9Dragons Review
Dimensiune font:
9Dragons Review
Nu cred că există copil pe lumea asta care să nu fi visat măcar odată să ştie „karate”, să se bată ca Bruce Lee, Jackie Chan, Jean Claude Van Damme, Jet Li sau Steven Seagal. Sau măcar cât Chuck Norris… probabil. Cert e că la un moment dat, fiecare dintre noi bărbaţii am visat să fim superiori celorlalţi când vine vorba de bătaie. Pentru că, fie că recunoaştem sau nu, ne place să ne păruim între noi. Ne dă satisfacţie şi ne eliberează de stresul zilnic. Unora le dă chiar un sens în viaţă, pentru că e plin de locuri de muncă unde tot ceea ce ţi se cere este să fi un excelent bătăuş. Problema e că întotdeauna e unul care ştie să se bată mai bine ca tine. Şi întotdeauna e unul şi mai bun ca el… şi tot aşa. Realitatea e crudă.
Considerente Spirituale
Pe vremea când studiam şi eu ca orice profan genul acesta de lucruri, am avut norocul să dau de un antrenor care era foarte preocupat de aspectul spiritual al artelor marţiale. Omul înţelegea bine natura acestei activităţi şi se chinuia din răsputeri să ne facă să înţelegem că artele marţiale nu reprezintă o unealtă care te ajută să rupi oase cu mare uşurinţă, ci este un mod de viaţă. Un mod de a gândi, de a atinge echilibrul la toate nivelurile, de a te înţelege şi autoevalua mai bine. La vârsta aceea însă era mult mai important pentru noi aspectul distructiv, pentru că minţile noastre primare, necoapte, în asta găseau satisfacţie. Restul era vorbărie, o ştiinţă extraordinară spre care din păcate nu vroiam să ne deschidem. Nu ne impresionau poveştile cu mari maeştrii care se lăsau bătuţi măr doar ca să înveţe esenţa filozofică a conceptului de umilinţă.
Şi totuşi, după câţiva ani, se pare că lucrurile acelea băgate cu forţa în cap, nu numai că m-au scos din situaţii cel puţin dubioase, dar m-au făcut să înţeleg nişte lucruri legate de lumea din jurul meu care altfel mi-ar fi fost inaccesibile. Calea artelor marţiale e una pe care puţini o pot urma aşa cum trebuie. Cei mai mulţi dintre noi se pierd pe parcurs. Tot ce putem spera este să rămânem totuşi cu ceva bun, nu doar cu încheieturi solide, noduri tari şi mobilitate mare.
Calea spre Chi
Există un motiv pentru care am început cu o notă introspectivă. Artele marţiale sunt în sine unul dintre cele mai eficiente moduri de a te descoperi pe tine însuţi şi lucrul acesta este extrem de bine prezentat în jocul de faţă. 9Dragons este singurul MMO de pe piaţă care tratează artele marţiale ca o artă. Este singurul joc din câte ştiu eu care o face cunoscută tuturor ca ceea ce ar trebui să fie. Toate celelalte jocuri pe acelaşi subiect de care ştiu eu cel puţin, se concentrează exclusiv pe partea violentă. 9Dragons în schimb te ia de pe drum şi face maestru din tine, trecând prin toate etapele prin care un aspirant trebuie să treacă.
Ştiu că jucătorul tânăr nu este avid în general de prea multă literatură şi că preferă să înveţe lucrurile din mers, în mod interactiv, însă în ceea ce priveşte jocul de faţă, eu aş începe cu a citi un pic despre subiect, univers şi arte marţiale în general. Pe site-ul oficial, de exemplu, aveţi acces la aceste informaţii. Veţi descoperi că titlul de faţă se bazează pe un univers real – China în perioada dinastiei Ming, Era celor 9 Dragoni, povestea fiind cultivată cu elemente din legendele Chinei, ceea ce o face şi mai atrăgătoare. Asta dacă nu a aveţi nimic împotrivă în a învăţa din pilde; pentru că legendele Chinei sunt o înşiruire imensă de pilde şi învăţături.
Nimic Spiritual
Nu cred că are sens să mai continui să prezint jocul pe linia asta abstractă, pentru că mulţi se vor simţi privaţi de informaţie. Aşa că o să intru în amănunte de un cu totul alt tip. Jocul este foarte bine gândit şi implementat din punct de vedere tehnic, lucru care m-a surprins având în vedere că este complet gratis. M-a surprins şi complexitatea sa structurală, pentru că sincer, mă aşteptam doar la un alt joc cu bătăi. Pentru cei neavizaţi, 9Dragons este diferit de majoritatea MMO-urilor de pe piaţă. Da, şi aici creşti în nivel, obţii experienţă şi explorezi dungeon-uri ca să găseşti monştrii care trebuie ucişi, loot-aţi etc. Diferă doar perspectiva din care o faci. Multe jocuri online încearcă să compenseze faptul că nu au un sfârşit propriu-zis prin a crea un univers cât mai dinamic. Încearcă să te implice într-o poveste, să te facă obsedat de a avea cele mai bun echipament din joc, sau încearcă să trezească în tine spiritul competiţional prin pvp. Însă cu toţii ştim că în final jucăm fie să ne realxăm fie pentru că undeva acolo sus există o voce care îţi spune că trebuie să fi cel mai bun, cel mai imba… 1337 of the 1337s.
9Dragons încearcă şi el acelaşi lucru, însă are o abordare diferită. Acţiunile pe care le întreprinzi în joc se încadrează într-un „plan” măreţ, acela de a ajunge Nemuritor şi prin înţelepciune, nu doar prin lacuri întregi de sânge pe care le laşi în urmă. Îţi vei da seama că trebuie să înţelegi un pic filozofia estică pentru a-ţi atinge scopul. Pentru că altfel, dacă eşti închis la ceea ce jocul are să-ţi ofere, poate vei ajunge sus… dar vei privi în urmă cu un sentiment de frustrare. În opinia mea cel mai probabil te vei lăsa de el în 2 săptămâni maxim. Şi ar fi păcat, pentru că sunt atât de multe lucruri care merită învăţate.
Din nivel în nivel
Spuneam că şi aici aduni experienţă şi creşti în nivel. În 9Dragons începi ca un simplu aventurier care pentru a merge mai departe trebuie să înveţe Kung Fu. E o funcţie de supravieţuire. Skill-urile în acest joc se cheamă Tehnici… de fapt trebuie să ţineţi un pic cont de faptul că jocul are o terminologie relativ specifică, cu care va trebui să vă obişnuiţi. Aceste Tehnici fac parte din două moduri diferite de luptă – Kung Fu şi Chi Kung – una care ţine în special de aspectul fizic al luptei iar cealaltă care se concentrează pe aspectul spiritual, cel al energiilor universului care prin tine produc efecte la distanţă. Una fără cealaltă nu se poate, asta e clar, dar va trebui ca până la urmă să vă specializaţi cât de cât.
Pentru a avea acces la Tehnici, în primul rând trebuie să creşteţi în nivel. Pentru a crea o punte între profilul jocului şi clasicul „nivel”, producătorii au introdus conceptul de Cheng, care reflectă evoluţia spirituală a personajului. Şi aceasta se întâmplă o dată la fiecare 12 niveluri normale. Denumirile sunt destul de explicative – Cheng of Loosing Self, Cheng of Gathering Chi şi în final, Cheng of Dissolved Body şi Cheng of Immortal, atunci când ajungi aproape de 216, nivelul maxim în joc. Trecerile la un nou tip de Cheng reprezintă de fapt momentele critice, care definesc dacă puteţi sau nu intra într-un clan, ce skill-uri primiţi sau când vă puteţi specializa.
9 Clanuri…
Întreg universul din 9Dragons se roteşte în jurul a 9 şcoli de arte marţiale, 9 clanuri, din care 6 sunt jucabile iar 3 sunt Clanuri „Advanced”care deocamdată sunt în producţie. Încă de la începutul jocului, când îţi creezi personajul, ţi se va cere să specifici zona de start, locaţia de unde poţi intra în clanul în care doreşti să fi. Cele 6 Clanuri disponibile sunt împărţite în două, White Clans şi Black Clans. Practic această diferenţă nu se referă la faptul că unii sunt buni iar ceilalţi răi. Se referă la faptul că White Clans au jurat loialitate Împăratului, pe când cele Black nu au jurat loialitate nimănui decât lor însuşi şi astfel sunt veşnic în conflict. Interesant este că totuşi, deşi diferenţele de ideologie sunt radicale, aceste clanuri fac schimburi de informaţii când vine vorba despre inamici comuni—şi aici mă refer în special la Clanurile Deviant, care au depăşit stadiul de normalitate şi sfidează umanitatea şi tot ceea ce reprezintă ea.
Fiecare clan în parte are atât propriul său tandem de Tehnici pe care le puteţi învăţa, cât şi un stil de luptă sau un set de arme preferate. Şi de asemenea, fiecare clan are propriile Roluri. „Rolul” este fapt termenul care defineşte clasa. Clasele în 9Dragons se încadrează în 4 categorii generale – Warrior, Healer, Nuker şi Hybrid, însă au nume diferite în funcţie de clan. Spre exemplu, pentru Shaolin clasa Hybrid se cheamă Deva Monk, pe când pentru Sacred Flower se cheamă Mistress of Cloud.
Ca în orice RPG, şi aici personajul este dotat cu un set de abilităţi care se modifică pe măsură ce avansaţi în nivel. Cu mici diferenţe, Agility, Constitution, Wisdom etc. îşi menţin clasica descriere şi funcţie. Diferenţele apar în momentul în care sunt integrate în filozofia jocului. Există help şi tooltip-uri destul de explicite care explică cum intervin acestea în dezvoltarea personajului şi cum influenţează tehnicile, deoarece şi ele au nivelurile lor. Cu alte cuvinte, o tehnică trebuie învăţată pentru a putea fi folosită eficient, având un maxim de 12 Cheng-uri. Pentru îmbunătăţirea ei puteţi lovi „stâlpi de box” la „Trainer”, sau puteţi căuta victime „pe teren”; ideal ar fi să o faceţi împotriva monştrilor.
PvP
Nu sunt prea multe lucruri de spus despre PvP, deoarece acest mod este momentan în plină dezvoltare. Am observat totuşi că producătorii se concentrează în ultima vreme pe îmbunătăţirea acest aspect pentru a satisface o categorie cât mai largă de jucători. Cum v-aţi aştepta, există două tipuri de servere, PK şi non-PK. Cele PK (Player Kill), adică pvp, au implementat un sistem de world-PVP care permite jucătorilor ca în anumite zone să lupte cât îşi doresc între ei, fără să fie nevoie de acordul explicit al celor două părţi. Pe cele non-PK, pentru a putea ataca un alt jucător trebuie ca fiecare dintre cei doi să-şi dea acordul pentru asta. Jocul mai are implementat şi un sistem de Duel, care poate fi personal sau în grup. Mai sunt diferite evenimente sau un tip de „battlegrounds” unde intră de exemplu Storm vs. Storm (un fel de Arenă). Luptele de PvP de obicei sunt recompensate cu bani, dar sincer mi-aş dori ca PVP-ul să fie dus mai departe în acest joc, dat fiind că are un potenţial deosebit. Există ce-i drept un sistem de ranking, dar efortul nu este recompensat cum trebuie în opinia mea.
Loosing Self…
Sunt atât de multe aspecte legate de acest joc, că aş putea scrie zeci de pagini pentru a le detalia şi explica pe fiecare în parte. Sunt lucruri faine, legate de obiectele de colecţie sau de filozofia din spatele sistemului de leveling. Sunt lucruri legate de univers, de faptul că lumea este destul de mare şi merită explorată cu de-amănuntul. Sunt multe de spus şi despre sistemul de questing, care e clasic, dar se integrează perfect în stilul jocului. Însă mi-e teamă că dacă mă avânt în astfel de explicaţii, nu numai că o să-i plictisesc pe cei care doresc doar să se informeze sumar, dar o să scap o mulţime de spoilere şi o să distrug plăcerea altora de a descoperi ei înşişi universul 9Dragons.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau