Alan Wake’s American Nightmare Review

default

Dimensiune font:

| 22-10-2012 15:11

Alan Wake’s American Nightmare Review

Coșmarul lui Alan Wake a început când, la îndemnul soției sale, a acceptat o vacanță într-o stațiune de munte izolată, pe numele ei angelic „Bright Falls”, fără să știe prin ce chinuri va trebui să plătească această decizie. Se pare că lacul Cauldron din localitate este bântuit de ceva ce Alan numește „o prezență întunecată”, o entitate/conștiință demonică, neexplicată niciodată foarte clar, capabilă să posede oameni sau obiecte și să manipuleze timpul și spațiul.

La finalul originalului, Alan reușise să învingă cel puțin parțial acest demon, fiind însă aruncat într-un univers paralel după asta. Acum suntem la doi ani (în poveste) de la aceste evenimente și Alan este considerat dispărut, chiar mort de către Alice, soția lui, fiind prizonier într-unul din episoadele serialului Night Springs (un amalgam de Twin Peaks, The Twilight Zone, The Outer Limits și altele asemenea), serial fictiv în universul jocului, pentru care scrisese un timp în tinerețe.

Problema se complică enorm pentru că în realitate (atât cât o mai putem numi realitate după tot ce s-a întâmplat prima dată) și-a făcut apariția o clonă malefică – „Mr. Scratch” – un Alan libertin până la exasperare, având curajul să fie „tot ce Alan n-a îndrăznit vreodată” și „tot ce tabloidele au născocit vreodată despre el”. Dar acest geamăn nu este scriitor, ci un profitor și ucigaș fără scrupule care intenționează să dea buzna în viața lui Alice, cu un scop final la fel de murdar. De ce nu a făcut-o până acum nu spune nimeni.

alanwakeamericannightmare052 alanwakeamericannightmare051

Așadar, Alan este undeva în deșertul din Arizona, sub un cer înstelat superb, într-o noapte perpetuă. Într-o parte, luna este blocată în aceeași poziție în timp ce la orizontul opus se vede timid răsăritul incapabil să avanseze. Ambianța atrage imediat mai mult decât în predecesor, unde, deși atmosfera era la fel de grozavă, te simțeai mereu apăsat și închis din cauza pădurilor întunecate și amenințătoare. Dacă în Bright Falls erai înconjurat de munți, aici, sub cerul clar al deșertului, totul pare mai deschis și mai respirabil.

Și astfel am ocazia să mă plâng iarăși de o problemă pe care am insistat destul și prima dată: iluzia libertății cu care te momește jocul la început. Primul loc în care se trezește Alan este în vecinătatea unui motel izolat în deșert, o zonă destul de mare pe care sunt răspândite câteva clădiri și diverse obiecte.

După ce ajungi la motel, primul obiectiv major este împărțit în trei mai mici pe care le poți finaliza în ce ordine vrei, dar libertatea asta nu se concretizează mai departe. Odată ce ai terminat secțiunea respectivă, se revine la modelul predecesorului, unde ai de umblat în ordine fixă dintr-un loc în altul pentru a colecta ceva sau a activa vreun obiect.

Și de-aici încolo toată grămada de obiective e livrată foarte monoton. De cele mai multe ori ești pus să străbați câteva zeci de metri până la un checkpoint unde trebuie procurat sau activat ceva, acțiune urmată în general de apariția unui grup de posedați (Taken). Ești pus apoi să te întorci de unde ai plecat pentru a activa altceva sau a discuta cu singurul personaj care „populează” zona respectivă.

alanwakeamericannightmare050 alanwakeamericannightmare049

După motelul izolat, Alan ajunge, pe rând, la un observator astronomic și la un cinematograf în aer liber. Ele sunt vizitate fiecare de trei ori, pentru că Alan trebuie să pregătească în toate câte o scenă în conformitate cu o pagină de scenariu, acțiune ce va duce până la urmă la evadarea din dimensiunea în care este prizonier. Dar repetarea este necesară, chipurile, deoarece Scratch apare periodic pentru a-i încurca planurile.

Prima secțiune se termină cel mai spectaculos, dar la fel ca și în secțiunile de după finalizarea episoadelor din original, nu pot spune că scena respectivă se leagă foarte bine de de ceea ce jocul a livrat până acolo. Ca să nu fiu înțeles greșit, Club Foot se potrivește ca o mănușă evenimentelor, dar faptul că ea este repetată de trei ori fără nicio variație nu face niciun serviciu gameplay-ului.

S-a ratat o ocazie destul de bună pentru creșterea diversității și în construcția acestor mini-puzzle-uri. Absolut tot ce trebuie făcut este activarea unor obiecte până ajung în poziția sau starea cerută de scenariu, fără nimic lăsat pentru contribuția adevărată a celui care îl ghidează pe Alan. Iar puținele posibilități de explorare sunt eliminate și ele prin faptul că toate obiectele și locurile necesare rezolvării sunt marcate pe hartă.

alanwakeamericannightmare048 alanwakeamericannightmare047

Povestea rămâne în continuare același amestec de parapsihologie, supranatural și metafizică în care poți lăsa oricâte goluri dorești, pentru a le umple apoi cam cu orice „soluție” este la îndemână. Din fericire, prezentarea este și acum la nivelul din jocul precedent și mai îndulcește cât de cât repetitivitatea extrem de mare a gameplay-ului.

La televizor nu mai dai peste episoade din serialul Night Springs (doar ești într-unul acum) ci peste înregistrări ale lui Scratch în care, de cele mai multe ori, ucide pe cineva în timp ce îl sfidează verbal pe Alan. Înregistrările pot fi numite parțial „campy”, acea exagerare stridentă de seriozitate și zeflemea, dar sunt foarte atmosferice și printre cele mai bune eforturi ale prezentării Alan Wake.

Fiecare din cele trei zone principale are ca locatar câte o femeie. Poate că fiecare din ele este o metaforă pentru altceva sau poate că nu, cert e că adaugă savoare locurilor, oferindu-le în același timp un aer palpabil de spațiu real, locuibil, atât cât putem vorbi de asta în lumea lui Alan.

Pentru a nu încurca prea mult fluiditatea gameplay-ului (ăla care este) poți alege cât de mult sau puțin vorbești cu ele, deși recomand cele câteva minute de pauză necesare. Se fac niște considerații foarte interesante despre destin și liberul arbitru și chiar sunt curios să aflu câți dintre cei care apără seria cu orice preț au tras vreun folos intelectual de pe urma dialogurilor și monologurilor din Alan Wake.

alanwakeamericannightmare046 alanwakeamericannightmare045

Adevărul e că jocul are enorm de mulțumit prezentării și atmosferei, pentru că fără ele forma actuală a scenelor interactive n-ar putea salva mai nimic. Faptul că te simți constant într-un coșmar pe cale să explodeze, că universul lui Alan pare să ascundă secrete vechi și eterne și că cele trei femei întâlnite nu sunt foarte sigure – la fel ca și noi – de ce anume ar trebui să creadă despre lumea lor și despre bălmăjelile lui Alan, conferă jocului un caracter total aparte, datorită căruia înțeleg de ce unii pot fi atât de indulgenți cu lipsa crasă de variație a jocului propriu-zis.

Mecanica acțiunii n-a câștigat absolut nimic esențial. Da, arsenalul s-a mărit puțin cu un SMG, o arbaletă și alte câteva arme, dar n-a apărut nimic ce ar putea să modifice sau măcar să îmbogățească oricât puținul de tactică necesar confruntărilor. Mai rău, a fost eliminată chiar și o variație a utilizării luminii care fusese introdusă în DLC-uri. Apar totuși câteva tipuri de inamici noi… care nu schimbă cu nimic modul în care se desfășoară luptele.

Însă în contextul abordării Alan Wake, astea sunt chestiuni care pot fi parțial iertate, pentru că în definitiv American Nightmare este aici mai mult pentru a lega narativ originalul de continuare decât pentru a schimba cu adevărat ceva. Este scurt, într-adevăr – vreo patru ore – dar pentru un expandalone (expansion-pack ce nu necesită originalul instalat) durata este oarecum standard.

alanwakeamericannightmare044 alanwakeamericannightmare043

Pentru cei care vor să mai rămână în compania lui Alan după evadarea din linia centrală a poveștii, există noul mod Arcade. Aici, pe parcursul a cinci locuri complet noi, trebuie să supraviețuiești timp de 10 minute până la ivirea soarelui.

Inițial, mi s-a părut inexplicabil faptul că sesiunile de Arcade creează atât de multă dependenţă, având în vedere cât am criticat lipsa de diversitate a gameplay-ului, dar adevărul e că oricât de puțin ai de făcut ca păpușar al lui Alan, mecanica este extrem de solidă (atât mai lipsea, la cât e de „diversă”) și Alan răspunde la comenzi cu o promptitudine de lăudat. Niște multiplayer nu ar fi stricat deloc în Arcade, dar atât cât este, în goana după puncte și stele, cele cinci niveluri noi mai pot ocupa ușor cel puțin o oră de împușcături.

Una din cele mai răspândite întrebări-clișeu despre o continuare este dacă ea poate fi înţeleasă și în lipsa părților anterioare. Indiferent dacă l-ați suportat pe Alan și prima dată sau nu, American Nightmare este un început la fel de bun pentru serie, pentru că secțiunile interactive sunt exact la fel, iar povestea nu distruge nicio surpriză după primul joc.

De fapt, s-ar putea ca episodul de față să fie chiar o alegere mai bună, tocmai pentru că este izolat de origini și are un caracter care îl diferențiază suficient de cele opt anterioare. Eu îl consider cel puțin la același nivel cu episodul 4 al originalului (cel mai bun până acum, după părerea mea).

alanwakeamericannightmare042 alanwakeamericannightmare041

Pe una din paginile scrise de el și răspândite, ca și mai înainte, peste tot, Alan notează aproximativ: „Flashlight and gun. Sometimes it feels that’s all I have left.” La o primă vedere, American Nightmare ar putea să fie un altfel de Alan Wake, mai liber, mai colorat, cu ceva mai mult timp pentru acomodare și atașarea de personaje, îndreptând măcar o parte din neajunsurile originalului.

Dar ca și acesta, rămâne un joc condamnat să se zbată la limita dintre interacțiune și prezentare, un loc unde compromisuri trebuie făcute de cel puțin una părți, aici fiind în continuare vorba de secțiunile de joc propriu-zis. Pentru că în ce îi privește gradul de interactivitate, Alan Wake chiar nu are mai mult de o lanternă, o armă și, ocazional, un flashbang.

alanwakeamericannightmare040 alanwakeamericannightmare039


Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:03

1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
Panică la Palat. Regele Spaniei se află în carantină
24/11/2020 08:45

Regele Spaniei Felipe al VI-lea se află in carantină după ce a intrat in contact cu o persoană care a fost testată pozitiv pentru COVID-19, a anunţat Palatul Regal, relatează AFP. „O persoană cu ...

Nicolas Sarkozy, fostul presedinte francez, judecat in dosarul
23/11/2020 18:09

Fostul presedinte francez Nicolas Sarkozy este judecat la Tribunalul Corectional din Paris, incepand de luni si pana la 10 decembrie, cu privire la coruptie si trafic de influenta in dosarul "interceptaril ...

Sindicatul Europol: Rugăm hoţii să nu fure după ora 18:00
23/11/2020 14:40

Potrivit sindicaliştilor de la Europol, şefii de la IPJ Harghita i-au anunţat pe subalterni că de acum incolo vor munci cate 12 ore, de luni pană sambătă, intre 06:00 - 18:00. În cazul unor urgen ...

Angajații Spitalului Județean de Urgență Bacău se tem de vaccinul anti-COVID
23/11/2020 13:15

Directia de Sănătate Publică Bacău a inceput interogarea personalului medical din toate spitalele, a celui din centrele de asistentă socială, angajatilor din ambulatorii de specialitate, policlinici, di ...

Suedia, mesaj dur către populație: „Anulați, reprogramați și amânați
23/11/2020 12:15

Premierul Suediei, Stefan Lofven, a transmis un mesaj clar cetăţenilor, in contextul pandemiei. În fata unei mortalităti considerabil mai mari decat in ​​alte tări nordice, Suedia incearcă o var ...

„Beţi câte 50 de grame şi mergeţi mai departe”, sfatul lui Dodon după pierderea alegerilor
23/11/2020 12:00

Igor Dodon, incă preşedinte in funcţie al Republicii Moldova după ce a pierdut alegerile im faţa Maiei Sandu, merge in localităţile in care a obţinut cele mai multe voturi la scrutinul prezidenţial şi ...

Europa va ridica în ianuarie restricţiile de zbor impuse avioanelor Boeing 737 MAX
23/11/2020 11:45

Europa va ridica in ianuarie restricţiile de zbor impuse avionului Boeing 737 MAX, după ce autoritatea de reglementare americană (FAA) a pus capăt consemnării la sol din ultimele 20 de luni. Modelul Boein ...

Procurorii din Germania cercetează aproximativ 20.000 de cazuri de infracţiuni legate de noul coronavirus
23/11/2020 11:35

Procurorii din Germania anchetează aproximativ 20.000 de cazuri de infracţiuni legate de noul coronavirus, relatează luni cotidianul german Die Welt, citat de DPA. Comercializarea de măşti sanitare contra ...

Peste 25.000 de copii au fost uciși în Afganistan
23/11/2020 11:25

În perioada 2005-2019 in conflictele din Afganistan au fost ucişi sau răniţi 26.025 de copii, arată un raport al organizaţiei caritabile britanice Salvaţi Copiii, preluat de dpa. Numai anul trecut, ...

Țara care anunță relaxarea restricțiilor
23/11/2020 10:45

În prezent, Franţa se află sub carantină la nivel naţional, insă autorităţile promit că vor incepe eliminarea treptată a restricţiilor ce au fost impuse pentru limitarea transmiterii COVID-19. ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei