Povestea pubelelor. Deșeurile care trădează clasa socială, educația și viitorul Iașului

gunoi-IS

Dimensiune font:

| 29-03-2025 11:31

 * în orașul celor șapte coline, pubelele sunt mai mult decât recipiente pentru resturi * aceste recipiente devin, involuntar, jurnale de cartier, arhive ale cotidianului domestic * ce aruncăm, cum aruncăm și în ce amestec o facem ne trădează stilul de viață, educația, nivelul de trai și, poate cel mai grav, atitudinea față de viitor

La prima vedere, pubelele cartierelor ieșene nu spun nimic. Sunt doar niște bidoane triste, pline, pe care le ocolești cu nasul strâns și pașii grăbiți. Dar dacă te oprești o clipă, dacă îți învingi repulsia și privești cu ochi de arheolog al prezentului, gunoaiele orașului încep să vorbească. Și nu oricum, ci despre noi, despre obiceiurile noastre, despre educația pe care o pretindem și nepăsarea pe care o practicăm.

 Cartierele rezidențiale - consumul sigilat, deșeul aspirat

În complexele rezidențiale, deșeurile sunt aproape sterilizate. Pungi alese, sortate pe tipuri de plastic, ambalaje curate, deseori pliate cu grijă. Multe resturi de la produse bio, etichete în engleză, ambalaje din magazine de nișă. În spatele acestor saci de gunoi e o poveste a unei clase mijlocii digitalizate, corporatiste, cu aplicații de compostare pe telefon, dar cu un consum supradimensionat. Se reciclează, dar se consumă mult. Multe dintre produse par deschise o dată și apoi uitate. E paradoxul ecologistului grăbit: ambalajele sunt alese cu grijă, dar în cantitate mare. Refuzul plasticului e strigat în social media, dar în pubelă ajunge zilnic măcar o pungă cu câte un cartof dulce uitat în frigider .

  Povestea gunoiului de tranziție

 Tătărașiul este cartierul cu sufletul împărțit între trecut și prezent. Aici găsești gunoaie care vorbesc în dialecte diverse: de la bonurile vechi de la Profi, până la cutii de la Glovo și resturi de shaworma învelite în șervețele parfumate. Sortarea există, dar e superficială. Mulți locuitori nu au înțeles sau nu sunt interesați de regulile colectării selective. Pungi de plastic conțin atât coji de portocală, cât și doze de bere sau ambalaje de chipsuri. Totul miroase a tranziție. Nu doar fizic, ci simbolic. Gunoiul din Tătărași aparține pensionarilor, celor care aspiră la statut, dar sunt prinși între economii și tentațiile fast-fashion. Multe resturi de la magazine de tip discount, dar și ambalaje de produse scumpe cumpărate rar, cu sacrificii. Educația ecologică e prezentă, dar nu e asumată. Oamenii știu că „trebuie”, dar nu știu exact „cum” sau „de ce”. E vorba de o cultură a economiei domestice, transmisă din mamă-n fiică.

  Sărăcie și nepăsare

 La periferie, pubela e o gură larg deschisă spre realitate. Nimic nu e ascuns, totul e la vedere: haine vechi, scutece folosite, PET-uri turtite, resturi de mâncare aruncate direct, fără sortare, fără ezitare. Colectarea selectivă e aproape inexistentă. Tomberoanele sunt suprapline, iar lângă ele se adună săptămânal mobilă veche, saltele rupte. Gunoiul din Bularga vorbește despre sărăcie, dar și despre resemnare. Despre supraviețuire, nu sustenabilitate. Aici, oamenii aruncă totul fără să se gândească la reciclare, pentru că reciclarea nu e o prioritate când te lupți cu factura la încălzire. Și totuși, există și aici o formă de „reciclare” informală: oamenii își pasează între ei haine, mobila circulă din apartament în apartament, iar colectorii de PET-uri fac treaba statului.

Iașul, ca orice oraș în expansiune, trăiește în bule de consum și în iluzii ecologice. Unii cred că dacă aruncă deșeurile în pungi colorate au salvat planeta. Alții nu mai cred în nicio salvare. Dar nicio pubelă nu minte. Deșeurile vorbesc cu voce tare despre cine suntem, cât risipim, cât ne pasă de mediu. Arheologia domestică nu e despre trecut, ci despre urmele pe care le lăsăm azi. Iar în Iași, sub capacul fiecărui tomberon, nu e doar gunoi. E o oglindă. Deșeurile nu mint. Ele spun povestea unor comunități care, deși trăiesc la câteva minute distanță, respiră lumi diferite. Iașul are pubele, dar nu are încă o cultură coerentă a gestului responsabil.

Clara DIMA

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
SUBSCRISA Five Administration SPRL, in calitate de Administrator judiciar al debitoarei R-Agro Falciu SA -in reorganizare, organizeaza in perioada 16.04 -09.05.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobile aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: -Utilaje agricole lista nr. 1 -pret de pornire peste 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 16 -17.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 29 -30.04.2025, termen-limita inscriere: 28.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 07 -08.05.2025, termen-limita inscriere: 06.05.2025, ora 12:00. -Utilaje agricole lista nr. 2 -pret de pornire sub 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 17 -23.04.2025, termen-limita inscriere: 16.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 30.04 -02.05.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 08 -09.05.2025, termen-limita inscriere: 07.05.2025, ora 12:00. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administratorul ui judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiilor nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administratoru lui judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confidentiali tate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 595 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire peste 9.000 Lei si de 119 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire sub 9.000 Lei si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenul-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie este cel mentionat mai sus, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five-advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la nr. 0762978187 sau e-mail: office@r-agro.ro si numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini.
CONSORTIUL format din Five Administration SPRL -Filiala Iasi si LD Expert Grup SPRL, in calitate de Administratori judiciari ai Comcereal SA Vaslui -in reorganizare, organizeaza in perioada 16.04 -¬23.05.2025 inclusiv, intre orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 3 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii astfel: -Licitatia nr. 1 in data de 16.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 29.04.2025, termen-limita inscriere: 28.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in data de 07.05.2025, termen-limita inscriere: 06.05.2025, ora 12:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 4 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii astfel: -Licitatia nr. 1 in perioada 16 -23.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 29.04 -02.05.2025, termen-limita inscriere: 28.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 07 -09.05.2025, termen-limita inscriere: 06.05.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 4 in perioada 14 -16.05.2025, termen-limita inscriere: 13.05.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 5 in perioada 21 -23.05.2025, termen-limita inscriere: 20.05.2025, ora 12:00. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regaseste in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administratoru lui judiciar, la adresa: vanzari_filiala @five -advisory.ro sau societatii Comcereal SA, la adresa: office@comcereal -vaslui.ro. Preturile de pornire ale licitatiilor nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administratoru lui judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confidentiali tate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este de 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari_filiala @five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari_filiala @five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Comcereal, la numerele de telefon: 0744610064 si 0335407617, sau e-mail: office@comcereal-vaslui.ro si numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari_filiala @five -advisory.ro.
Armindenii și Ziua pelinului
30/04/2025 12:15

  Sărbătoarea de Armindeni (1 mai) este una a prosperităţii. Tradiţia spune că, in ajun, se ia un pom din pădure şi se aduce in casă, după ce este curăţat de frunze şi este impodobit cu f ...

Cu un număr record de proiecte, Iașul prinde podiumul finațărilor europene!
30/04/2025 10:41

* judetul Iasi a atras, in exercitiul financiar 2021-2027, suma de 1,358 miliarde de euro, ocupand locul al treilea la nivel national, după municipiul Bucuresti si judetul Dolj * totodată, administratiile ies ...

Spitalele ieșene au angajat 14 preoți
30/04/2025 10:39

* BOR organizează concursuri si aprobă candidatii, apoi impune castigătorii in organigrama spitalelor, unitătile medicale plătindu-le salariile * la Iasi, salariul cel mai mare il plăteste Spitalul de Neu ...

34 de radare vor monitoriza traficul din Iași, zi de zi!
30/04/2025 10:39

  Numărul unitătilor care compun sistemul e-Sigur a depăsit, luna aceasta, 700 in intreaga tară, pe drumurile naţionale, ceea ce corespunde, in medie, la 15 asemenea sisteme in fiecare judet! Sistem ...

Apare o nouă meserie în România: „Este unic în Uniunea Europeană”
30/04/2025 10:33

* „Am pornit acum două săptămani, pentru 2.000 de experti in dezvoltare durabilă. Este unic in Uniunea Europeană. Vom avea pană la sfarsitul anului, printr-un curs post-universitar, dar numai a ...

Spring Speed-Rubik Iași lansează cea mai colorată provocare
30/04/2025 10:15

Iasul devine in această primăvară locul unde pasiunea pentru cubul Rubik se transformă in spectacol! Pe 17 mai 2025, Happy Life Center găzduieste Spring Speed – Rubik Iasi, concursul dedicat vitezei, ...

Sărbătoarea Sfântului Iacov, cel care ne scapă de vrăji și de griji
30/04/2025 08:50

În ultima zi a lunii aprilie, pe 30 aprilie, credinciosii Bisericii Ortodoxe si ai Bisericii Greco-Catolice isi indreaptă rugăciunile către Sfantul Apostol Iacov, unul dintre cei 12 ucenici ai Mantuito ...

„Hardughia” revine pe scena Naționalului ieșean. O piesă interzisă care încă incomodează
30/04/2025 08:45

După 44 de ani, „Hardughia”, piesa interzisă in 1981, revine pe scena Teatrului National din Iasi intr-o nouă montare semnată de regizorul Ovidiu Lazăr. Premiera este programată pentru sambăt ...

Încă un pas pe autostrada A8. Lotul montan Pipirig-Vânători Neamț intră în șantier
30/04/2025 08:42

Autostrada A8 inaintează cu incă un lot: autoritătile romane au semnat ieri contractul pentru constructia tronsonului montan Pipirig-Vanători Neamt (Leghin), o portiune strategică in lungime de 19,3 kilome ...

Top tendințe în business, la Iași. Ce oportunități vor modela piața până în 2030
30/04/2025 08:28

Iasul isi intăreste rolul de centru regional pentru afaceri smart, tehnologii noi si industrii creative. Descoperă tendintele care vor influenta mediul de business in următorii 5 ani si ce domenii vor ofe ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei