Alan Wake’s American Nightmare Review

default

Dimensiune font:

| 22-10-2012 15:11

Alan Wake’s American Nightmare Review

Coșmarul lui Alan Wake a început când, la îndemnul soției sale, a acceptat o vacanță într-o stațiune de munte izolată, pe numele ei angelic „Bright Falls”, fără să știe prin ce chinuri va trebui să plătească această decizie. Se pare că lacul Cauldron din localitate este bântuit de ceva ce Alan numește „o prezență întunecată”, o entitate/conștiință demonică, neexplicată niciodată foarte clar, capabilă să posede oameni sau obiecte și să manipuleze timpul și spațiul.

La finalul originalului, Alan reușise să învingă cel puțin parțial acest demon, fiind însă aruncat într-un univers paralel după asta. Acum suntem la doi ani (în poveste) de la aceste evenimente și Alan este considerat dispărut, chiar mort de către Alice, soția lui, fiind prizonier într-unul din episoadele serialului Night Springs (un amalgam de Twin Peaks, The Twilight Zone, The Outer Limits și altele asemenea), serial fictiv în universul jocului, pentru care scrisese un timp în tinerețe.

Problema se complică enorm pentru că în realitate (atât cât o mai putem numi realitate după tot ce s-a întâmplat prima dată) și-a făcut apariția o clonă malefică – „Mr. Scratch” – un Alan libertin până la exasperare, având curajul să fie „tot ce Alan n-a îndrăznit vreodată” și „tot ce tabloidele au născocit vreodată despre el”. Dar acest geamăn nu este scriitor, ci un profitor și ucigaș fără scrupule care intenționează să dea buzna în viața lui Alice, cu un scop final la fel de murdar. De ce nu a făcut-o până acum nu spune nimeni.

alanwakeamericannightmare052 alanwakeamericannightmare051

Așadar, Alan este undeva în deșertul din Arizona, sub un cer înstelat superb, într-o noapte perpetuă. Într-o parte, luna este blocată în aceeași poziție în timp ce la orizontul opus se vede timid răsăritul incapabil să avanseze. Ambianța atrage imediat mai mult decât în predecesor, unde, deși atmosfera era la fel de grozavă, te simțeai mereu apăsat și închis din cauza pădurilor întunecate și amenințătoare. Dacă în Bright Falls erai înconjurat de munți, aici, sub cerul clar al deșertului, totul pare mai deschis și mai respirabil.

Și astfel am ocazia să mă plâng iarăși de o problemă pe care am insistat destul și prima dată: iluzia libertății cu care te momește jocul la început. Primul loc în care se trezește Alan este în vecinătatea unui motel izolat în deșert, o zonă destul de mare pe care sunt răspândite câteva clădiri și diverse obiecte.

După ce ajungi la motel, primul obiectiv major este împărțit în trei mai mici pe care le poți finaliza în ce ordine vrei, dar libertatea asta nu se concretizează mai departe. Odată ce ai terminat secțiunea respectivă, se revine la modelul predecesorului, unde ai de umblat în ordine fixă dintr-un loc în altul pentru a colecta ceva sau a activa vreun obiect.

Și de-aici încolo toată grămada de obiective e livrată foarte monoton. De cele mai multe ori ești pus să străbați câteva zeci de metri până la un checkpoint unde trebuie procurat sau activat ceva, acțiune urmată în general de apariția unui grup de posedați (Taken). Ești pus apoi să te întorci de unde ai plecat pentru a activa altceva sau a discuta cu singurul personaj care „populează” zona respectivă.

alanwakeamericannightmare050 alanwakeamericannightmare049

După motelul izolat, Alan ajunge, pe rând, la un observator astronomic și la un cinematograf în aer liber. Ele sunt vizitate fiecare de trei ori, pentru că Alan trebuie să pregătească în toate câte o scenă în conformitate cu o pagină de scenariu, acțiune ce va duce până la urmă la evadarea din dimensiunea în care este prizonier. Dar repetarea este necesară, chipurile, deoarece Scratch apare periodic pentru a-i încurca planurile.

Prima secțiune se termină cel mai spectaculos, dar la fel ca și în secțiunile de după finalizarea episoadelor din original, nu pot spune că scena respectivă se leagă foarte bine de de ceea ce jocul a livrat până acolo. Ca să nu fiu înțeles greșit, Club Foot se potrivește ca o mănușă evenimentelor, dar faptul că ea este repetată de trei ori fără nicio variație nu face niciun serviciu gameplay-ului.

S-a ratat o ocazie destul de bună pentru creșterea diversității și în construcția acestor mini-puzzle-uri. Absolut tot ce trebuie făcut este activarea unor obiecte până ajung în poziția sau starea cerută de scenariu, fără nimic lăsat pentru contribuția adevărată a celui care îl ghidează pe Alan. Iar puținele posibilități de explorare sunt eliminate și ele prin faptul că toate obiectele și locurile necesare rezolvării sunt marcate pe hartă.

alanwakeamericannightmare048 alanwakeamericannightmare047

Povestea rămâne în continuare același amestec de parapsihologie, supranatural și metafizică în care poți lăsa oricâte goluri dorești, pentru a le umple apoi cam cu orice „soluție” este la îndemână. Din fericire, prezentarea este și acum la nivelul din jocul precedent și mai îndulcește cât de cât repetitivitatea extrem de mare a gameplay-ului.

La televizor nu mai dai peste episoade din serialul Night Springs (doar ești într-unul acum) ci peste înregistrări ale lui Scratch în care, de cele mai multe ori, ucide pe cineva în timp ce îl sfidează verbal pe Alan. Înregistrările pot fi numite parțial „campy”, acea exagerare stridentă de seriozitate și zeflemea, dar sunt foarte atmosferice și printre cele mai bune eforturi ale prezentării Alan Wake.

Fiecare din cele trei zone principale are ca locatar câte o femeie. Poate că fiecare din ele este o metaforă pentru altceva sau poate că nu, cert e că adaugă savoare locurilor, oferindu-le în același timp un aer palpabil de spațiu real, locuibil, atât cât putem vorbi de asta în lumea lui Alan.

Pentru a nu încurca prea mult fluiditatea gameplay-ului (ăla care este) poți alege cât de mult sau puțin vorbești cu ele, deși recomand cele câteva minute de pauză necesare. Se fac niște considerații foarte interesante despre destin și liberul arbitru și chiar sunt curios să aflu câți dintre cei care apără seria cu orice preț au tras vreun folos intelectual de pe urma dialogurilor și monologurilor din Alan Wake.

alanwakeamericannightmare046 alanwakeamericannightmare045

Adevărul e că jocul are enorm de mulțumit prezentării și atmosferei, pentru că fără ele forma actuală a scenelor interactive n-ar putea salva mai nimic. Faptul că te simți constant într-un coșmar pe cale să explodeze, că universul lui Alan pare să ascundă secrete vechi și eterne și că cele trei femei întâlnite nu sunt foarte sigure – la fel ca și noi – de ce anume ar trebui să creadă despre lumea lor și despre bălmăjelile lui Alan, conferă jocului un caracter total aparte, datorită căruia înțeleg de ce unii pot fi atât de indulgenți cu lipsa crasă de variație a jocului propriu-zis.

Mecanica acțiunii n-a câștigat absolut nimic esențial. Da, arsenalul s-a mărit puțin cu un SMG, o arbaletă și alte câteva arme, dar n-a apărut nimic ce ar putea să modifice sau măcar să îmbogățească oricât puținul de tactică necesar confruntărilor. Mai rău, a fost eliminată chiar și o variație a utilizării luminii care fusese introdusă în DLC-uri. Apar totuși câteva tipuri de inamici noi… care nu schimbă cu nimic modul în care se desfășoară luptele.

Însă în contextul abordării Alan Wake, astea sunt chestiuni care pot fi parțial iertate, pentru că în definitiv American Nightmare este aici mai mult pentru a lega narativ originalul de continuare decât pentru a schimba cu adevărat ceva. Este scurt, într-adevăr – vreo patru ore – dar pentru un expandalone (expansion-pack ce nu necesită originalul instalat) durata este oarecum standard.

alanwakeamericannightmare044 alanwakeamericannightmare043

Pentru cei care vor să mai rămână în compania lui Alan după evadarea din linia centrală a poveștii, există noul mod Arcade. Aici, pe parcursul a cinci locuri complet noi, trebuie să supraviețuiești timp de 10 minute până la ivirea soarelui.

Inițial, mi s-a părut inexplicabil faptul că sesiunile de Arcade creează atât de multă dependenţă, având în vedere cât am criticat lipsa de diversitate a gameplay-ului, dar adevărul e că oricât de puțin ai de făcut ca păpușar al lui Alan, mecanica este extrem de solidă (atât mai lipsea, la cât e de „diversă”) și Alan răspunde la comenzi cu o promptitudine de lăudat. Niște multiplayer nu ar fi stricat deloc în Arcade, dar atât cât este, în goana după puncte și stele, cele cinci niveluri noi mai pot ocupa ușor cel puțin o oră de împușcături.

Una din cele mai răspândite întrebări-clișeu despre o continuare este dacă ea poate fi înţeleasă și în lipsa părților anterioare. Indiferent dacă l-ați suportat pe Alan și prima dată sau nu, American Nightmare este un început la fel de bun pentru serie, pentru că secțiunile interactive sunt exact la fel, iar povestea nu distruge nicio surpriză după primul joc.

De fapt, s-ar putea ca episodul de față să fie chiar o alegere mai bună, tocmai pentru că este izolat de origini și are un caracter care îl diferențiază suficient de cele opt anterioare. Eu îl consider cel puțin la același nivel cu episodul 4 al originalului (cel mai bun până acum, după părerea mea).

alanwakeamericannightmare042 alanwakeamericannightmare041

Pe una din paginile scrise de el și răspândite, ca și mai înainte, peste tot, Alan notează aproximativ: „Flashlight and gun. Sometimes it feels that’s all I have left.” La o primă vedere, American Nightmare ar putea să fie un altfel de Alan Wake, mai liber, mai colorat, cu ceva mai mult timp pentru acomodare și atașarea de personaje, îndreptând măcar o parte din neajunsurile originalului.

Dar ca și acesta, rămâne un joc condamnat să se zbată la limita dintre interacțiune și prezentare, un loc unde compromisuri trebuie făcute de cel puțin una părți, aici fiind în continuare vorba de secțiunile de joc propriu-zis. Pentru că în ce îi privește gradul de interactivitate, Alan Wake chiar nu are mai mult de o lanternă, o armă și, ocazional, un flashbang.

alanwakeamericannightmare040 alanwakeamericannightmare039


Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:09

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei