa inlocuiasca mitul demult apus al bonelor filipineze, harnice si neobosite.

Potrivit datelor oficiale furnizate de Inspectia Muncii, in anul 2019, in Romania munceau oficial aproximativ 40.000 de cetateni straini, cei mai numerosi fiind cetatenii turci, urmati de cei din Vietnam, Italia, Republica Moldova, China si Minanmar.

In acest context, tot mai multi oameni de afaceri, din cele mai diverse domenii, fie ca vorbim de constructii de drumuri sau rezidentiale, fie ca vorbim de servicii, au inceput sa fie interesati de conditiile in care strainii pot fi incadrati in munca in Romania.

De asemenea, un interes similar il au si firmele straine care doresc sa intre pe piata din Romania dar sa isi aduca si angajatii lor, pe care sa ii detaseze aici, pe o perioada de timp, pentru a se asigura ca business-ul este implementat si functioneaza conform propriilor exigente.

Din aceste motive, ne-am propus sa prezentam, in mod cat mai succint, principalele dispozitii legale care reglementeaza procedura de incadrare in munca si detasare a strainilor pe teritoriul Romaniei.

Astfel, in functie de activitatea pe care vor sa o desfasoare, strainii pot munci in Romania in calitate de lucratori permanentistagiariau pair (incadrati temporar in munca la o familie gazda), sezonieri, transfrontalieri, inalt calificati, detasati sau ICT ("Intra Company Transfer" - transferati in cadrul aceleiasi companii).

Avizul de angajare/detasare

Incadrarea in munca a strainilor pe teritoriul Romaniei se face in baza unui aviz de angajare, ce se obtine de catre angajatorul roman de la Inspectoratul General pentru Imigrari, prin depunerea unei cereri insotite de anumite documente.

Legea prevede o serie de conditii generale ce trebuie indeplinite pentru eliberarea avizului de angajare, precum, spre exemplu, ca angajatorul sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu functia pentru care solicita incadrarea in munca a strainului si sa aiba achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru anterior depunerii cererii.

De asemenea, pentru fiecare categorie de lucrator in parte trebuie indeplinite si o serie de conditii specifice. De exemplu, in cazul lucratorilor permanenti si ai celor stagiari, angajatorul trebuie sa faca dovada faptului ca locurile de munca vacante nu pot fi ocupate de cetateni romani, ai statelor membre UE/SEE, sau de rezidenti permanenti pe teritoriul Romaniei, iar in cazul lucratorilor au pair, strainul trebuie sa aiba varsta cuprinsa intre 18 si 30 de ani si sa fi absolvit o forma de invatamant secundar inferior, acestea fiind doar cateva dintre conditiile specifice prevazute de lege pentru fiecare categorie mentionata.

Exista si exceptii de la necesitatea obtinerii unui aviz de angajare, cum ar fi, printre altele, pentru strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale din Romania a unei companii care are sediul in strainatate, pentru strainii titulari ai unui drept de sedere pe termen lung in Romania sau ai unui drept de sedere temporara pentru studii, ori pentru strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman.

Lucratorii detasati si lucratorii ICT pot munci pe teritoriul Romaniei in baza unui aviz de detasare obtinut de la Inspectoratul General pentru Imigrari, prin depunerea unei cereri in acest sens de catre entitatea la care se face detasarea. Una dintre exceptiile de la necesitatea obtinerii acestui tip de aviz il constituie situatia strainilor detasati in Romania, angajati ai persoanelor juridice cu sediul in unul dintre statele membre ale UE sau ale SEE, ori in Confederatia Elvetiana, ce prezinta permisul de sedere din acel stat.

Si in cazul avizului de detasare trebuie indeplinite anumite conditii, cum ar fi: intreprinderea de la care se face detasarea este stabilita intr-o tara terta; entitatea la care se face detasarea desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu activitatea in munca pentru care solicita detasarea strainului si are achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru, anterior depunerii cererii.

Cererile pentru eliberarea avizelor se solutioneaza de Inspectoratul General pentru Imigrari in termen de 30 de zile de la inregistrare (15 zile in cazul cererilor ce vizeaza posesorii de Carte albastra a UE obtinuta intr-un alt stat membru), iar daca sunt necesare verificari suplimentare, termenul se prelungeste cu 15 zile.

Inspectoratul General pentru Imigrari poate solicita deponentilor informatii/documente suplimentare, in cazul in care cele furnizate initial sunt necorespunzatoare, acordand un termen de maximum 30 de zile in acest sens. Daca deponentii nu furnizeaza informatiile sau documentele suplimentare pana la termenul prevazut, cererea poate fi respinsa.

Refuzul de a elibera avizul de angajare/detasare poate fi contestat in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, la curtea de apel in a carei raza de competenta se afla formatiunea teritoriala a Inspectoratului General pentru Imigrari care a dispus masura.

Tariful ce trebuie platit la eliberarea avizelor de angajare/detasare este echivalentul in lei a 100 de euro pentru lucrator permanent, detasat, transfrontalier, stagiar, inalt calificat si au pair si echivalentul in lei a 25 de euro pentru lucrator sezonier, pentru strainul titular al dreptului de sedere temporara pentru studii dupa absolvirea studiilor, pentru titularul dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei, precum si in cazul schimbarii angajatorului sau a functiei, la acelasi angajator.

Viza de lunga sedere in scop de angajare/detasare

In termen de 60 de zile de la obtinerea avizului de angajare/detasare, strainul trebuie sa solicite o viza de lunga sederein scop de angajare/detasare, de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din statul in care isi are domiciliul sau resedinta. Taxa pentru aceasta viza este de 120 de euro si se plateste in statul in care se face solicitarea.

Ca exceptie, nu exista obligativitatea obtinerii unei vize de lunga sedere pentru angajarea in munca, pentru strainii care beneficiaza de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei si pentru strainii titulari ai unui permis ICT valabil eliberat de un alt stat membru al UE, acestia din urma putand intra pe teritoriul Romaniei de la data depunerii cererii de eliberare a avizului de detasare.

Viza de lunga sedere se acorda pe o perioada de 90 de zile, cu una sau mai multe calatorii, iar in cazul lucratorilor sezonieri se acorda pe o perioada egala cu durata preconizata a contractului plus 5 zile, fara a depasi 90 de zile.

Permisul Unic/Cartea albastra a UE

Dupa intrarea in Romania si cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea dreptului de sedere acordat de viza, strainul trebuie sa solicite de la Inspectoratului General pentru Imigrari un permis unic, sau Cartea albastra a U.E., ce atesta dreptul sau de sedere in Romania.

Perioada pentru care se acorda/prelungeste dreptul de sedere, precum si posibilitatea prelungirii ulterioare, variaza in functie de tipul de lucrator si de durata angajarii/detasarii.

Chiar daca, la prima vedere, procedura de obtinere a avizelor ar putea parea anevoioasa, in realitate lucrurile nu sunt atat de complicate si, in orice caz, chiar complicate de ar fi, este de preferat urmarea intocmai a procedurii si obtinerea avizelor, in conditiile in care lipsa acestora poate atrage amenzi de pana la 20.000 lei si aplicarea unor sanctiuni contraventionale complementare.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

ANUNT LICITAȚIE ÎNCHIRIERE PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ONEȘTI reorganizează licitație publică deschisă cu oferta în plic închis. 1) Informații privind locatorul: MUNICIPIUL ONEȘTI, reprezentat legal prin PRIMAR –Ing. Nicole Gnatiuc, cu sediul în B-dul Oituz, nr. 17, municipiul Onești, județul Bacău, Cod poștal 601032, Telefon: 0234/324.243, Fax: 0234/313.911, e-Mail: primarie@onesti.ro, www.onesti.ro având cont de virament nr. RO29TREZ06221A300530XXXX, deschis la Trezoreria Onești; 2) Informații privind obiectul închirierii: Informații privind obiectul închirierii conform HCL nr. 200/14.11.2019, anexa nr. 1: Nr. Crt.; Adresă amplasament; Suprafaţă mp; Preţ lei/mp/lună; Durata; Destinaţia. 1. B-dul Oituz nr. 12, 4,00 mp, 10,00 lei, 10, Amplasare totem; 2. Calea Bacăului (parte dreaptă a DN Oneşti -Bacău), 4,90 mp, 2,50 lei, 10, Amplasare panou publicitar; 3. Calea Bacăului (partea stângă a DN Oneşti -Bacău), 4,90 mp, 2,50 lei, 10, Amplasare panou publicitar; 3) Informații suplimentare si Documentația de atribuire pot fi obținute: -în format tipărit la Serviciul Patrimoniu și Pază din cadrul Primăriei Municipiului Onești, etaj VII, cam. 703, în urma achitării contravalorii de 20 lei/exemplar (în numerar la casierie sau în contul RO33TREZ0612118025XXXXX –CUI 4353250 beneficiar Municipiul Oneşti) -data limită pentru solicitarea clarificărilor: 17.02.2020, ora 16.00; 4) Informații privind ofertele: -Data limită de depunere a ofertelor: 25 februarie 2020, ora 12.00. -Ofertele se vor depune într-un număr de 1 (unu) exemplare la adresa: B-dul Oituz nr.17, municipiul Onești, județul Bacău, Cod poștal 601032; -Data licitaţiei: 26 februarie 2020, ora 12.00; 5) Locul desfăşurării şedinţei de licitaţie: la parterul Primăriei Municipiului Oneşti, la sala mică de şedinţe; 6) Denumirea, adresa, numărul de telefon, telefax și/sau adresa de e-mail a instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Bacău; Adresa: Bacău, Str. Ştefan cel Mare nr. 4 cod 600356, tel: 0234514419, fax 023452521; email: tr-bacau-reg2@just.ro; 7) Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04.02.2020..
S.C. Remat S.A., cu sediul în mun. Iaşi, str. Aurel Vlaicu, nr. 88, jud. Iaşi, O.R.C. J22/286/1991, C.U.I. RO1977144, prin lichidator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., potrivit Hotărârii nr. 1230/12.07.2016, pronunţată de Tribunalul Iaşi, Secția a II-a Civilă-Faliment, în dosarul nr. 9134/99/2014, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în data de 14.02.2020, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, a următoarelor active: Nr. activ Descrierea comercială a activelor - Valoare de evaluare (lei, fără T.V.A.) - Valoare de pornire (lei, fără T.V.A.). Activ 7 Teren intravilan construit în mun. Dej, str. Bistriţei, nr. 44, pe sensul către Cuzdrioara, jud. Cluj (zona industrială, la ieşire spre Bistriţa Năsăud, înainte de S.C. Someşul S.A.), St teren-7.149 m.p., curţi-construcţii, St construită-1.659,16 m.p., regim de înălţime: P+1parţial, împrejmuit, betonat (100%), învecinat cu S.C. Somtrans S.A., S.C. Samus Mex S.A., S.C. Com-Beton S.A., deschidere la stradă aprox. 53 m.l.; Identif. imobil: nr. cds. 837/2/1 în C.F. nr. 18837/N a localităţii Dej (nr. cds. nou 53437 al C.F. 53437/mun. Dej); - 2.732.400,00 lei; - 683.100,00 lei. Activ 16 PROPRIETATE IMOBILIARĂ, compusă din teren în suprafață totală de 3.914 m.p. și construcții în suprafață totală de 1.117 m.p., situată în oraş Mărăşeşti, str. Doinei, nr. 2, jud. Vrancea, la 6km de nodul rutier Tișița. Este alcătuită din: - Imobil situat în oraşul Mărăşeşti, str. Doinei, nr. 2, T25, P1735, jud. Vrancea, Imobilul a fost dobândit prin Contractul de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. 1111/22.03.2001 de B.N.P. Tanase Rodica. - Împrejmuire depozit Mărăşeşti (degradat, nr. inv. 2088), platformă betonată 1.040 m.p. (degradat, nr. inv. 2092); Proprietatea are deschidere frontală la str. Doinei și este pretabilă pentru activități industriale având în vedere și caracterul zonei în care este amplasat imobilul. - 437.600,00 lei; - 80.000,00 lei. Activ 46 Construcție metalică demontată în mun. Iași, Șos. Iași – Tomești, nr. 6, jud. Iași. - 46.000,00 lei; - 7.000,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 13.02.2020, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, jud. Iaşi. Bunurile se vând libere de sarcini. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare, precum şi condiţiile de participare (inclusiv condiţia prezentării dovezii de depunere a garanţiei de participare în valoare de 10% din valoarea de pornire a licitaţiei), sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, în fiecare zi de luni până vineri, orele 09.00 – 16.00, până pe data de 13.02.2020, ora 13.00, în baza unei cereri prealabile (24 de ore). Relaţii suplimentare se pot obţine la e-mail vanzari@insolventa.ro, fax: 0232/212231, tel. 0232/243864, 0755132473..
Euro stagnează lângă maximul istoric
26/02/2020 21:47

* cererea mare de valută isi pune din ce in ce mai mult amprenta asupra evolutiei leului, ceea ce a făcut ca media monedei europene să fie stabilită ieri la 4,8074 lei, aproape de maximul istoric de 4,8079 ...

Germania introduce la 1 martie o noua lege privind imigratia fortei de munca: Se cauta specialisti
26/02/2020 13:08

 In Germania o noua lege privind imigratia fortei de munca intra in vigoare la 1 martie. Iata ce prevede aceasta. Sa traiesti si sa lucrezi ca strain in Germania? Nu este chiar atat de usor. Republica F ...

Coronavirus: Cati bani primesti daca esti angajat si intri in carantina sau izolare la domiciliu
26/02/2020 12:01

 Autoritatile romane au stabilit ca, la sosirea pe teritoriul Romaniei, toti calatorii asimptomatici din zonele afectate de coronavirus, respectiv Hubei (China), cele 11 localitati din Italia, dar si perso ...

BNR nu a mai putut să ignore presiunile din piață
23/02/2020 22:01

* săptămana trecută a fost una dintre cele mai negative cu care s-a intalnit leul in ultimii 30 de ani * totusi, vicepremierul Raluca Turcan a declarat că nu există nicio legătură intre evoluţia economi ...

PLANUL DE FINANȚARE A COMBATERII SCHIMBĂRILOR CLIMATICE: 1.000 DE MILIARDE DE EURO PENTRU EUROPA
23/02/2020 19:35

Schimbările climatice fac si desfac politicile economice, sociale si de mediu obligand natiunile să ia măsuri complexe si modificand radical anumite industrii, cum ar fi cea auto. Astfel, după o lună de la ...

Scumpiri în lanț în România, în 2020. Ce a generat un cutremur major pe piața financiară
23/02/2020 18:56

Scumpirea produselor, dar si a creditelor in euro vor incepe cat de curand in Romania. În luna februarie a anului 2020, euro a atins un maxim istoric, asa că romanii vor suporta cheltuieli mai mari. Scum ...

 Călin Rangu (ISF): Piața asigurărilor are 37.748 de consultanți în asigurări, mai educați financiar și mai bine pregătiți profesional
20/02/2020 14:29

Începand cu 15 februarie 2020, odată cu marcarea finalizării unei etape importante in aplicarea Legii nr. 236/2018 care transpune Directiva (UE) 2016/97 a Parlamentului European si a Consiliului pr ...

Asalt asupra leului
19/02/2020 16:26

Evoluţia economiei mondiale, care este tot mai afectată de incetinirea celei chineze, ce se confruntă cu criza creată de epidemia de coronavirus, a majorat plasamentele in activele considerate drept un &bdq ...

Valentin Ionescu: ASF și EIOPA exercițiu comun de evaluare a pieței asigurărilor
19/02/2020 13:50

      Directorul Direcţiei de Strategie si Stabilitate Financiară in cadrul ASF, domnul Valentin Ionescu, a declarat:   "Avand in vedere evolutiile pe piata asigurărilor si t ...